شناسهٔ خبر: 38358712 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: ایبنا | لینک خبر

​رییس دانشکده تاریخ دانشگاه اوراسیا گفت؛

نخبگان قزاق با تاریخ ایران آشنا هستند

قزاقستان و ایران اشتراکات تمدنی بسیاری دارند

تلی گن صادق اولی در دیدار رایزن فرهنگی ایران در قزاقستان گفت که ایران و قزاقستان اشتراکات تمدنی بسیاری دارند. به همین دلیل ضرورت دارد که در زمینه‌های آکادمیک همکاری کنند.

صاحب‌خبر -
 
به گزارش خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا) به نقل از روابط عمومی سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی، علی کبریایی‌زاده، رایزن فرهنگی ایران در قزاقستان ۲۹ بهمن‌ ۱۳۹۸ با تلی گن صادق اولی، رییس دانشکده تاریخ دانشگاه اوراسیا و معاونان او دیدار و در باره روابط علمی و دانشگاهی بین دو کشور گفت‌وگو کرد.
 
تلی گن صادق اولی در سخنانی، ظرفیت‌‎های دانشکده تاریخ دانشگاه اوراسیا را برشمرد و گفت: این دانشکده در سه مقطع کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکتری دانشجو تربیت می‌کند و براساس ارزیابی‌های صورت گرفته از نظر علمی در سطح بسیار خوبی در قزاقستان قرار دارد.
 
رییس دانشکده تاریخ دانشگاه اوراسیا افزود: ایران کشوری است با تاریخی طولانی و پیشینه تمدنی غنی که با قزاقستان نیز اشتراکات تمدنی و تاریخی ایران دارد، بر این اساس زمینه‌های زیادی نیز برای همکاری وجود دارد.
 
وی تبادل استاد و دانشجو، انجام پروژه‌های مشترک، برگزاری نشست و همایش در موضوعات مورد علاقه، بورسیه دانشجویان و اعطای فرصت‌های مطالعاتی، مبادله اطلاعات و متون علمی و نتایج تحقیقات باستان‌شناسی، ارتباط و تعامل با مراکز علمی و دانشگاهی ایران از جمله مواردی دانست که می‌تواند مبنای همکاری قرار گیرد.
 
آشنایی نخبگان قزاق با تاریخ ایران
 
کبریایی‌زاده نیز به بیان مأموریت و فعالیت‌های رایزنی فرهنگی ایران در قزاقستان پرداخت و گفت: ایران و قزاقستان دو کشور همسایه هستند که در طول تاریخ روابط حسنه‌ای با یکدیگر داشته‌اند. جمعیت قابل اعتنایی از مردم قزاق در ایران زندگی می‌کنند و همینطور جمعیت چند هزار نفری ایرانی در قزاقستان سکونت دارند.
 
رایزن فرهنگی کشورمان در قزاقستان افزود: نخبگان قزاق با تاریخ ایران آشنا هستند. بخش‌هایی از تاریخ قزاقستان در منابع فارسی آمده است که بعضاً به زبان قزاقی ترجمه شده و اکنون در دسترس عموم است و امکان پژوهش و مطالعه بیشتر در این زمینه وجود دارد.
 
وی با استقبال از پیشنهادات تلی گن صادق اولی، یادگیری زبان فارسی را نیز برای دانشجویان رشته تاریخ ضروری دانست و اضافه کرد: به جهت روابط طولانی تاریخی ایرانیان و قزاق‌ها، آشنایی دانشجویان خصوصا مقاطع ارشد و دکتری با تاریخ ایران چه پیش از اسلام و چه بعد از آن لازم است.
 
در پایان این دیدار مقرر شد؛ برنامه‌ای برای آشنایی بیشتر دانشجویان این دو مقطع با تاریخ و تمدن مشترک ایران و قزاقستان طراحی و اجراء شود.

نظر شما