شناسهٔ خبر: 38356988 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

مرزهای خسروی و پرویزخان روز انتخابات فعال است

قصرشیرین- ایرنا- صادرات و واردات و مبادلات تجاری و مرزی در مرزهای رسمی خسروی و پرویزخان در شهرستان قصرشیرین غرب کرمانشاه، فردا (جمعه دوم اسفندماه) در روز رای گیری یازدهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی طبق روال گذشته فعال است.

صاحب‌خبر -

فرماندار قصرشیرین روز پنجشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا گفت: با توجه به اهمیت فعالیت صادرات و واردات و مبادلات تجاری و  مرزی، فعالیت مرزهای خسروی و پرویزخان  فردا دوم اسفندماه تعطیل نیست.

مرادعلی تاتار افزود: به منظور حضور فعالان مستقر در مرز شامل کارکنان مجموعه اداری، گمرک، کارگران، تاجران، رانندگان و پیله وران شعبه سیار اخذ رای در مرزهای رسمی خسروی و پرویزخان مستقر می شود و تمهیدات لازم برای حضور این افراد در انتخابات یازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی فراهم شده است.

وی اظهار داشت: تمام توان خود را برای برگزاری انتخاباتی سالم و پرشور و با حضور حداکثری مردم در پای صندوق های رای به کار گرفته ایم و امید است شاهد حماسه ای دوباره از مرزنشینان قصرشیرین در این دوره از انتخابات باشیم.

مرز پرویزخان در شهرستان قصرشیرین به صورت رسمی در سال ۸۶ راه اندازی شد که هم مرز با اقلیم کردستان عراق و در همسایگی استان سلیمانیه قرار دارد.
اکنون عمده کالاهای صادراتی از مرز رسمی پرویزخان قصرشیرین با مناطق کردنشین عراق به ویژه شهرهای کلار، سلیمانیه، موصل، خانقین و کرکوک در بخش مرکزی این کشور انجام می‌شود.
نزدیکی فرهنگ ۲ منطقه مرزی استان کرمانشاه و سلیمانیه عراق به دلیل همزبان بودن از مهمترین عوامل رونق اقتصادی و تجاری این مرز رسمی است.
پرویزخان اکنون یکی از مرزهای راهبردی و مهم کشور است که ۵۴ درصد صادرات غیرنفتی کشور به عراق را به خود اختصاص داده و نقش کلیدی و حیاتی در جذب بازار این کشور همسایه دارد.
مرز پرویزخان که در مسیر راه ابریشم قرار دارد، نزدیکترین راه ارتباطی از طریق عراق و سوریه به طول ۹۰۰ کیلومتر به کشورهای اروپایی است و در زمان کنونی که کشور عراق در زمینه زیرساخت ها و اقتصاد وضعیت خوبی ندارد بهترین مسیر برای سرمایه گذاری در این کشور و کردستان عراق است.
شهرستان مرزی قصرشیرین در غرب کرمانشاه با بیش از ۲۷ هزار تن جمعیت، با عراق ۱۸۶ کیلومتر مرز دارد که در امتداد این مرز، ۲ معبر رسمی پرویزخان و خسروی قرار دارد که مبادلات اقتصادی، تجاری و صادرات کالا به اقلیم کردستان و حکومت مرکزی عراق از این ۲ مرز انجام می شود.
روزانه ۸۰۰ تا یک هزار و ۲۰۰ دستگاه کامیون کالاهای صادراتی از مرز رسمی پرویزخان به اقلیم کردستان عراق و همچنین ۵۰۰ دستگاه کامیون کالا از طریق مرز رسمی خسروی به حوزه حکومت مرکزی عراق (بخش مرکزی) صادر می شود.
همچنین روزانه به طور میانگین ۶۰۰ دستگاه تانکر سوخت رسان عراقی و ایرانی از مبدا اقلیم کردستان عراق از طریق مرز رسمی پرویزخان به مقصد بنادر جنوبی کشورمان، وارد خاک جمهوری اسلامی ایران می شود.

مرز خسروی به عنوان نزدیکترین مسیر عبور زوار عتبات‌ عالیات به عراق پس از سال‌ها انتظار ۱۵ شهریور امسال با حضور وزرای کشور ایران و عراق بازگشایی شد.

مرز خسروی نزدیکترین نقطه از کشورمان به بغداد پایتخت عراق ۱۹۰، نجف ۳۸۰، کربلا ۳۰۰، کاظمین ۲۰۳ و سامرا ۳۲۶ کیلومتر فاصله دارد، عملیات ساخت پایانه بین المللی مرز خسروی از سال ۷۷ در نقطه صفر مرزی آغاز شد و در سال ۸۱ با ۷۵ میلیارد ریال اعتبار به بهره برداری رسید.  

۱۳۱ هزار تن در حوزه انتخابیه قصرشیرین، سرپل‌ذهاب و گیلانغرب، واجد شرایط رای برای شرکت در یازدهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی هستند.

قصرشیرین در غرب کرمانشاه با بیش از ۲۷ هزار تن جمعیت به عنوان مرکز حوزه انتخابیه شهرستان‌های سرپل ذهاب و گیلانغرب است که از این حوزه انتخابیه تنها یک نماینده به مجلس شورای اسلامی راه پیدا می کند.

شهرستان های قصرشیرین، سرپل ذهاب و گیلانغرب در مجلس شورای اسلامی بیش از ۲۲۰ هزار تن جمعیت دارند.

انتخابات یازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی روز جمعه دوم اسفند ماه سال جاری برگزار می شود.     

نظر شما