شناسهٔ خبر: 38368177 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

پاسخ بیش از ۲ میلیون دانش‌آموز به پرسش مهر رییس‌جمهوری

تهران- ایرنا- مدیرکل فرهنگی هنری اردوها و فضاهای پرورشی وزارت آموزش و پرورش در مورد پرسش مهر بیستم رییس جمهوری با عنوان «محیط مدرسه از نظر شما چگونه است»، گفت: در مجموع در راستای اجرای بیستمین طرح پرسش مهر، امسال حدود ۲ میلیون و ۵۹۸ هزار و ۴۰ نفر به رییس جمهوری پاسخ دادند.

صاحب‌خبر -

علی رمضانی روز جمعه در گفت و گو با خبرنگار گروه دانشگاه و آموزش ایرنا افزود: آثاری از سوی دانش آموزان به این جشنواره ارسال شده است؛ در حوزه انفرادی یک میلیون و ۲۱۰ هزار نفر و در حوزه گروهی یک میلیون و ۳۸۷ هزار و ۱۰۶ نفر است.
وی تصریح کرد: امسال در بخش داستان ۲ هزار و ۷۹۶ اثر، شعر یک هزار و ۷۲ اثر ، فیلم داستانی۲۴ اثر؛ پونمایای ۱۷ اثر، فیلم مستند ۵۲ اثر، وب نوشت ۱۴۷۰ اثر، نمایشنامه نویسی ۲۷۶ اثر، پوستر ۱۳۳۴ اثر، خوشنویسی و نستعلیق ۱۵۰۸ اثر، خوشنویسی شکسته ۴۱۶ اثر، طراحی ۴۹۲ اثر، عکاسی ۱۶۵۵ اثر، نقاشی ۲۵۵ اثر، مجسمه ۳۳ اثر، کاریکاتور ۲۳۵ اثر، نقاشی رنگ و روغن ۲۰۶ اثر، تصویرسازی ۲۲۹ اثر، هنر مفهومی ۱۲۲ اثر و آبرنگ ۲۸۶ اثر ارسال شده است.
رمضانی خاطرنشان کرد: همچنین ۱۸ هزار اثر از فرهنگیان به دبیرخانه این جشنواره آمده است که برای این موضوع امسال کار جدیدی داشتیم که قبلا آثار فرهنگیان در سطح منطقه و استان مورد بررسی قرار می گرفت اما مشاهده شد که میزان شرکت فرهنگیان کاهش یافت، به همین خاطر تمام آثار مسابقات جشنواره پرسش بیستم برای فرهنگیان نیز در سطح دبیرخانه کشوری بررسی می شود.
وی یکی دیگر از اقدامات جشنواره پرسش مهر بیستم را دریافت الکترونیکی آثار عنوان کرد و افزود: امسال آثار به صورت الکترونیکی دریافت می شود تا مصرف کاغذ کم شود.

رمضانی ادامه داد: در ۶ گرایش حوزه ادبی و پژوهشی، حوزه سرود و آوایی، حوزه فیلم، حوزه هنرهای نمایشی، حوزه رسانه و فضای مجازی، حوزه تجسمی این کار را انجام داده ایم که خوشبختانه در همه این اقدامات، میزان مشارکت نسبت به پارسال ۲۰ درصد رشد داشته است.

مدیرکل فرهنگی هنری اردوها و فضاهای پرورشی وزارت آموزش و پرورش گفت: چون این جشنواره به عنوان یک فعالیت مدرسه محور است، انتظار داریم نهاد ریاست جمهوری به این کار بزرگ وزارت آموزش و پرورش کمک کند تا ما بتوانیم از برگزیدگان تقدیر به عمل بیاوریم.
وی خاطرنشان کرد: البته هنوز زمان اختتامیه برگزاری این جشنواره مشخص نشده است اما به طور یقین در سال آینده برگزار می شود که امیدواریم با حمایت ویژه نهاد ریاست جمهوری در بهار ۱۳۹۹ این اختتامیه برگزار شود.

به گزارش ایرنا، رییس جمهوری هر ساله در روز اول مهر که برای نواختن زنگ آغاز سال تحصیلی جدید به یکی از مدارس می رود، پرسشی را از دانش‌آموزان می پرسد و با طرح این پرسش، یک جریان تربیتی و علمی را در میان دانش‌آموزان به راه می اندازد. امسال اول مهرماه ۹۹-۹۸ هم رییس جمهوری به مدرسه دخترانه شاهد حضرت خدیجه (س) منطقه ۱۸ تهران رفت و پرسش مهر را تحت عنوان «محیط مدرسه از نظر شما چگونه است» مطرح کرد. رییس جمهوری در پرسش مهر امسال از دانش‌آموزان خواست تا نظر خود را درباره محیط مدرسه مطرح کنند و بگویند که دولت، معلمان و خانواده‌ها برای دلپذیرتر و شادتر شدن محیط مدارس چه کاری باید انجام دهند.

پرسش مهر بر اساس مصوبه شورای عالی آموزش و پرورش، توسط عالی‌ ترین مقام اجرایی کشور برای دانش‌آموزان و معلمان سراسر کشور اجرا می شود و رییس جمهوری وقت متناسب با مطالعات و پژوهش های دفتر رییس جمهوری یکی از مهم ترین مسائل کشور یا تعلیم و تربیت را به عنوان پرسش مهر مطرح می کند.

پرسش مهر سال تحصیلی ۹۹- ۱۳۹۸ که از سوی رییس جمهوری مطرح شد، به عنوان بیستمین پرسش مهر و هفتمین پرسش روحانی است، البته هدف از پرسش مهر پرورش روحیه پرسشگری و توانایی نقد و تحلیل پدیده‌ ها، ایجاد تعامل بیشتر میان معلمان و دانش‌آموزان، ایجاد نشاط، شادابی و تحرک بیشتر در مدارس، ترویج و تقویت امر تحقیق و پژوهش در آموزش و پرورش، گسترش و تقویت فعالیت‌ های گروهی و کشف و رشد و پرورش استعدادهای بالقوه است.

نظر شما