شناسهٔ خبر: 38356234 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: قدس آنلاین | لینک خبر

مسؤول واحد فراهم‌آوری اعضاء پیوندی دانشگاه علوم پزشکی مشهد:

کمتر از یک چهارم بیماران مرگ مغزی اهداء عضو دارند

ایسنا

مسؤول واحد فراهم‌آوری اعضاء پیوندی دانشگاه علوم پزشکی مشهد گفت: ۴۰۰۰ نفر در سال دچار مرگ مغزی می‌شوند و کمتر از یک هزار نفر از این بیماران به اهداء عضو می‌پردازند.

صاحب‌خبر -

به گزارش قدس آنلاین، ابراهیم خالقی، در نشست تخصصی «فقه پیوند اعضا» با موضوع برداشت عضو از بیماران فوت شده (مرگ قلبی) که در تالار هاشمی نژاد بیمارستان امام رضا برگزار شد، اظهار کرد: اهداء عضو و پیوند اعضا نیاز جامعه است و ما الان در وضعیتی هستیم که پیوند یک مسأله خیلی ضروری در جامعه ماست.

وی تصریح کرد:حدود ۲۵هزار بیمار نیازمند دریافت عضو در کشور داریم که هر ۱۰ دقیقه یک نفر به این لیست افزوده می‌شود.

فوت ۴۰۰ بیمار دیالیزی در مشهد در سال گذشته

خالقی گفت: متاسفانه روزانه ۷ نفر که در لیست انتظار حضور دارند، فوت می‌شوند. در مشهد در سال گذشته از ۲۰۰۰ بیمار دیالیزی ۴۰۰ ‪نفر فوت شدند؛  یعنی حدود ۲۰ درصد از بیمارانی که در لیست انتظار پیوند کلیه بودند فقط در سال ۹۷ فوت شدند؛ درحالی که بیماران پیوند شده‌ای که فوت شدند کمتر از ۵ درصد و آمار پس زدن کلیه کمتر از ۷درصد است. از سال ۹۲ پیوند کبد در دانشگاه علوم پزشکی مشهد راه اندازی شد و تا به امروز ۳۵۰ پیوند انجام شده که کمتر از ۱۰ درصد این افراد فوت شدند درحالی که ۳۰۸ نفر از افراد در لیست انتظار  در سال‌های گذشته به این دلیل که کبدی به موقع به آنها نرسیده، فوت شده‌اند.

انجام پیوند پوست به ۲۳۰ بیمار با سوختگی بالای ۵۰ درصد 

مسؤول واحد فراهم‌آوری اعضاء پیوندی دانشگاه علوم پزشکی مشهد در رابطه با بیماران سوختگی گفت: در رابطه با این بیماران تا به امروز  ۶۶۰ بیمار سوختگی، پوست دریافت کرده‌ و مجددا به زندگی بازگشتند. فقط در سال ۹۸ تا به حال ۲۳۰ ‪ بیمار سوختگی که درصد سوختگی آنها بالای۵۰ درصد بوده پیوند پوست شدند که درصد مرگ و میر این افراد کمتر از ۱۰درصد است،  درحالی که مرگ و میر بیمارانی که سوختگی بالای ۵۰درصد دارند، بالای ۸۰ درصد است. ما می‌توانیم با پیوند پوست به این بیماران شرایطی را ایجاد کنیم که کمتر از ۱۰ درصد این بیماران فوت کنند. بنابراین اهداء عضو یک ضرورت است.

روزانه ۷ نفر از افراد در انتظار پیوند فوت می‌کنند

خالقی خاطرنشان کرد: ۴۰۰۰ نفر در سال دچار مرگ مغزی می‌شوند و کمتر از یک‌هزار نفر از این بیماران اهداء پیوند عضو دارند درحالی که روزانه ۷نفر در لیست انتظار فوت می‌کنند. در بحث فقهی این مسأله، بسیاری افرادی که می‌خواهند برای این امر رضایت ندهند برای خود فقهی پیدا می‌کنند تا برای خود راهی درست کنند و استفتای خود را بیان می‌کنند. اهداء عضو از مرگ قلبی در موارد بسیار خاص انجام می‌شود و شرایط ویژه‌ای دارد. اهداء بافت در مرگ مغزی کاملا امکان پذیر است و در مرگ قلبی نیز می‌توان از ۲۴ تا ۷۲ ساعت بعد از ایست قلبی این کار را انجام داد.  

منبع: ایسنا

انتهای خبر/

نظر شما