شناسهٔ خبر: 38367220 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: صدا و سیما | لینک خبر

گفتگوی ویژه خبری ؛

همه شعب آماده رای گیری هستند

رئیس ستاد انتخابات کشور گفت: همه شعب، آماده رای گیری و مقدمات و امکانات مورد نیاز انتخابات در آن‌ها فراهم شده است.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار خبرگزاری صدا وسیما، آقای اسماعیل موسوی در برنامه ۵ شنبه شب گفتگوی ویژه خبری شبکه دو سیما افزود: از ۱۶ هزار و ۳۳ نفری که برای انتخابات مجلس نام نویسی کرده اند سه هزار و ۴۶۹ نفر انصراف دادند.

وی افزود: از پنج هزار و ۲۷۷ نامزد حاضر در عرصه انتخابات ۴ هزار و ۶۴۸ نفر معادل ۸۸ درصد نامزد‌ها مرد و ۶۲۹ نفر معادل 12 درصد نامزد‌ها زدن هستند.

رئیس ستاد انتخابات کشور گفت: از ۱۶ هزار نفری که برای انتخابات نام نویسی کردند نیز ۱۲ درصد زن و ۸۸ درصد مرد بودند.

وی ادامه داد: دستگاه‌های تشخیص هویت که در پای صندوق‌های رای از آن‌ها استفاده می‌شود در همه آزمایش‌ها موفق بودند.

آقای موسوی افزود: هیات‌های نظارت و اجرایی و هیات بازرسی بر روند برگزاری انتخابات نظارت می‌کنند و اگر تخلف تبلیغاتی در شعب و پیرامون آن‌ها انجام شود به آن رسیدگی خواهد کرد.
دبیر ستاد انتخابات کشور گفت: از ۵۵ هزار شعبه اخذ رای ۱۴ هزار شعبه سیار هستند و با توجه به مشکلاتی که بارندگی در برخی مناطق روستایی ایجاد کرده است بالگرد‌های دستگاه‌های گوناگون هر جا نیاز باشد شعبه و اعضای شعبه را منتقل می‌کند.

وی افزود: شعبه‌های سیار به بیمارستان‌های و پادگان‌ها و زندان‌ها ارسال می‌شود.

آقای موسوی گفت: مدرک مورد نیاز برای رای دادن شناسنامه است البته به کارت ملی نیز نیاز است، اما اگر رای دهنده کارت ملی نداشت همراه داشتن شماره ملی کافیست.

وی ادامه داد: با سازمان ثبت احوال نیز هماهنگ کرده ایم برای کسانی که شماره ملی ندارند در اسرع وقت این شماره را صادر کنند.

آقای موسوی وی افزود: با توجه به اینکه رای گیری الکترونیک نیست شمارش آرا نیز الکترونیکی انجام نمی‌شود، اما تجمیع آرا الکترونیکی است.

دبیر ستاد انتخابات کشور گفت: ۲۰۸ حوزه انتخابیه در کشور وجود دارد که ۱۷۴ حوزه تک نماینده است.

وی اضافه کرد: امیدواریم نتایج انتخابات شهر تهران را تا یکشنبه اعلام کنیم.

آقای موسوی افزود: ۲۰ درصد کل آرای صحیح هر حوزه انتخابیه حدنصاب رای آوری برای نمایندگی است و اگر نامزد‌ها ۲۰ درصد آرا را کسب نکنند انتخابات به مرحله دوم کشیده و ۲۹ فروردین سال آینده برگزار می‌شود.

دبیر ستاد انتخابات کشور گفت: هیات‌های بازرسی در حال رصد تخلفات تبلیغاتی پس از ممنوعیت تبلیغات در فضای مجازی هستند.

وی اضافه کرد: براساس قانون، رای گیری از ساعت ۸ صبح جمعه آغاز و ۱۰ ساعت ادامه می‌یابد.

رئیس ستاد انتخابات کشور گفت: اگر تا ساعت ۱۸ رای گیری پایان نیابد شعب می‌توانند به فرمانداری‌ها درخواست تمدید زمان رای گیری را اعلام کنند.

وی افزود: مردم برای پرهیز از تراکم جمعیت در ساعت‌های نخستین جمعه رای خود را به صندوق بیاندازند.

آقای علیرضا نیلچی مدیرکل امور انتخابات شورای نگهبان نیز در این برنامه گفت: وزارت کشور انصراف حدود هزار و ۴۰۰ نفر از نامزد‌های انتخابات مجلس را به این شورا اعلام کرده است.
وی افزود: گزارش تخلفات تبلیغاتی در حوزه‌های انتخابیه به وسیله هیات‌های نظارت استانی رسیدگی می‌شود.

مدیرکل امور انتخابات شورای نگهبان گفت: البته اگر این تخلفات، کشوری باشد به شورای نگهبان ارسال می‌شود.

آقای نیلچی ادامه داد: تاکنون حدود ۸۰۰ گزارش تخلف دریافت کرده ایم که همه آن‌ها قابل رسیدگی و مستند نبوده است.

وی اضافه کرد: کمتر از ۲۰۰ گزارش به دستگاه قضایی، کمیسیون پیشگیری از جرائم یا ستاد انتخابات استان اعلام شده است.

مدیرکل امور انتخابات شورای نگهبان افزود: سامانه "مردم ناظر" نیز بیش از هزار و ۲۰۰ گزارش را دریافت کرده است که بیش از ۱۰ درصد آن‌ها قابلیت پیگیری داشت.

وی گفت: حدود ۲۷۰ هزار ناظر برای نظارت بر انتخابات سازماندهی شده اند که از مهمترین مسئولیت آن‌ها امضای صورتجلسه پایان رای گیری و شمارش آرا است.

مدیرکل امور انتخابات شورای نگهبان اضافه کرد: حدود ۳۰ درصد از بازرسان زن هستند و میانگین سنی بازرسان ۳۸ سال است.

وی افزود: به درخواست برخی استان‌ها ۱۱ گروه بازرسی از شورای نگهبان به این استان‌ها اعزام شده است.

مدیرکل امور انتخابات شورای نگهبان ادامه داد: اگر شورای نگهبان شکایتی را وارد بداند تیم بازرسی به آن حوزه انتخابیه اعزام می‌کند و در مواردی ممکن است دستور بازشماری کل آرا را دهد.

وی با بیان اینکه حتی یک رای در سرنوشت انتخابات تاثیرگذار است گفت: هزار و ۷۰۲ نامزد، نمایندگان خود برای حضور در شعبات اخذ رای معرفی کرده اند.

مدیر کل امور انتخابات شورای نگهبان افزود: بر این اساس ۹۹ هزار و ۹۲۰ نفر به عنوان نماینده نامزد‌ها در پای صندوق‌ها حضور دارند.

آقای نیلچی گفت: نماینده نامزد‌ها می‌توانند در همه مراحل انتخابات بدون دخالت یا داشتن نشانی که موجب تبلیغ شود حضور داشته باشند.

وی ادامه داد: یکی از نامزد‌ها ۳۸۹ نفر را به عنوان نماینده خود معرفی کرده است.

آقای هادی طحان نظیف عضو حقوقدان شورای نگهبان نیز در این برنامه با اشاره به تحریم ۵ نفر از اعضای شورای نگهبان به وسیله رژیم آمریکا گفت: این تحریم‌ها مدال افتخاری برای
اعضای شورای نگهبان است و خوشحالیم که دشمنانمان از شورای نگهبان و عملکرد این شورا در عمل به قانون و بررسی صلاحیت‌ها و صیانت از ارای مردم ناراحتند.

وی افزود: عملکرد شورای نگهبان موجب شده است قاتلان سردار سلیمانی دست به این اقدام بزنند و آنان نمی‌توانند بغض خود را از ملت ایران پنهان کنند.

عضو حقوقدان شورای نگهبان اضافه کرد: دشمان ما ۴۱ سال است تلاش می‌کند ملت ایران را دلسرد کنند، اما بدانند ملت ایران ۴۱ سال قبل تصمیم گرفت آن‌ها را از کشورمان بیرون کند و روی پای خود بایستد.

وی خطاب به رئیس جمهور آمریکا گفت: در جمهوری اسلامی ایران سال هاست دموکراسی و مردمسالاری دینی حاکم است و این اقدامات خصمانه خللی در روش و منش کارگزاران آن ایجاد نمی‌کند بلکه آن‌ها مصمم‌تر می‌شوند.

آقای طحان نظیف افزود: قانون انتخابات در مورد تخلف انتخاباتی ضعیف است و بسیاری از موارد در آن پیش بینی نشده است.

عضو حقوقدان شورای نگهبان تصریح کرد: مردم از نحوه تبلیغ و پول پاشی نامزد‌ها می‌توانند نامزد خود را بهتر انتخاب کنند.

وی گفت: بیشتر برگزار کنندگان انتخابات و افراد اجرایی و نظارت آن، خود مردم هستند.

وی اضافه کرد: تا یک هفته پس از برگزاری انتخابات کسانی که به رقابت‌های انتخاباتی شکایت دارند می‌توانند با اسناد به این شورا اعلام کنند.

آقای طحان نظیف افزود: اگر شورا تایید نکند پرونده انتخابات بسته می‌شود.

عضو حقوقدان شورای نگهبان ادامه داد: از وزارت کشور گزارش‌هایی برای تایید صحت انتخابات و گردش مالی حساب بانکی آن‌ها خواهیم گرفت.

نظر شما