شناسهٔ خبر: 38351376 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: پارسینه | لینک خبر

راهکار‌های امام هادی (ع) برای افزایش معنویت

وزی دشمنش مریض شد، پزشکان از علاجش درماندند. مادرش نذر کرد که اگر شفا یابد مال‏ فراوانی خدمت امام هدیه کند. شخصی را فرستاد تا درباره این مرض از امام سوال کند..

صاحب‌خبر -
روزی دشمنش مریض شد، پزشکان از علاجش درماندند. مادرش نذر کرد که اگر شفا یابد مال‏ فراوانی خدمت امام هدیه کند. شخصی را فرستاد تا درباره این مرض از امام سوال کند. امام فرمود: فلان دارو را استفاده کنید به اذن خدا بهبود ی‏پیدا می ‏کند. پس از بهبودی، مادرش ۱۰۰۰ دینار در کیسه‏‌ای کرد و برای امام فرستاد. چند روزی نگذشت که یکی از بدخواهان به متوکل‏
گفت: دینار زیادی خدمت امام هادی دیدم. او هم گروهی را فرستاد که شبانه از بالای بام خانه خواستند وارد شوند. امام وقتی صدای آن‌ها را شنید فرمود: صبر کنید برایتان چراغ بیاورم؛ و ماموران بعد از تفحص کیسه ‏ای که از مادر متوکل بود را پیدا کردن و بردند خدمت متوکل، ولی مادرش آمد و داستان را به او گفت و او شرمنده شد و پول‌ها را پس فرستاد «۱»
این بود مهربانی امام حتی با دشمنش...

درستورات امام هادی در ارتقاء معنویت:

یاد مرگ: یکی از عواملی که در ارتقاء معنویت و دوری از گناهان بسیار موثر می‌باشد فکر مرگ می‌باشد فکر لحظاتی که انسان می‌خواهد از این دنیا کوچ نماید امام هادی علیه السلام این منظره را به زیبایی ترسیم نموده و فرموده است:
بیاد آور و فراموش نکن آن حالت و موقعى را که در میان جمع اعضاء خانواده و آشنایان قرار مى گیرى و لحظات آخر عمرت سپرى مى شود و هیچ پزشکى و دوستى و ثروتى نمى تواند تو را از آن حالت نجات دهد. «۲»

ولایت اهل بیت: ولایت و دوستی اهل بیت پیامبر همان ریسمان محکمی است که هر کس به آن چنگ بزند او را به قله‌های معنویت و خوشبختی می‌رساند همان گونه که امام هادی علیه السلام می‌فرماید:
همانا ولایت ما اهل بیت براى شیعیان و دوستانمان پناهگاه اءمنى مى باشد که چنانچه در همه امور به آن تمسّک جویند، بر تمام مشکلات مادّى و معنوى فایق آیند. «۳»

منابع:
۱: کافی، ج. ۱، ص. ۴۹۹.
۲:قالَ علیه السلام: اُذکُرْ مَصْرَعَکَ بَیْنَ یَدَىْ اءهْلِکَ لا طَبیبٌ یَمْنَعُکَ، وَ لا حَبیبٌ یَنْفَعُکَ. «بحارالا نوار: ج. ۷۵، ص. ۳۶۹، ح. ۴.»
۳:قالَ علیه السلام: إ. نَّ لِشیعَتِنا بِوِلایَتِنا لَعِصْمَةٌ، لَوْ سَلَکُوا بِها فى لُجَّةِ الْبِحارِ الْغامِرَةِ. «بحار: ج. ۷۵، ص. ۱۰۹، ح. ۱۲.»
 
 
 
منبع:بهداشت نیوز

نظر شما