شناسهٔ خبر: 38364335 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

همگام با سی و پنجمین جشنواره موسیقی فجر؛

نُت پایانی سی‌وپنجمین جشنواره موسیقی فجر نواخته شد

تهران- ایرنا- آیین اختتامیه سی‌وپنجمین جشنواره موسیقی فجر در مراسمی با حضور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، علاقه‌مندان به موسیقی و شماری از مسئولان آغاز شد.

صاحب‌خبر -

مراسم اختتامیه سی و پنجمین جشنواره موسیقی فجر شامگاه پنجشنبه (اول اسفند) در تالار وحدت با حضور سیدعباس صالحی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و مجتبی حسینی معاون امور هنری وزیر ارشاد، محمد الهیاری رئیس جشنواره، شاهین فرهت دبیر جشنواره، مهدی افضلی مدیر عامل بنیاد رودکی، محمد سریر، داوود گنجه ای، صدیق تعریف، حسن ریاحی، حسین ناهید و جمعی از اهالی فرهنگ و هنر با اجرای سرود جمهوری اسلامی توسط ارکستر سمفونیک تهران به رهبری نصیر حیدریان آغاز شد. قرار است در این مراسم جایزه سالانه ترانه و جایزه موسیقی و رسانه معرفی شده و از پیشکسوتان موسیقی ایران تجلیل شود.

در ادامه این مراسم که سید عباس سجادی مدیر بنیاد آفرینش‌های نیاوران اجرای آنرا به عهده دلشت پس از اجرای ارکستر سمفونیک تهران، ویدیوی یادواره سپهبد شهید سردار قاسم سلیمانی و تیزر مخصوص جشنواره پخش شد و پس از آن، گروه گلداز از سیستان و بلوچستان، به روی صحنه رفت.

در ادامه مراسم اسماعیل امینی، شاعر، ترانه سرا و استاد دانشگاه و محقق ادبی به عنوان نماینده هیات داوران مسابقه جایزه ترانه سال بیانیه هیات داوران را قرائت کرد. در بخشی از این بیانیه آمده است؛  بیشترین حجم ترانه ­سرایی در روزگار ما، مربوط به ترانه­ های عاشقانه است که در دهه ­های اخیر، متأثّر از بعضی پدیده­ های اجتماعی، چهره ­ای تیره و سمت­ وسویی تار یافته اند. در این گونه از ترانه­ سرایی، باید به سمت امیدآفرینی و ارائه­ تصویرهای روشن و زیبا از روابط عاشقانه­ میان فردی و خانوادگی حرکت کرد و چنین مضامینی را توسعه داد.

بعضی مضامین در ترانه­ سرایی تا حدودی مغفول مانده­ اند. بیش از آنچه امروز رایج است، باید به سرودن و آفریدن ترانه­ های نوین کودکانه، اجتماعی، شغلی، وطنی، مذهبی و غیره پرداخت. این موضوعات نیز مخاطبانی ارزشمند دارند که نباید نادیده گرفته شوند. زبان ترانه در عین مردمی­ بودن و سادگی، باید سالم باشد. استفاده از زبان شکسته در ترانه­ ها تابع قواعد و ضوابطی است که در جای خود، تبیین شده است. حفظ سلامت زبان، با رعایت قواعد نحوی و استفاده از واژگان درست و متنوّع و نیز پرهیز از به ­کاربردن غیر اصولیِ واژگان دخیل یا عبارات و کنایات مبتذل، سست و رکیک، محقّق خواهد شد.

هیات داوران نخستین دوره­ جایزه ترانه­ فجر، ضمن تجلیل از استادان گرانقدر و پیش­کسوتان عرصه­ ترانه­ سرایی، از میان انبوه آثاری که در زمان مقرّر از شورای شعر، ترانه و کلام وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، اخذ مجوّز کرده­ اند، سه اثر را با اتّفاق آرا شایستۀ تقدیر دانست.

در ادامه هیات داوران این بخش در کنار حسن ریاحی و وارطان ساهاکیان برای اعطای جوایز برگزیده ها روی صحنه آمدند. رضا نودهی به نمایندگی از بنیامین دیلم کتولی جایزه اول این بخش را  دریافت کرد. دومین و سومین جایزه این بخش به امید صباغ نو و حسین غیاثی رسید. در ادامه کوارتت تار نواساز به روی صحنه رفت.

در ادامه مراسم کلیپ مربوط به سخنان سید مجتبی حسینی درباره این جشنواره به نمایش درآمد.
او جشنواره فجر را مستوره ای از آنچه در موسیقی کشورمان روی داده دانست که با اتکا به آن می‌توان برای یک سال آینده موسیقی و جشنواره سال بعد برنامه ریزی کرد.

در ادامه این کلیپ محمد الهیاری آیین نامه این جشنواره را نیازمند تغییراتی دانست تا بتوان با شبکه سازی هنری و توسعه دیپلماسی فرهنگی و هنری آسان تر در برطرف کردن مشکلاتی از قبیل تحریم ها گام برداشت.

پخش کلیپ مخصوص بزرگداشت پیشکسوتان موسیقی شامل افلیا پرتو، نادر مشایخی، عاشیق حسن اسکندری و هوشنگ ظریف بخش دیگری از این مراسم بود که پس از آن از این هنرمندان با حضور وزیر فرهنگ، مجتبی حسینی معاون هنری، محمد الهیاری رئیس جشنواره و شاهین فرهت دبیر جشنواره روی سن و در کنار حسن ناهید، داوود گنجه ای، پری ملکی و محمد سریر تقدیر شد.

در ادامه وزیر فرهنگ در سخنانی گفت: موسیقی در همه جوامع به‌عنوان سند هویت ها جایگاه خاصی دارد. اما برای ما ایرانیان نقش های دیگری نیز دارد.

اگر کشور ما رنگین کمان فرهنگی شناخته می‌شود بخشی از این نقش را مدیون موسیقی هستیم. 

سید عباس صالحی ادامه داد: موسیقی حافظ ادبیات ما در طول تاریخ بوده است. بخشی از این ماندگاری با موسیقی پیوند پیدا کرده است. ما امروز بخشی از زندگی روزمره خود را با موسیقی می گذرانیم. در آخرین آمارها ۹۲ درصد مردم ایران موسیقی گوش می‌دهند. روز به روز زندگی ما با موسیقی عجین تر می‌شود و این بر اهمیت موسیقی افزوده است. 
وی افزود: همین مهم موجب می‌شود این محصول فرهنگی نه در حاشیه که در متن زندگی جریان داشته باشد و باعث می‌شود ما در برنامه ریزی های خود به موسیقی توجه کنیم.
وزیر فرهنگ در ادامه خاطر نشان ساخت: امیدوارم با همت مسئولان و مردم در این راه موفق تر و بهتر عمل کنیم.

در ادامه مراسم مسعود کوثری بیانیه هیات داوران بخش مسابقه موسیقی و رسانه قرائت شد.
و نفرات برتر این بخش به شرح زیر معرفی شدند و سید علیرضا میرعلی نقی، مسعود کوثری، امیر عباس ستایشگر و علی اکبر قاضی زاده و محمد علی بهمنی در کنار تنی چند از هنرمندان موسیقی جایزه خود را دریافت کردند.
نفرات برتر مسابقه موسیقی و رسانه به شرح زیر معرفی شدند

بخش گفتگو 
برگزیده: ندا سیجانی برای گفتگوهای «سرپنجه‌های عشق بر پیکرهای بی‌جان» و «به نام نامی پدر» منتشر شده در روزنامه ایران

تقدیر: مینا آتشی برای گفتگوی «موسیقی راک فقط تیپ عجیب و غریب و گیتار الکتریک نیست» منتشر شده در خبرگزاری هنرآنلاین

بخش گزارش 
برگزیده: علیرضا سعیدی برای گزارش «شجریان،‌ قربانی، ایران‌مال و چند داستان دیگر» منتشر شده در خبرگزاری مهر

تقدیر: کبریاسادات حسین‌زاده برای گزارش «تابوشکنی دو زن بلوچ» منتشرشده در خبرگزاری ایسنا 
دیپلم افتخار: نسرین سوار شاهمرس برای گزارش «ساز آلمانی که در تبریک کوک می‌شود» منتشرشده در خبرگزاری ایسنا(آذربایجان شرقی)

بخش نقد 
برگزیده: یاسر یگانه برای مطلب «نگاهی به آلبوم مشترک شجریان و قربانی؛ دور از انتظار، یکسان و گاهی ملال‌آور» منتشرشده در خبرگزاری تسنیم 
تقدیر: همایون خشندیش برای مطلب «موسیقی تلفیقی گفتمانی نو» منتشرشده در سایت جامعه‌شناسان جوان

بخش یادداشت 
برگزیده: علی رستگار برای یادداشت «قصه‌های مجید، کارنامه پربار مجید انتظامی» منتشر شده در روزنامه جام جم 
تقدیر: علی نامجو برای یادداشت «چند می‌گیری توییت کنی؟» منتشرشده در روزنامه سازندگی

بخش مقاله 
برگزیده: محمدجواد صحافی از زنجان برای مقاله «مرد سربلند رسانه‌ها» منتشر شده در ماهنامه «هنرموسیقی" 

مالتی‌مدیا 
تقدیر: سعید و مسعود برزی از رسانه هفدانگ
پایان بخش مراسم اختتامیه سی و پنجمین جشنواره موسیقی فجر اجرای موسیقی توسط کوارتت زهی خلیج فارس به سرپرستی امین غفاری بود

سی و پنجمین جشنواره موسیقی فجر در یک نگاه

سی و پنجمین جشنواره موسیقی فجر به ریاست محمد الهیاری مدیرکل دفتر موسیقی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و دبیری شاهین فرهت از چهارشنبه شب ۲۳ بهمن اغاز شده و (چهارشنبه ۳۰ بهمن) به پایان اجراهای رسمی رسید.

اجراهای این دوره از جشنواره در تالار وحدت، تالار رودکی، بنیاد آفرینش‌های هنری هنری نیاوران، تالار سوره حوزه هنری، مجموعه فرهنگی هنری برج آزادی و سالن میلاد نمایشگاه بین المللی برگزار شد.

جشنواره های استانی موسیقی فجر با حمایت ویژه سی و پنجمین جشنواره موسیقی فجر و در راستای همراهی با مردم سیل زده از استان سیستان و بلوچستان آغاز شد و گروه‌های بومی استان سیستان و بلوچستان در این دوره جشنواره از ۲۰ تا ۲۵ بهمن در شهرهای زاهدان، چابهار، نیک شهر و قصرقند اجراهای خود را بروی صحنه بردند.   

لوح درجه یک هنری برای چهار هنرمند سیستانی

در شب موسیقی سیستان و بلوچستان که ساعت ۲۱:۳۰ شب گذشته در سالن سوره حوزه هنری برگزار شد، حبیب‌اله قادر آتشگر (نوازنده دونلی و سرنا)، برکت شکل زهی (نوازنده قیچک)، خداداد شکل زهی(نوازنده قیچک) و محمد نور محب‌زهی(نوازنده و سازنده قیچک) گواهی درجه یک هنری خود را از شورای ارزشیابی هنرمندان دریافت کردند.

محمد الهیاری فومنی (مدیر کل دفتر موسیقی)، حمید قبادی (مشاور اجرایی معاونت امور هنری ارشاد)، سیدمحمد طباطبایی (دبیر شورای ارزشیابی هنرمندان)، حسین مسگرانی (مدیرکل فرهنگ و ارشاد سیستان و بلوچستان)، قبل از شروع اجرای هنرمندان روی صحنه تالار سوره رفتند و لوح درجه هنری این چهار هنرمند اهل سیستان و بلوچستان را تقدیم آنها کردند. در این دوره از جشنواره یاد و خاطره جانباختگان سانحه هوایی هواپیمای اوکراینی با اجرای قطعه ۱۷۶ اثر بهزاد عبدی توسط ارکستر سمفونیک به رهبری نصیر حیدریان در حضور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و قطعه بیکلام در محاصره اثر بهزاد عبدی در یادبود سپهبد شهید قاسم سلیمانی در اجرای ارکستر ملی به رهبری سهراب کاشف و خوانندگی سالار عقیلی در حضور محمود واعظی و تنی چند از مقامات کشوری اجرا شد.

نخستین دوره جایزه موسیقی و رسانه و جایزه ترانه سال از برنامه هایی بود که برای نخستین بار برگزار شد و نفرات برگزیده این مسابقات عصر امروز در مراسم اختتامیه جشنواره فجر معرفی شدند. در کنار تهران استان‌های بوشهر، آذربایجان شرقی، خوزستان، گلستان، فارس، خراسان شمالی، زنجان، سیستان و بلوچستان و منطقه آزاد اروند میزبان این دوره از جشنواره در شهرهای مختلف کشور بودند.

در این دوره از جشنواره  از هنرمندان و استادان بزرگ موسیقی ایران چون افلیا پرتو، نادر مشایخی، حسن اسکندری و هوشنگ ظریف طی مراسمی تجلیل و فیلم های مربوط به این هنرمندان در اجراهای مختلف نمایش داده شد.

نظر شما