شناسهٔ خبر: 38367211 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: مشرق | لینک خبر

اسرائیل کدام ابومازن را می‌خواهد؟

تسنیم

یک تحلیلگر صهیونیست گفت اسرائیل خواهان ابومازن ضعیف است،‌ولی می‌خواهد که وی بر کرانه باختری اشغالی سیطره داشته باشد.

صاحب‌خبر -

به گزارش مشرق، شلومی الدار کارشناس صهیونیست مسائل فلسطینی در مقاله‌ای در پایگاه خبری المانیتور نوشت اسرائیل متقاعد شده است که هرگونه اقدام برای الحاق کرانه باختری(به مناطق اشغالی) سبب بروز تظاهرات مردمی خواهد شد، ولی این تظاهرات را می‌توان مهار کرد، زیرا ابومازن بر خلاف سلف خود، یاسر عرفات مانع برگزاری هرگونه تظاهرات سخت و شدید علیه اسرائیل خواهد شد.

این تحلیلگر صهیونیست افزود ابومازن بروز اعتراضات مردمی در خیابان‌های رام‌الله، جنین، نابلس و الخلیل در پی اعلام معامله قرن را پیش بینی کرده بود، در حالی که آنها رویای دولتی را در سر می‌پروراندند که بر باد رفته است، با وجود که این طرح ضربه سختی به ابومازن وارد کرده، ولی وی مانع عملیات مسلحانه علیه اسرائیل می‌شود.

وی افزود ابومازن از پانزده سال پیش ضربات پیاپی دریافت کرده است و هیچ روزی به اندازه امروز رویای تشکیل دولت فلسطین دور از دسترس نبوده است، حتی اشغالگران هم اهانت به فلسطینیان را چند برابر کرده‌ اند، زیرا طرح معامله قرن از نگاه فلسطینیان به اشغالگری مشروعیت می‌بخشد و به شهرک‌های احداث شده در اراضی فلسطینی پوشش قانونی می‌دهد.

تحلیلگر صهیونیست ادامه داد مسیر تلاش‌های ابومازن برای صلح(سازش)‌به مرحله شکست مفتضحانه رسیده است، به همین سبب اکثریت فلسطینیان در آخرین نظرسنجی خواستار بازگشت به مبارزات مسلحانه شده‌اند.

شلومی تصریح کرد جامعه فلسطینی به طور بسیار گسترده اعتماد خود به ابومازن را از دست داده است، به ویژه اینکه به این باور رسیده است که ابومازن قادر به عملی کردن تهدیدهایش به ویژه لغو قرارداد اسلو و پایان دادن کامل به هماهنگی امنیتی با اسرائیل نیست.

پاسخ منفی گانتس به درخواست نتانیاهو؛ تشدید جنگ قدرت میان سران رژیم صهیونیستی

خبر دیگر  اینکه رئیس اسبق ستاد مشترک ارتش رژیم صهیونیستی و مهمترین رقیب نتانیاهو برای تکیه بر جایگاه نخست وزیری پس از انتخابات آتی کنست(پارلمان) جدیدترین درخواست وی را رد کرده است.

ژنرال بنی گانتس رئیس فهرست موسوم به کاحول لاوان(آبی سفید) درخواست رقیب خود، بنیامین نتانیاهو نخست وزیر موقت رژیم صهیونیستی را نپذیرفت، نتانیاهو خواستار برگزاری مناظره انتخاباتی در برابر هوادارانشان بدون حضور دوربین‌های رسانه‌ها شده است که گانتس آن را رد کرده است.

این درخواست در فاصله کمتر از دو هفته به برگزاری سومین انتخابات پیاپی رژیم صهیونیستی مطرح شده است، نتانیاهو در انتخابات قبلی درخواست مشابهی که گانتس برای برگزاری مناظره مطرح کرده بود، نپذیرفته بود.

نتانیاهو که از زمان تکیه بر قدرت رژیم اشغالگر قدس در سال ۲۰۰۹ میلادی هیچ توجهی به مشارکت در مناظره‌های انتخاباتی تلویزیونی نکرده است، در مصاحبه با کانال بیستم تلویزیون رژیم صهیونیستی خواستار دیدار و مناظره با گانتس بدون حضور دوربین شبکه‌ها و رسانه‌ها شده است، اما گانتس آن را رد و تاکید کرد این درخواست یک مانور انتخاباتی است، او(نتانیاهو) دروغ می‌گوید و من هرگز در این شکست مشارکت نخواهم کرد.

گانتس اظهار داشت نتانیاهو بیش از یک دهه است که از مشارکت در هرگونه مناظره‌ای طفره می‌رود و با درخواست وی(گانتس) برای انجام مناظره پیش از برگزاری انتخابات اخیر مخالفت کرده بود.

گانتس ابراز اطمینان کرد که نتانیاهو تلاش می‌کند با این ابتکار نگاه‌ها را از محاکمه‌اش منحرف کند، محاکمه‌ای که هفدهم مارس(۲۷ اسفند)‌آغاز خواهد شد.

نتانیاهو در مقابل با بزدل خواندن رقیب سرسخت خود گفته است گانتس از وی می‌ترسد، اسرائیل با چالش‌های بزرگ و سنگینی روبرو است و به یک رهبر قدرتمند و نه ترسو نیاز دارد.

نظر شما