شناسهٔ خبر: 38360981 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: فارس | لینک خبر

اجرای ارکستر ملی ایران به یاد شهید سلیمانی/ حضور واعظی در شب آخر جشنواره فجر

ارکستر ملی ایران به خوانندگی سالار عقیلی در آخریش شب جشنواره موسیقی فجر روی صحنه رفت‌.

صاحب‌خبر -

خبرگزاری فارس - گروه موسیقی - علیرضا سپهوند: در آخرین شب سی و پنجمین جشنواره موسیقی فجر٬ ارکستر ملی ایران با رهبر مهمان سهراب کاشف و خوانندگی سالار عقیلی برنامه خود را به اجرا گذاشت.

پیش از اجرای ارکستر ملی ایران فیلم مستند هوشنگ ظریف استاد نوازندگی تار که بزرگداشت این هنرمند در اختتامیه جشنواره برگزار می شود، نمایش داده شد. 
ارکستر ملی ایران ابتدا قطعه بی کلام در محاصره اثر بهزاد عبدی را به یاد شهید سردار قاسم سلیمانی اجرا کرد. 
ارکستر ملی ایران در ادامه قطعات چه بگویم، وطنم، پیدایم کن، هانیه، گلرخ، رنگ کوراوغلی ( بیکلام)، جام مدهوشی، ساغر، سرو زیر آب، از خون جوانان وطن، از تنهایی گریه مکن، ایران، خوشه چین و ایران جوان را به خوانندگی سالار عقیلی اجرا کرد. پایان اجرای ارکستر ملی ایران پس از تشویق های ممتد حاضران قطعه ای ایران ای مرز پر گهر بود.

 ارکستر ملی ایران با صدادهی و دینامیک مطلوب نشان داد سهراب کاشف رهبر مهمان تاثیر مثبت خود را همچون دیگر ارکسترها و اجراهایی که به صحنه برده بر ارکستر ملی اعمال کرده است. دقت کوک و تیون نوازی سازهای زهی بویژه ویلن های یک٬ اجرای سرضرب های قوی و مطمئن٬ عدم تردید در شروع قطعات توسط کلیت نوازندگان ارکستر٬ اجرای و‌هماهنگی و انتقال پاساژها و سایه ها بین ویلن های یک و دو٬ آلتوها٬ و ویلنسل ها٬ اجرای درست پیتزیکاتوهای کنترباس ها و اجرای دقیق نوانس ها و آکسان ها و پدال ها همه تحت کنداکتوری سهراب کاشف بهبودی محسوس یافته بود.

هرآنچه از این ارکستر در تمرینات در اختیار کاف بود به خوبی برای اجای شب گذشته مهیا شده بود. تنها موارد ایراد اجرای شب گذشته ارکستر ملی اول عدم آمادگی سالار عقیلی بود و دوم عدم صدابرداری مطلوب. این یک واقعیت است که سالار عقیلی بواسطه تراکم بالای کاری نمی تواند در تمام تمرین ها حضور یابد و بخشی از آن نیز به حجم بالای اجراهای او باز میگردد که به شدت بر عملکرد حنجره تاثیرگذار است و بویژه بر اجرای تحریرها و خوانش نت های پوزیسیون زیر اثر منفی می گذارد. 

ایراد دوم که به مساله صدابرداری مربوط می شود این است که باوجود سیستم صوتی حرفه ای و به روز٬ بیشتر ضعف به ساندچک و مهندسی نرم افزاری صدابرداری برمی گردد. برای نمونه در این اجرا صدای تیمپانی شنیده نمیشد و ویلنسل ها نیز به سختی شنیده می شد. لیکن در مجموع اجرای ارکستر ملی در سطح مطلوبی برگزار شد بطوریکه تماشاچیان گاه و بیگاه به تشویق های ممتد و چند دقیقه ای می پرداختند.

محمود واعظی رییس دفتر رییس جمهور، علی اصغر مونسان وزیر میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری،  مرتضی بانک مشاور رییس جمهور و دبیر شورایعالی مناطق آزاد ، پروین داداندیش مشاور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، دکتر حسین سیمایی صراف دبیر هیات دولت، محمد اله یاری مدیر کل دفتر موسیقی، شاهین فرهت دبیر سی و پنجمین جشنواره موسیقی فجر و مهدی افضلی مدیر عامل بنیاد رودکی در اجرای ارکستر ملی ایران حضور داشتند.

انتهای پیام/

نظر شما