شناسهٔ خبر: 38367644 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: برنا | لینک خبر

بر اساس اعلام متخصصان پزشکی اعلام شد؛

بهداشت فردی در اولویت برای پیشگیری از ابتلا به کرونا/تقویت سیستم ایمنی بدن دیگر راه پیشگیری از ابتلا به ویروس کرونا

امجد عبدی

پس از اعلام خبر فوت دو مورد ابتلا به کرونا در استان قم و تایید ابتلای سه نفر از بیماران بستری در قم و اراک به کرووید19 از سوی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، موجی از نگرانی در میان مردم کشور در خصوص مبتلا شدن به این بیماری به وجود آمد.

صاحب‌خبر -

به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری برنا؛ کیانوش جهانپور، مدیرکل روابط عمومی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، در رابطه با این موضوع که راه‌های پیشگیری به چه میزان از عدم ابتلا فرد کرونا جلوگیری می‌کند و آیا ماسک می‌تواند از بروز این ویروس جلوگیری کند؟ می‌گوید: هیچ یک از انواع ماسک‌ به‌طور قطع نمی‌تواند جلوی انتقال عفونت یا ویروس به سیستم تنفسی را بگیرد به همین دلیل بهترین راه برای پیشگیری از بیماری‌های تنفسی از جمله عارضه ویروس کرونای جدید، رعایت بهداشت فردی، شستشوی مرتب دست‌ها با آب و صابون و نداشتن تماس دست با دهان، بینی و چشم است.

این مقام مسئول ادامه داد: بر اساس دستورالعمل سازمان بهداشت جهانی استفاده از ماسک‌های طبی به مردم توصیه نمی‌شود و کاربرد این ماسک‌ها بیشتر برای کارکنان مراکز درمانی و افراد در معرض تماس مستقیم با بیماران است.

جهانپور افزود: ویروس کرونا هیچ واکسن یا دارویی ندارد به همین دلیل بهترین راه پیشگیری، رعایت نکات بهداشت فردی و اجتماعی است.

جهانپور با بیان اینکه در نشست قرارگاه مقابله با کروناویروس که با حضور وزیر بهداشت و معاونین این وزارتخانه و ارتباط ویدیویی با روسای دانشگاه‌ها و دانشکده‌های علوم پزشکی سراسر کشور برگزار شد تاکید روی موضوعاتی همچون ساختار پیشگیری، شناسایی و مدیریت این بیماری است، گفت: در این نشست آمادگی مراکز فوریت‌های پزشکی و تیم‌های واکنش سریع، آمادگی تخت‌های بیمارستانی، آموزش همگانی و پروتکل بهداشتی پیشنهادی برگزاری انتخابات دوم اسفند، مورد بحث و بررسی قرار گرفت. همچنین با دستور وزیر بهداشت، مرخصی تمامی روسا و معاونین دانشگاه‌ها و دانشکده‌های علوم پزشکی سراسر کشور تا اطلاع ثانوی لغو و مقرر شد تمامی ماموریت‌های خارج از کشور نیز از دستور کار، خارج شود و توصیه وزارت بهداشت، لغو اردوهای سیاحتی و زیارتی دانشجویی و دانش آموزی و همچنین لغو تمامی سمینارها و همایش‌ها در شهر قم تا اطلاع ثانوی است و این موضوع به اطلاع نهادهای ذیربط رسیده است.

تقویت سیستم ایمنی بدن بهترین راه پیشگیری از ابتلا به ویروس کرونا

دکتر بهزاد همتی، متخصص ویروس‌شناسی، در نشست تخصصی که با حضور رئیس دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران شمال و اعضای هیات علمی و پدافند غیرعامل دانشگاه آزاد برگزار شد، در خصوص راهکارهای پیشگیری از ویروس کرونا گفت: تقویت سیستم ایمنی بدن بهترین پیشگیری از ابتلا و درمان ویروس کرونا است.

او در این نشست با اشاره به اینکه هیچ داروی ضد ویروسی نه در ایران بلکه در هیچ کشوری وجود ندارد، افزود: برای پیشگیری از ابتلای به این ویروس باید اقشار مختلف نسبت به این ویروس آگاهی پیدا کنند و با مراقبت های فردی درصد ابتلا به بیماری را کاهش دهند.

این متخصص ویروس‌شناسی گفت: یک‌سوم سرماخوردگی‌ها در زمستان و اوایل بهار در بزرگسالان به خاطر همین ویروس کرونا رخ می‌دهد و باتوجه به اینکه ویروس موجودی زنده نیست تا برای از بین بردن آن داروی ضد ویروسی وجود داشته باشد، ضروری است افراد با تقویت سیستم ایمنی با آن مبارزه کنند.

همتی بیان کرد: داروهایی که در هنگام سرماخوردگی مصرف می‌کنیم، درمان حمایتی هستند و دو کاربرد دارند، یا سیستم ایمنی را تقویت می‌کنند و یا علائم را از بین می‌برند و این داروها هیچکدام ویروس را از بین نمی‌برند.

این متخصص با بیان این موضوع که این ویروس شبیه آنفلوانزا و از طریق سرفه عطسه و تا شعاع دو متری در فضای باز انتقال می‌یابد، یادآور شد: در سال ۱۹۱۸ آنفلوانزا جان ۴۰ میلیون نفر را گرفت. خطر این ویروس نسبت به آنفولانزا کمتر است. تشخیص بیماری کرونا کمی مشکل است و کسی که به این ویروس مبتلا شود دارای علائمی از قبیل تب بالای ۳۸ درجه، تنگی نفس، سرفه خشک و شدید و بدون خلط، کاهش اشتها، اسهال و ناراحتی عمومی خواهد بود.

او در رابطه با پیشگیری از ابتلا به این ویروس اظهار کرد: برای پیشگیری از این ویروس باید علاوه بر رعایت بهداشت فردی از افراد بیمار دوری کرد، با ترشحات بیماران مبتلا به ویروس کرونا تماس نداشته باشیم، ویروس از راه تماس دست با چشم، دهان وبینی منتقل می‌شود و باید دست‌ها را با آب و صابون شست و یا اینکه به مدت بیست ثانیه با الکل شستشو داد.

همتی با بیان این مبحث که باید از دست دادن و روبوسی خودداری کرد، خاطرنشان کرد: از حضور در اجتماعات پرتراکم بپرهزیم، از دستمال حوله‌ای یک‌بار مصرف استفاده کنیم و ماسک‌های ویژه‌ای که از ورود ذرات غیرروغنی جلوگیری می‌کنند استفاده کنیم، از دیگر مواردی که رعایت آن بسیار ضروری است پرهیز از خوردن غذاهای سرد و فست‌فودی است. با قوی نگه داشتن سیستم ایمنی بدن، مصرف آنتی اکسیدان، ویتامین سی و ای و با ورزش در هنگامی که مبتلا نشده‌ایم، در مقابل بیماری خود را تجهیز کنیم.

او در پایان توصیه کرد: باید از تحرکات بالا و ورزش به هنگام بیماری پرهیز کرد و همچنین از استرس دوری جست. خندیدن به واسطه تولید دوپامین می‌تواند در افزایش توان دفاعی بدن تاثیر چشمگیری داشته باشد. افراد مسن و کودکان به دلیل پایین بودن قدرت دفاعی بدن بیشتر از سایرین در معرض ابتلا به این بیماری هستند.

بیشتر بخوانید:

نظر شما