شناسهٔ خبر: 38357950 - سرویس ورزشی
نسخه قابل چاپ منبع: ایلنا | لینک خبر

رضا جباری:

هزینه یک سال پرسپولیس 90 میلیارد تومان است اما مانژوکیچ 120 میلیارد گرفته!

رضا جباری بازیکن سابق پرسپولیس که در رده پایه‌ها عملکرد موفقی با تیم نوجوانان پرسپولیس داشت و این تیم را با قهرمانی از مسابقات دسته دوم به لیگ برتر نوجوانان رساند از همه چیز پرسپولیس حرف می‌زند.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایلنا، از تیم‌های پایه و کمبود امکانات و نداشتن ساختار در آنها تا کمبود بازیکن خارجی مطرح در نمایندگان کشورمان در آسیا به نسبت تیم‌های شرکت کننده آسیایی در کشورهای غرب و شرق آسیا.

در تیم نوجوانان خوب کار کردید. توجه و رسیدگی خوبی به تیم‌های پایه پرسپولیس انجام می‌شود؟

من فکر می‌کنم در زمان سردار رویانیان به تیم‌های پایه پرسپولیس به لحاظ ساختارسازی توجه خوبی شد و در زمان مدیریت علی پروین هم به لحاظ مالی رسیدگی خوبی به تیم‌های پایه انجام شد اما در سایر مواقع متأسفانه تیم‌های پایه مظلوم واقع شده‌اند و تیم‌های سرخابی رسیدگی خوبی به تیم‌های پایه انجام نمی‌دهند و از داشته‌های خودشان استفاده نمی‌کنند.

در نوجوانان پرسپولیس از عملکرد خودتان رضایت دارید؟

 خوشبختانه با کار تیمی خوب موفق شدیم تیم نوجوانان را قهرمان کنیم و زمینه حضور مجدد این تیم را در مسابقات لیگ دسته اول فراهم سازیم. خیلی تلاش کردیم و خوشحالم که به سهم خودم توانستم کارم را به نحو احسن انجام دهم.

به نظرتان یحیی گل‌محمدی با توجه به تفکراتش در پرسپولیس موفق می‌شود؟

از نظر من کالدرون عملکرد مثبتی در پرسپولیس داشت و با قهرمانی به کارش در پرسپولیس خاتمه داد و کارنامه خوبی از خود بر جای گذاشت. در مورد آقا یحیی هم من شخصاً نسبت به کارش و نتایجش خوشبین هستم و با توجه به شرایط سایر مدعیان نظیر تراکتور و استقلال که شرایط خوبی ندارند زمینه را برای قهرمانی پرسپولیس مهیا می‌بینم و البته در این بین سپاهان را تنها رقیب جدی بر سر راه قهرمانی پرسپولیس می‌دانم. در نیم فصل دوم کار سخت است اما تفکرات سرمربی پرسپولیس در تیم در حال جا افتادن است و من فکر می‌کنم تیم پرسپولیس با مربی جدیدش به هارمونی خوبی رسیده است.

اصول فنی و تاکتیکی یحیی گل‌محمدی بر چه مواردی مبتنی است؟

 مالکیت و بحث انتقال سریع توپ از دفاع به خط حمله دو اصل حاکم بر تیم‌هایی هستند که آقا یحیی در آنها کار کرده است. کاری که ما در تیم‌های قبلی یحیی گل‌محمدی هم شاهدش بودیم و به طور نمونه دیدیم او در تیم شهرخودرو در حالی که بازیکن شاخصی نداشت با این تیم عالی کار کرد و نتیجه گرفت.

اما شرایط پرسپولیس کاملاً متفاوت است. سرمربی جدید می‌تواند در فاز قهرمانی‌های متعدد در پرسپولیس مانند برانکو موفق عمل کند؟

فلسفه تیمی پرسپولیس قهرمانی است و کسی انتظار مقام سومی و چهارمی را از پرسپولیس ندارد و همه هواداران و اهالی فوتبال انتظارشان از این تیم قهرمانی است. متدهای یحیی گل‌محمدی هم به درد قهرمانی می‌خورد مربی که اساس کارش بازی تهاجمی و قهرمانی است. مربی پرسپولیس ابزار قهرمانی را هم برای پیشبرد اهدافش در اختیار دارد و من برای کوتاه مدت به یحیی گل‌محمدی و نتایجش به شدت خوشبین هستم و البته برای سال‌های بعد فکر می‌کنم باید به سرمربی زمان بیشتری داد و منتظر پیاده شدن افکار و برنامه‌هایش در مدت زمان لازم برای پرسپولیس بود.

در خصوص پتانسیل فنی پرسپولیس به لحاظ در اختیار داشتن بازیکن چه نظری دارید؟

 پرسپولیس به لحاظ بازیکن کمبودی ندارد و در همه پست‌ها دو بازیکن خوب وجود دارد.

اما بعضی‌ها معتقدند پرسپولیس در پست پلی‌میکر کمبود بازیکن دارد؟

 من فکر می‌کنم اگر بشار در مرکز زمین بازی کند در پست پلی‌میکر می‌تواند وظایف یک هافبک بازیساز را به نحو احسن انجام دهد.

در خط حمله هم از اوساگونا به دلیل نوع بازی‌اش انتقاداتی می‌شود!

هر بازیکنی شرایط خاص خودش را دارد و در این بین خیلی مهم است که کادر فنی پرسپولیس به زوج سازی و مکمل سازی بپردازد که مسلماً این مسأله در دستور کار کادر فنی پرسپولیس هم قرار دارد. پرسپولیس فصل قبل فقط علیپور را داشت اما الان سه مهاجم گلزن با خصوصیات متفاوت در اختیار کادر فنی قرار دارد که این تعداد دست کادر فنی را به لحاظ مهاجم در شرایط خوبی قرار داده است.

برای آسیا چه شرایطی را برای پرسپولیس پیش‌بینی می‌کنید؟

در آسیا کار سخت است چون تیم‌های عربی و شرق آسیا هزینه زیادی انجام می‌دهند، به طور مثال مانژوکیچ با رقمی 120 میلیارد تومانی به الدحیل پیوسته در حالی که تا جایی که من می‌دانم هزینه یک سال پرسپولیس 90 میلیارد تومان است. حضور بازیکنان خارجی تاپ کار تیم‌های ما را مقابل تیم‌های خارجی در آسیا سخت می‌کند. سالی هم که ما با برانکو به فینال رسیدیم کار بزرگی را انجام دادیم و فراتر از تصور کار کردیم. سه یا چهار بازیکنی که تیم‌های خارجی به خدمت می‌گیرند واقعاً موازنه رویارویی را به هم می‌زنند. گروه پرسپولیس هم گروه راحتی نیست اما با توجه به تجربه بازیکنان پرسپولیس که سابقه چند سال حضور متوالی در لیگ قهرمانان آسیا را دارند در کنار کادر فنی که به اصول کار در پرسپولیس به خوبی آشنا هستند می‌تواند شرایط را به سود تیم تغییر دهد.

نظر شما