شناسهٔ خبر: 38358464 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: حوزه | لینک خبر

عضو هیئت علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی:

صداقت، مردمی بودن و تواضع؛ سه عنصر موفقیت سردار سلیمانی

حوزه/ محبت و مهرورزی در تعامل با دیگران به خصوص مردم، ایرانی و غیر ایرانی، شیعه و سنی در فضای معرفتی شهید سردار سلیمانی بسیار برجسته بود و وی نهایت استفاده را از این مسئله برد و او به قدرت معنوی انقلاب تبدیل شد.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری حوزه، شریف لکزایی، عضو هیئت علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی، در نشست علمی «شیهد سلیمانی و قدرت نرم ایران» در ساختمان انجمن‌های علمی حوزه گفت: شهادت سردار سلیمانی سبب شد تا موضوع مقاومت و شهادت وارد عرصه عمومی و عرصه علمی و دانشگاهی و حوزوی شود و بازگشت و احیای ارزش‌های انقلاب را به دنبال داشت.

وی با بیان اینکه مهمترین تاثیر شهید سلیمانی در همین نقطه است افزود: انقلاب اسلامی در درجه اول انقلاب فرهنگی، اخلاقی و انسانی است؛ امام فرمودند که مشکل جهان اسلام، اخلاقی است و انقلاب هم آمد تا به سمت حل این مسئله باشد و شهید سلیمانی می‌تواند، نماد این موضوع باشد.

لکزایی اظهار کرد: آنچه مردم را به شور و شعف انداخت نشان داد، مردم همچنان وفادار به شعارهای انقلاب اسلامی هستند.

عضو هیئت علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی با بیان اینکه بحث قدرت از منظر فلسفی در سه سطح قابل طرح است اظهار کرد: مرتبه اول، حسی، جسمی و عینی و واقعی قدرت است که همان قدرت سخت نامیده می‌شود؛ مرتبه دوم قدرت، خیالی و مرتبه سوم قدرت عقلی است.

وی تصریح کرد: ما از مرتبه خیالی و عقلی به عنوان دو لایه قدرت تعبیر می‌کنیم که در ادبیات فلسفه اسلامی تعبیر به قدرت معنوی و در لسان امروزی قدرت نرم محسوب می‌شود.

لکزایی با بیان اینکه تاثیرگذاری شهادت سردار در لایه غیرمادی خیلی بالا بوده است به طرح این سؤال پرداخت که چرا چنین حادثه‌ای(تشییع میلیونی) به دنبال شهادت سردار رخ داد؟ اظهار کرد: در پاسخ به این چرایی می‌توان گفت آنچه باعث این تاثیرات شده تحولات باطنی، خودسازی و انسان‌سازی شهید بود؛ او فرد متواضع، خودساخته بود و در برخورد با پدیده‌ها، انسانی و اخلاقی رفتار می‌کرد و این قدرت در شخصیت سلیمانی تعین یافت.

وی با بیان اینکه لایه دوم و سوم قدرت سردار را ارتقا داد گفت: محبت و مهرورزی در تعامل با دیگران به خصوص مردم، ایرانی و غیر ایرانی، شیعه و سنی در فضای معرفتی ایشان بسیار برجسته بود و وی نهایت استفاده را از این مسئله برد و او به قدرت معنوی انقلاب تبدیل شد.

لکزایی اظهار کرد: بحث مردمی بودن ایشان از دیگر مولفه‌های قدرت نرم سردار بود؛ وی رفتاری بی‌تکلف با مردم داشت و این رفتار را به عنوان الگو نشان داد؛ مردم تمنای یک فرمانده تراز انقلاب اسلامی مانند حاج قاسم را در سر می‌پروراندند؛ او به مردم نزدیک بود. همچنین عنصر دیگر در فضای معرفتی سردار، عنصر صداقت بود؛ او در رفتار با دیگران علاوه بر محبت و مردمی بودن، صداقت هم داشت.

وی ادامه داد: قدرت سخنوری ایشان بسیار بالا بود و قدرت اقناعی زیادی برای مردم داشت و سخنانش بر دل مردم می‌نشست. امام خمینی(ره) فرمودند که روزی برسد که مسلسل‌ها تبدیل به قلم شود و ما قدرت معنوی خود را نشان دهیم. در این صورت اهمیت این الگوها بسیار بیشتر خواهد شد.

نظر شما