شناسهٔ خبر: 38364917 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: انتخاب | لینک خبر

فریدون مجلسی، کارشناس مسائل آمریکا در گفتگو با «انتخاب» بررسی کرد:

چرا بلومبرگ آماج حملات نامزدهای دموکرات قرار گرفته؟ / آیا دموکرات‌ها و ترامپ از بلومبرگ واهمه دارند؟

یک کارشناس مسائل آمریکا معتقد است که مایکل بلومبرگ با توان مالی و رسانه‌ای بالایی که در اختیار دارد قصد دارد برای خود تاریخ‌سازی کند اما بر این باور هستم که بسیار بعید است که او نامزد نهایی حزب دموکرات برای رقابت با دونالد ترامپ باشد

صاحب‌خبر -
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

چرا بلومبرگ در کانون آماج حملات نامزدهای دموکرات قرار گرفته است؟ / آیا دموکرات‌ها و ترامپ از بلومبرگ واهمه دارند؟

فریدون مجلسی، کارشناس مسائل آمریکا در ارزیابی خود از مواجهه نامزدهای حزب دموکرات آمریکا، با مایکل بلومبرگ که به صورت دسته‌جمعی او را مورد هجمه انتقادات قرار دادند، به خبرنگار «انتخاب» گفت: «برای تحلیل این مساله باید اساسا خاستگاه حزب دموکرات را مورد توجه قرار داد. حزب دموکرات اساس متعلق به طبقات متوسط و پایین جامعه آمریکا است. البته کندی‌ها از این قاعده مستثنی هستند اما اغلب روسای جمهور دموکرات همانند بیل کلینتون، باراک اوباما و... همه‌گی از طبقات متوسط و پایین جامعه بوده‌اند. بر خلاف این قاعده مایکل بلومبرگ، یکی از ثروتمندترین افراد آمریکا است که مالک یکی از بزرگ‌ترین شبکه‌های رسانه‌ای آمریکا بوده که همین امر به او اجازه می‌دهد در عرصه تبلیغات رسانه‌ای شتاب و قدرت گسترده‌‎ای داشته باشد. همین امر مورد انتقاد وت وجه نامزدهای درون حزبی دموکرات‌ها قرار گرفته است.»

وی افزود: «علی‌رغم این‌که رقبای بلومبرگ توان رقابت با او را ندارند اما آن‌ها در ابعاد دیگر مزایای خاص خود را دارند. در واقع، بلومبرگ با توان مالی و رسانه‌ای بالایی که در اختیار دارد قصد دارد برای خود تاریخ‌سازی کند اما بر این باور هستم که بسیار بعید است که او نامزد نهایی حزب دموکرات برای رقابت با دونالد ترامپ باشد.»

این کارشناس مسائل آمریکا در بخشی دیگر از گفته‌های خود تاکید کرد: «بر این باور هستم که بلومبرگ قابلیت این را دارد که رئیس‌جمهور آمریکا شود و حتی امور را بسیار بهتر از دونالد ترامپ مدیریت کند. بالاخره او انسانی با سواد و آگاه است که ثروت خود را از طریق خلاقیت و توانمندی‌ها صحیح خود به دست آورده است. با وجود اینکه بلومبرگ همواره طرفدار حزب دموکرات بوده اما از آن‌جا که پایگاه این حزب در میان طبقات پایین و متوسط جامعه است، به نظر می‌رسد رغبت کمی به رای دادن به او وجود دارد. بلومبرگ همواره تاکید داشته که به حزب دموکرات در رعصه‌های مختلف کمک مالی کرده اما این بدین معنا نیست که مردم به او رای سیاسی بدهند. لذا به نظر نمی‌رسد او بتواند از عهده برنی سندرز بر بیاید. با افولی که جو بایدن تجربه کرد، موقعیت‌های بیشتر در اختیار سندر قرار گرفته است. تصورم این است که سه نامزد اصلی و نهایی دموکرات که در عرصه رقایت باقی بمانند، سندرز، بلومبرگ و وارن هستند و بایدن در رتبه چهارم قرار دارد و اعضای جوان نیز به نظر نمی‌رسد بتوانند آراء لازم را کسب کنند.»

مجلسی در ادامه تصریح کرد: «در بُعد اخلاقی و شخصیتی، برنی سندرز را به شخصه ترجیح می‌دهم اما واقعیت این است که تنها نامزدی که می‌تواند مقابل ترامپ ایستادگی کند، جو بایدن است. مساله «اوکراین گیت» بر خلاف آن‌که منجر به برکناری ترامپ شود، تضعیف جایگاه بایدن از صدر و بی رقیب بودن را در پی داشت. با این وجود، در تاریخ آمریکا، فارغ از جان اف کندی هیچ رئیس‌جمهور غیر پروتستان دیگری را نداشته‌ایم. اکنون یهودی بودن سندرز می‌توان پاشنه آشیلی برای او باشد.»

وی در پایان پیرامون دفاع همه‌جانبه سندرز از سوسیالیسم در آخرین مناظره انتخاباتی و تاثیر آن بر شانس انتخاباتی او، تاکید کرد: «با توجه به دوران زیست شخصی که البته به چند دهه گذشته مربوط می‌شود، معتقد هستم که دفاع سندرز از سوسیالیسم می‌تواند تاثیر منفی داشته باشد اما اکنون به نظر می‌رسد نوع نگاه و تعاملات زیست اجتماعی در آمریکا دچار تحول شده است. سوسیالیسمی که سندرز از آن دفاع کرد، نوعی سوسیال دموکراسی واقع‌گرایانه بر مبنای دفاع از منافع طبقات پایین جامعه بود. این سوسیالیسم با کمونیسم و سوسیالیسم اصطلاحا علمی متفاوت است. آنچه که او می‌خواهد توسعه بهدشت، آموزش، بخش‌های عمرانی، اقتصاد و... است. شالوده بحث او این است که باید نگاهها از توسعه نظامی به سوی توسعه در دیگر بخش‌ها معطوف شود.»

لینک کوتاه کپی لینک

نظر شما