شناسهٔ خبر: 38351783 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: شبستان | لینک خبر

حجت الاسلام حیدری کاشانی:

کلام و مرام حاج قاسم، تفسیر هفت مقام ذکر شده در دعای عهد/شهادتی طلب کنیم که خواسته امام زمان را برآورده کند

حجت الاسلام حیدری کاشانی تنها راه رسیدن به هفت مقام دعای عهد در آستان امامت و ولایت را تمرین کردن این هفت مقام نسبت به زعامت امت و ولایت فقیه دانست و گفت: کلام و مرام و لحظه لحظه نفس کشیدن حاج قاسم ؛تفسیر هفت مقام دعای عهد است.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان از کرمان، حجت الاسلام دکتر محمدباقر حیدری کاشانی، چهارشنبه شب(30 بهمن) در هفدهمین سالگرد ۲۷۶ شهید غدیر در سخنانی ویژگی با استفاده از آیات ابتدایی سوره واقعه گفت: «السابقون السابقون» رسیدن به بهشت ولایت و امامت و مهدویت است.

 

 

کارشناس مهدویت با بیان اینکه هرجا کلیدواژه «نعیم» در قرآن کریم تکرار شد با الهام از روایات، جای آن «ولایت و امامت» بگذارید؛ اظهار داشت: همه درباره یک نعمت مورد بازخواست قرار می گیرند و آن نعمت امامت و ولایت اهل بیت است؛ اصحاب یمین بهشتی هستند اما مقرب درگاه خدا نیستند و فقط السابقون السابقون مقرب درگاه الهی هستند و اینها به جنات نعیم و به بهشت ولایت و امامت رسیدند.

 

 

وی با بیان اینکه مهاجر می رود که اقامت کند اما مسافر می رود که برگردد و برای همین فرمود «ففرو الی الله» زیرا فرار مهاجرت گونه از هر آنچه غیر خدا است لازم است؛ تأکید کرد: قطع تعلق کنید و فقط به خدا دل ببندید اما عده ای قلیل{قلیل من عبادی الشکور} سوار این قطار شدند قطاری که مقصد آن، خود خدا است.

 

 

حجت الاسلام حیدری کاشانی خاطرنشان کرد: شهدا به نعمت های «بهشت اعمال» رضایت ندادند بلکه با خدا سودا کردند و از هر چه غیر خدا بود دل بریدند به «بهشت اخلاق» رسیدند که درجات بی پایانی دارد؛ اگر تخلق به اخلاق خدایی پیدا کنیم و ستارالعیوب- پوشش دهنده عیب های دیگران- شویم و در چند روز دنیا بتوان اخلاق پیامبر گونه پیدا کرد، اینها همپای پیامبران از بهشت اخلاق گذشته و به «بهشت رضوان» که بالاترین مرتبه بهشت است، می رسند.

 

 

وی ادامه داد: ۲۰ آیه در قرآن می گوید ای انسان تو برای بهشت رضوان هستی، برای دارالقرار که با رضایت و رضوان صددرصدی خدا به آن می رسد و دنیا دارالفرار است که باید به سمت خدا فرار کرد.

 

این کارشناس مهدویت با بیان اینکه اصحاب یمین که به بهشت اعمال می رسند، باز هم به قرار نمی رسند و به حال آنها که در بهشت رضوان هستند غبطه می خوردند؛ بر خواندن سوره فجر در نمازهای واجب تأکید کرد و آن را هم سوره امام حسین و هم امام سوره امام زمان دانست و گفت: هر کس پنین کند بهره ای از جنت الحسین یعنی بهشت رضوان خواهد داشت که آغاز بهشت رضوان، جنت الحسین است.

 

 

وی با طرح این پرسش که برای رسیدن به بهشت رضوان چه باید کرد؟ اظهار داشت: تنها راه میان بُر برای جبران همه قصورات و تقصیرات عمر و تبدیل سیئات به حسنات و بالارفتن از درجات بهشتی، تنها یک راه وجود دارد که در دعای ندبه و عهد به آن اشاره می شود.

 

حجت الاسلام حیدری کاشانی این تنها راه را «شهادت» دانست و با تأکید بر لزوم انس با دعاهای ندبه و عهد گفت: امام(ره)بر دعای عهد خیلی تأکید داشتند و در مفاتیح ایشان دیده شده که آغاز چله های دعای عهد دهها بار نوشته شده است و هر کس با دعای عهد ملازمت کند خدا سرنوشت دنیا و آخرت او را در بالاترین درجات رقم می زند.

 

وی ولایت امام زمان عجل الله تعالی را سرمایه عظیمی نام برد و دعای عهد را نوعی تشرف غیرحضوری به محضر امام عصر دانست و «بیعت» در این دعا را به معنای فروش خود به خدا و ولی خدا دانست و تصریح کرد: کسانی که به عهد و عقد و بیعت با امام زمان توانستند وفا کنند، السابقون السابقون هستند و حاج قاسم نشان داد این راه یافتنی است؛ افسانه سرایی و اسطوره سازی نیست بلکه یافتنی است و استقامت ایمانی می خواهد.

 

 

این کارشناس مهدویت با بیان اینکه رسیدن به این راه یک معادله دارد؛ افزود: خواب شهید حسن طهرانی مقدم را دیدند که از ته دل مسرور است، گفتند چرا اینقدر خوشحال هستی؟ گفت برای اینکه امام زمان، فرماندهی یکی از گردان های سپاهشان را به من سپردند و قرار است در رجعت، فرمانده یکی از گردان های ایشان باشم لذا آن حضرت با سپاهی از شهدا خواهد آمد و عَلَمی که در علقمه از دست علمدار افتاد بر بام جهان برمی افروزد.

 

 

وی با تصریح به این مطلب که مدافعان امام زمان کسانی هستند که سرعت در برآورده کردن خواسته امام زمان شان را دارند امام(علیه السلام) را خرج حاجت های خود نمی کنند؛ تأکید کرد: باید شهادتی را طلب کرد که به درد امام زمان بخورد؛ فخر شهدای مدافع حرم-شهید حججی-دو شهادت طلب می کند، شهادتی برای قبل از ظهور و برای بعد از ظهور؛ یعنی شهادتی خواستم که نه بار من را ببندد بلکه شهادتی که خواسته امام زمان را برآورده کند؛ حتی در تمنای شهادت خود را نمی دیدند.

 

 

حجت الاسلام حیدری کاشانی با بیان این مطلب مهم که یکی از عواملی که همه گذشته همراه با قصور و تقصیر ما را پاک می کند مقام شهادت است؛ با استناد به فرازی از دعای عهد «اللَّهُمَّ اجْعَلْنِي مِنْ أَنْصَارِهِ وَ أَعْوَانِهِ وَ الذَّابِّينَ عَنْهُ وَ الْمُسَارِعِينَ إِلَيْهِ فِي قَضَاءِ حَوَائِجِهِ [وَ الْمُمْتَثِلِينَ لِأَوَامِرِهِ ] وَ الْمُحَامِينَ عَنْهُ وَ السَّابِقِينَ إِلَى إِرَادَتِهِ وَ الْمُسْتَشْهَدِينَ بَيْنَ يَدَيْهِ.»گفت: برای رسیدن به مقام نصرت، مدافعت، اطاعات، حمایت، سبقت و شهادت در آستان امامت و ولایت تمرین کردن این هفت مقام نسبت به زعامت امت و ولایت فقیه است و لاغیر.

 

 

وی در این باره وجه اشتراک وصیت نامه های شهدا را اطاعت بی چون و چرا از زعامت امت و ولایت فقیه عنوان و بیان کرد: شهید تورجی زاده از شهدای اصفهان(که توسل به او به ویژه برای ازدواج مجرب است و بارها تجربه شده است؛)می گوید: بچه شیعه در عصر غیبت مانند گل آفتابکردان است زیرا هرجا آفتاب بچرخد او هم همان طرف است و آفتاب عصر غیبت مقام زعامت و ولی فقیه است.

 

 

سخنران مراسم هفدهمین سالگرد شهدای غدیر استان کرمان با یادآوری این نکته که تا آمدن حسین بن علی(علیهما السلام) مسلم بن عقیل ولی امر است و لاغیر؛ یادآور شد: کلام و مرام و لحظه لحظه نفس کشیدن حاج قاسم ؛تفسیر هفت مقام دعای عهد است و پیام حاج قاسم این است با تمام وجود در اطاعت و معیت و همراهی او-ولی فقیه- سنگ تمام بگذارید؛ این یک مکتب و راه و عرفان برای جبهه مقاومت در اقصی نقاط عالم است.

 

 

وی با تأکید بر اینکه در انتخابات همدلانه با حضور حداکثری و انتخاب اصلح مجلسی در امتداد خون شهدا و در استمرار پیام شهدا، یک دست، انقلابی، ولایی، جهادی، مهدوی، حسینی، ابوالفضلی و حاج قاسمی انتخاب کنیم؛ افزود: آفرین و هزار مرحبا به مردم غیور، ولایی و امام زمانی دیارکریمان که چه قدرشناسی نسبت به سراباز امام زمان کردند و در تشییع سردار ابوالفضلی امام زمان، دهها شهید تقدیم کردید که تاریخ کرمان نه به خود دیده و نه احتمالا خواهد دید. 

 

 

 

 

پایان پیام/ 80

نظر شما