شناسهٔ خبر: 38351677 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: رسا | لینک خبر

آیت الله عبداللهی در گفت وگو با رسا مطرح کرد؛

تأکید آیت الله یزدی بر توجه حوزه و طلاب به نیازهای حکومت و نظام اسلامی

نماینده خبرگان گفت: یکی از تأکیدات آیت الله یزدی به طلاب و حوزه این است که باید به فقه الحکومة و مسائل مورد نیاز نظام، انقلاب و مردم در حوزه ها توجه بیشتری شود.

صاحب‌خبر -

آیت الله محمود عبداللهی عضو هیأت رییسه جامعه مدرسین حوزه علمیه قم در گفت وگو با خبرنگار سیاسی خبرگزاری رسا، با اشاره به شخصیت آیت الله یزدی گفت: ایشان سابقه قابل توجهی در انقلاب دارند و از آغاز حرکت امام تا پیروزی انقلاب در یک مقطع مهم آیت الله یزدی از همراهان و یاوران حضرت امام بودند.

وی افزود: از سال 57 که نظام جمهوری اسلامی بر پا شد و امام در رأس نظام قرار گرفتند باز هم آیت الله یزدی تا سال 68 که امام رحلت کردند در کنار ایشان بود، مقطع دیگر از سال 68 تا کنون است که آیت الله یزدی همراه و یاور جدی رهبر معظم انقلاب بوده اند.

نماینده خبرگان با اشاره به نقش آفرینی های مهم آیت الله یزدی در طول مسیر نهضت و انقلاب اسلامی اظهار داشت: ایشان قبل از پیروزی انقلاب از کسانی بودند که نسبت به مبانی و رهنمودهای امام گفتمان سازی می کردند و از خطبایی بودند که با سخنرانی های انقلابی خود مردم را در صحنه نگه می داشتند.

وی ادامه داد: تلاش برای رساندن پیام امام به علما و مردم از کارهای مهم آیت الله یزدی بود، آیت الله یزدی از محورهای مبارزات انقلاب بودند به همین دلیل زندان، تبعید و مسائل دیگری مانند ممنوع المنبری را متحمل شدند.

آیت الله عبداللهی با بیان این که حضرت امام بعد از انقلاب مسؤولیت های مهمی را به آیت الله یزدی واگذار کردند، ابراز داشت: آیت الله یزدی با حکم امام راحل و بعد از ایشان رهبر معظم انقلاب به عنوان فقیه شورای نگهبان منصوب شدند و مسؤولیت های مهمی مانند ریاست قوه قضاییه را با حکم رهبری بر عهده داشتند.

وی عنوان کرد: افراد نادری داریم که مانند آیت الله یزدی همواره ثابت قدم و ولایتمدار باشند و در مسیر انقلاب پایدار و فعال بمانند؛ بقای بر انقلابی ماندن و تلاش و پرشور بودن خیلی ارزشمند است، ایشان قبل از انقلاب نقش های اساسی داشته و بعد از انقلاب جزو کارگزاران نظام بوده است و امام و رهبری همواره به ایشان اعتماد داشته اند.

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم با اشاره به زندگی ساده آیت الله یزدی خاطرنشان کرد: زندگی ایشان بدون تشریفات و تجملات و در حدی متوسط است، شخصیتی که مسؤولیت های مهمی در عرصه های مختلف داشته زندگی بسیار ساده و بدون تشریفات دارد.

وی به تلاش های علمی آیت الله یزدی اشاره و خاطرنشان کرد: آیت الله یزدی با وجود این که در متن فعالیت های انقلاب حضور داشتند اما فعالیت های علمی جدی دارند، ایشان از شاگردان مرحوم آیت الله بروجردی، آیت الله اراکی، علامه طباطبایی و از شاگردان نزدیک حضرت امام بودند.

آیت الله عبداللهی گفت: یکی از تأکیدات آیت الله یزدی به طلاب و حوزه این است که باید به فقه الحکومة و مسائل مورد نیاز نظام و انقلاب و مردم در حوزه ها توجه بیشتری شود و دروس و مباحث ایشان بر این موضوع تکیه داشته است.

وی افزود: بنده 50 سال آیت الله یزدی را می شناسم و خلوص و تکلیف مداری در ایشان احساس می شود، آیت الله یزدی همه مناصب را بر اساس احساس مسؤولیت انتخاب می کند و اگر بتوانند در آن زمینه خدمتی به نظام و انقلاب کنند وارد عمل می شوند، هیچ گرایشی به مقام در ایشان دیده نمی شود بلکه در طرف مقابل امتناع از مقام دارند اما اگر تکلیف باشد می پذیرند.

نماینده خبرگان اظهار داشت: آیت الله یزدی تمایلی به حضور در انتخابات نداشتند اما علاقه مندان به انقلاب و نظام از ایشان درخواست و اصرار کردند و ایشان هم با توجه به درخواست ها حضور پیدا کردند، رهبر معظم انقلاب نیز فرمودند عدم حضور آیت الله یزدی و آیت الله مصباح برای خبرگان خسارت و حضور این بزرگان وزنه این نهاد را افزایش می دهد.

وی ادامه داد: باید قدردان شخصیت های با تقوا و خالص که سبقت در انقلاب داشتند و از ابتدا تا کنون پایدار و قاطع بوده اند باشیم و تحت تأثیر برخی از فضاهای غلط قرار نگیریم.

نظر شما