شناسهٔ خبر: 38351726 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: اعتماد آنلاین | لینک خبر

شهاب‌الدین بی‌مقدار، عضو کمیسیون شوراها و امور داخلی کشور در مجلس، در گفت‌وگو با «اعتمادآنلاین»:

راه‌اندازی کارناوال‌های انتخاباتی غیرقانونی است/ هزینه قربانی‌ کردن گوسفندان برای نامزدها را چه کسی می‌پردازد؟/ نظارتی بر هزینه‌کردهای انتخاباتی وجود ندارد

شهاب‌الدین بی‌مقدار، عضو کمیسیون شوراها، با اشاره به اجرای ناقص قانون نظارت بر هزینه‌کردهای انتخابات گفت: راه‌اندازی کارناوال‌های انتخاباتی غیرقانونی است، ولی نظارتی بر آن وجود ندارد. مدعی‌العموم هم باید به تخلفاتی مثل چسباندن پوستر تبلیغاتی روی علائم راهنمایی و رانندگی ورود کند، ولی تا شکایتی نشود با آن برخورد نمی‌کند.

صاحب‌خبر -

اعتمادآنلاین|استانی شدن انتخابات به دلیل ایرادات شورای نگهبان از دستور کار مجلس خارج شد، ولی نمایندگان دوره دهم به دلیل اهمیت موضوع، با قید 2 فوریت، اصلاح قانون انتخابات مربوط به نظارت بر هزینه‌کردهای انتخاباتی را به تصویب رساندند (بیشتر بخوانیم)؛ قانونی که کارشناسان آن را قانون خوبی تلقی می‌کنند و معتقدند شفافیت هزینه‌کرد انتخاباتی می‌تواند به سلامت انتخابات کمک کند (بیشتر بخوانیم).

 

موضوعی که در تبلیغات انتخاباتی نامزدهای مجلس یازدهم به چشم می‌آید این است که با وجود ابلاغ قانون فوق، هیچ نظارتی بر هزینه‌کردهای انتخاباتی وجود ندارد و شاهد کارناوال‌های تبلیغاتی و بریز و بپاش‌های خارج از عرف و قانون هستیم.

 

هیات‌های اجرایی موظف به اجرای قانون نظارت بر هزینه‌کرد انتخاباتی هستند

 

شهاب‌الدین بی‌مقدار، عضو کمیسیون شوراها و امور داخلی کشور در مجلس، در گفت‌وگو با اعتمادآنلاین، درباره شیوه نظارت بر هزینه‌کردهای انتخاباتی گفت: قانون شفافیت هزینه‌کردهای انتخاباتی در مجلس تصویب شد، به تایید شورای نگهبان رسید و دولت هم آن را ابلاغ کرد. بنابراین هیات‌های اجرایی موظف به اجرای این قانون هستند.  

 

نماینده مردم تبریز در مجلس ادامه داد: نامزدهای انتخابات باید برای هزینه‌کردها سقف تعیین می‌کردند و حسابی به این منظور اعلام می‌شد تا میزان واریزی‌ها و کمک‌ها مشخص شود و نظارت و کنترلی بر ارقام واریزی وجود داشته باشد. ولی برخی نامزدها یا این کار را انجام ندادند یا اگر هم اعلام کردند، نظارت صحیحی بر هزینه‌کردها وجود نداشته است.

 

وزیر کشور گفت، قانون انتخابات ابلاغ شده ولی سازوکار خودش را می‌طلبد

 

بی‌مقدار اظهار کرد: البته وزیر کشور در یک برنامه تلویزیونی در این باره صحبت کرد و گفت قانون نظارت بر هزینه‌کردهای انتخاباتی ابلاغ شده است، ولی سازوکارهای خودش را می‌طلبد. منتها در این باره محکم صحبت نکرد، به همین دلیل در فضای مجازی شاهد انتشار ویدئوهایی با هزینه‌های تبلیغاتی غیرمعمول هستیم.

 

عضو کمیسیون شوراها و امور داخلی کشور در مجلس یادآور شد: راه‌اندازی کارناوال‌های تبلیغاتی خلاف قانون است، ولی برخی از همکاران و نامزدهای انتخاباتی، کارناوال‌های تبلیغاتی با هزینه‌های زیاد راه انداخته‌اند که هیچ نظارتی روی آنها وجود ندارد.

 

راه‌اندازی کارناوال‌های تبلیغاتی خلاف قانون است، ولی برخی از همکاران و نامزدهای انتخاباتی کارناوال‌هایی با هزینه‌های زیاد راه انداخته‌اند.

 

تهمت زدن به رقبای انتخاباتی ممنوع است

 

او همچنین به دیگر مصادیق غیرقانونی در قانون انتخابات اشاره کرد و گفت: تهمت زدن به نامزدهای دیگر و چسباندن پوستر روی علائم راهنمایی و رانندگی ممنوع است. ولی بر این موارد هم نظارتی وجود ندارد.

 

نماینده اصلاح‌طلب مردم تبریز در مجلس تاکید کرد: برخورد با تخلفات انتخاباتی بعد از اتمام آن تاثیری ندارد؛ مثلاً دادستان و مدعی‌العموم باید با متخلفانی که پوسترهای تبلیغاتی خود را روی علائم راهنمایی و رانندگی می‌چسبانند برخورد کنند، اما این کار را انجام نمی‌دهند چون معتقدند باید در این موارد شکایتی به دست آنها برسد.

 

بی‌مقدار ادامه داد: مجلس به صورت مفصل روی قانون انتخابات کار کرد، ولی این قانون درست اجرا نمی‌شود و نظارتی بر هزینه‌کردهای انتخاباتی وجود ندارد.

 

عضو کمیسیون شوراها و امور داخلی کشور صحبت‌‌های خود را با ذکر مثالی به پایان رساند: مثلاً در هر روستا روزانه یک گوسفند یا گوساله جلوی کاندیداها قربانی می‌شود. پول این قربانی‌ها را چه کسی می‌پردازد؟ باید این موارد بررسی شود؛ اما متاسفانه نه قانون اجرا می‌شود و نه وزیر کشور در این باره جدی صحبت کرد.

 

نظر شما