شناسهٔ خبر: 38350955 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: فارس | لینک خبر

از شایعه خودکار جادویی تا آتش بازی با رای مردم / وقتی یک اشتباه، چند هزار رای را باطل می‌کند

شایعه خودکار جادویی در صندوق‌های رأی گیری، ماجرای کلیپ ساختگی و احتمال باطل شدن 2هزار رأی و بیماری که با تخت بیمارستان برای دادن رأی آمده بود؛ خاطرات مسئول ناظر شورای نگهبان یکی از صندوق‌های سیار از تجربه 20ساله حضور در روز انتخابات شنیدنی ست.

صاحب‌خبر -

مجله فارس پلاس؛ عطیه اکبری: در آستانه هر انتخابات، اتاق فکر ضدانقلاب برای اخلال در روند رأی گیری و تخریب مشروعیت انتخابات در ایران حسابی فعال می‌شود و برای از بین بردن اعتماد مردم از هر ترفندی استفاده می‌کند. فضای مجازی هم کار را برای آنها آسان‌تر می‌کند. این حرف ما نیست. خاطرات یکی از ناظران مسئول شورای نگهبان از صندوق‌های سیار، تاییدی بر این ادعاست. تجربه 20 ساله «میثم سلطانی» دنیایی از خاطرات عجیب و گاهی تلخ است. شایعه خودکارهای جادویی، آتش بازی با ته سیگار، کلیپ ساختگی. البته اتفاقات جالبی هم هست که کام تلخ مسئولان برگزاری انتخابات را شیرین کند، مثل ماجرای پیرمردی که با تخت بیمارستان پای صندوق رأی آمد.

  میثم سلطانی؛ ناظرمسئول شورای نگهبان 

 

شایعه خودکارهای جادویی

سلطانی در آستانه  آغاز انتخابات مجلس فرصت را غنیمت می‌شمرد و بدون مقدمه از شایعه پراکنی های ضدانقلاب می‌گوید. شایعه هایی که درست قبل از انتخابات با روش‌های مختلف میان مردم پخش می‌شود؛ «بعضی از این شایعه‌ها اینقدر خنده دار هست که ما تعجب می‌کنیم چطور رأی دهندگان تحصیل کرده بدون آنکه فکر کنند آن را باور می‌کنند. چند سال قبل در روز رأی گیری، دقت کردم دیدم تعدادی از رأی دهندگان حاضر نیستند از خودکارهای حوزه رأی گیری استفاده کنند. تعجب کردم و به چند نفر از رأی دهنده‌ها گفتم چرا از این خودکارها استفاده نمی‌کنید؟ جواب نمی‌دادند. اما بالاخره یکی از همسایه‌ها که من را می‌شناخت آمد در گوشم و گفت: "می گن خودکارهایی که در حوزه رأی گیری از آن استفاده می‌شود، بعد از یکی دو ساعت پاک می‌شود و شب، رأی مورد نظر خودشان را در آن می‌نویسند." از شنیدن این شایعه هم عصبانی شدم هم خندیدم، اما ما باید با سعه صدر با رأی دهندگان برخورد کنیم. نمی‌توانیم و نباید ترشرویی کنیم. خودم را جمع و جور کردم تا بتوانم با صحبت‌هایم رأی دهنده را قانع کنم تا گوش و چشمشان را خرج شایعه‌های باور نکردنی نکند.»

«گفتم دوست عزیز، ما پاسدار رأی مردمیم. چه تصوری از صندوق رأی دارید؟ من هر سال قبل از شروع شمارش آراء به دوستان می گویم مراقب باشید حتی اگر یک رأی به خاطر خستگی یا سهل انگاری اشتباه شمرده شود حق الناس به گردن همه ما می افتد. علاوه بر آن، مگر شرایط صندوق‌های رأی را نمی‌دانید؟ در هر صندوق رأی یک تیم بازرسی از همه نهادهای نظارتی کشور با سلائق سیاسی مختلف حضور دارد. نماینده وزارت کشور، نماینده فرماندار، تیم شورای نگهبان، تیم اجرایی.» این جوابیه ناظر مسئول شورای نگهبان است به یک رأی دهنده در خصوص شایعه خودکارهای جادویی که پاسخ در خوری ست به همه شایعه‌هایی که هر سال قبل از آغاز انتخابات به گوش مردم می‌رسد.

 

تصویر سال؛ رأی روی تخت بیمارستان

نمی‌گذارد کاممان تلخ شود یا زیادی تعجب کنیم از شنیدن شایعه‌های عجیب و غریب. خاطره‌های شیرین و تلخ را درهم می‌گوید و نوبت می‌رسد به روایت یک صحنه ناب از انتخابات 4 سال قبل؛ «من سال‌ها مسئول صندوق سیّار یک شهرک مسکونی در جنوب تهران بودم که فضا برای اختصاص صندوق رأی گیری ثابت نداشت. اما با وجود سیار بودن، بیش از 2 هزار مشارکت کننده داشت. جالب‌ترین خاطره این صندوق برمی‌گردد به انتخابات مجلس 4 سال قبل. افراد ناتوانی که نمی‌توانستند از خانه بیرون بیایند، بچه هاشان را می‌فرستادند و از ما می‌خواستند که صندوق را به خانه‌هایشان ببریم. ما مسئول صندوق سیار بودیم اما آنقدر سرمان شلوغ بود که نمی‌توانستیم تک تک به در خانه‌های این افراد برویم. خلاصه لحظه‌های آخر رأی گیری بود که دیدیم پیرمردی را با تخت چرخ دار به سمت صندوق آوردند. خانه‌شان طبقه سوم آپارتمان بود. پنج شش نفر از بچه‌ها و نوه‌هایشان بسیج شده بودند و این پیرمرد مریض احوال را با زحمت پایین آوردند. هیچ وقت آن صحنه را فراموش نمی‌کنم. ما اینقدر درگیر صندوق بودیم که وقتی برای مستندسازی باقی نماند و گرنه فکر می‌کنم تصویر آن پیرمرد روی تخت در حال انداختن رأی در صندوق، می‌توانست بهترین تصویر سال باشد.»

 

آتش بازی با رأی مردم

عوامل ضدانقلاب برای تخریب انتخابات، انواع و اقسام خرابکاری‌ها را طراحی و توسط عواملشان آن را اجرا می‌کنند. شاید فکر هر ترفندی را بتوان کرد جز آتش بازی با رأی مردم. سلطانی می‌گوید: «چند سال قبل در روز انتخابات، در یک صندوق رأی گیری یک نفر، ته سیگارش را لای برگه رأی گذاشته و آن را داخل صندوق انداخته بود. برگه‌های رأی صندوق آتش گرفته بود. ستاد انتخابات در همان روز به همه صندوق‌ها ابلاغ کرد که برگه‌های رأی نباید تا شود. حالا این ماجرا را بگذارید کنار برخوردهای بعضی رأی دهندگان؛ وقتی بهشان می‌گفتیم برگه‌ها را تا نکنید چون آن‌ها از عقبه این ماجرا خبر نداشتند و ما هم نمی توانستیم توضیح دهیم، واکنش نشان می‌دادند و بعضی زیر بار نمی‌رفتند و می‌گفتند یک کاسه‌ای زیر نیم کاسه هست! چرا باید برگه‌های رأی را تا نکنیم!»

 

ماجرای یک کلیپ دروغین در روز انتخابات

بعضی اتفاقات در ظاهر ساده، گاهی می‌تواند حاشیه‌های بسیاری را برای برگزارکنندگان انتخابات به وجود بیاورد و امنیت رأی مردم را به خطر بیندازد. خاطره ناظر مسئول شورای نگهبان از انتخابات 6 سال قبل، تاییدی بر این موضوع است؛ «انتخابات سال 92 برای صندوق سیار ما یکی از سنگین‌ترین روزهای انتخابات بود. همه چیز از انتشار یک کلیپ شروع شده بود. حوالی ظهر بود که برادرم با من تماس گرفت، گفت یک کلیپ از صندوق سیار شما در یکی از کانال‌های فضای مجازی منتشر شده است. ندیدی؟ ماجرا چیست؟

کلیپ را برایم فرستاد. پیرمردی جلوی دوربین موبایل ایستاده بود و می‌گفت من صبح برای رأی گیری به یک صندوق سیار رفتم و با چشم خودم دیدم در آن صندق تقلب می‌کنند. این کلیپ کوتاه در همه کانال‌ها پخش شده بود و ما اصلاً نمی‌دانستیم که قضیه از چه قرار است و چرا آن پیرمرد چنین ادعایی کرده. یکی از اعضای صندوق رأی گیری، پیرمرد را می‌شناخت و گفت یکی از نمازگزاران مسجد است. خلاصه یکی از اهالی محله که از آشناها بود در خانه پیرمرد رفت و او را به حوزه رأی گیری آورد.

گفتیم چرا ادعا کردید در این صندوق تقلب شده است؟ چرا چنین فیلمی را در فضای مجازی منتشر کردید؟ گفت من صبح برای رأی گیری آمدم. شما فقط کد ملی را یادداشت می‌کردید اما استعلام نمی‌گرفتید. رأی تکراری از مردم می‌گرفتید.

در انتخابات آن سال، ما تأیید الکترونیک داشتیم. کد ملی را در دستگاه وارد می‌کردیم و بعد از گرفتن تأیید و احراز هویت، از افراد رأی می‌گرفتیم. در آن سال این طرح به صورت آزمایشی انجام می‌شد. حالا ماجرا چه بود؟ صندوق ما سیار بود و اینترنت در آن قطع و وصل می‌شد. وقتی اینترنت قطع می‌شد ما نمی‌توانستیم تأیید الکترونیک را دریافت کنیم و رأی گیری متوقف می‌شد. ستاد انتخاباتی شورای نگهبان به ما ابلاغ کرده بود در صورت قطع شدن سامانه، رأی گیری را متوقف نکنید. منشی صندوق، کدهای ملی را یادداشت کند و بعد از متصل شدن به سامانه آنها را وارد کنید.

در ساعتی که پیرمرد به صندوق ما آمد همین اتفاق افتاده بود. ارتباط حوزه با سامانه تأیید الکترونیک قطع شده بود. آن بنده خدا توضیحات را که شنید شرمنده شد از اینکه بدون آگاهی، کلیپ را در فضای مجازی پخش کرده بود. اما اتفاق افتاده بود. ما تمام تلاشمان را می‌کردیم که انتخابات در صندوق رأی گیری بدون حاشیه برگزار شود اما بی اطلاعی یک شهروند باعث ایجاد چنین هجمه‌ای شده بود. خلاصه آن بنده خدا جلوی دوربین نشست و همه این توضیحات را داد و ما فیلم را برای شورای نگهبان ارسال کردیم.»

 

شیطنت‌های روز رأی گیری

حاشیه‌ها و ماجراهای روزهای انتخابات در صندوق‌های سیار تمامی ندارد و این حاشیه‌ها حساسیت‌های مسئولان این صندوق‌ها را بیشتر و کارشان را سخت‌تر می‌کند. سلطانی از شیطنت طرفداران یکی از کاندیداها در انتخابات سال 88 می‌گوید: «یک ساختمان رو به روی صندوق سیار ما بود. بنر بزرگی از یک کاندیدا در ورودی ساختمان نصب کرده بودند. این بنر آنقدر بزرگ بود که از جلوی صندوق سیار ما کاملاً مشخص بود و تبلیغ آن فرد خاص به حساب می‌آمد. من ناظر مسئول بودم. ممکن بود به خاطر این اتفاق، صندوق ما زیر سؤال برود. صبح اول وقت قبل از آغار رأی گیری از نماینده نیروی انتظامی و نماینده شورای نگهبان خواستم به درخانه آن فرد بروند. درخواست ما برای برداشتن آن بنر از روی ساختمان داستان‌های زیادی داشت. صاحبخانه زیر بار نمی‌رفت. مجبور شدیم در ساعت‌های اولیه صبح به خاطر آن بنر بزرگ، جای صندوق را عوض کنیم اما بالاخره با هر داستانی که بود آن بنر را از روی ساختمان پایین آوردیم تا انتخابات بدون هیچ مشکلی برگزار شود.»

 

انتهای پیام/

نظر شما