شناسهٔ خبر: 38350686 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: صراط‌نیوز | لینک خبر

دبیر نهمین کنگره سراسری انجمن پیوند سلول‌های بنیادی مطرح کرد:

فعالیت ۱۹ مرکز پیوند سلول‌های بنیادی در کشور

دبیر نهمین کنگره سراسری انجمن پیوند سلول‌های بنیادی از فعالیت ۱۹ مرکز پیوند سلول‌های بنیادی در کشور خبر داد.

صاحب‌خبر -
صراط:

مهرداد پاینده در حاشیه برگزاری نهمین کنگره سراسری انجمن پیوند سلول‌های بنیادی در جمع خبرنگاران اظهار داشت: امسال نهمین دوره این کنگره از امروز به مدت سه روز آمفی تئاتر بیمارستان امام رضا (ع) در کرمانشاه برگزار می‌شود.

به گزارش مهر دبیر نهمین کنگره سراسری انجمن پیوند سلول‌های بنیادی افزود: این کنگره تحت نظارت انجمن علمی سلول‌های بنیادی ایران برگزار می‌شود که ۴۸ سخنران از استان کرمانشاه و استان‌های همجوار در این کنگره به ایراد سخنرانی می‌پردازند.

این مسئول خاطرنشان کرد در حال حاضر ۱۹ مرکز پیوند سلول‌های بنیادی در کشور داریم که استان کرمانشاه نیز یکی از آن مراکز محسوب می‌شود.

پاینده با بیان اینکه حدود ۵۵ مقاله و ۳۰ پوستر در دبیرخانه این کنگره پذیرفته شدند، گفت: در این کنگره ۹ مقاله دانشجویی ارائه می‌شوند و ۱۰ مورد سخنرانی توسط اساتید انجام خواهد شد که به این لحاظ رشد قابل توجهی نسبت به کنگره‌های مشابه سال قبل داشته است.

وی هدف از برگزاری این کنگره را تبادل اطلاعات بین مراکز پیوند سلول‌های بنیادی دانست و بیان داشت: همچنین در این کنگره از تجربیات و داده‌های جدید و خلاقانه حتی در کشورهای پیشرفته استفاده می‌شود.

دبیر نهمین کنگره سراسری انجمن پیوند سلول‌های بنیادی با اشاره به اینکه بسیاری از تولیدات داروی ما داخلی است، گفت: این امر در بحث سهولت پیوند مغز استخوان بسیار اثرگذار و مهم است.

پاینده خاطر نشان کرد: با توجه به همجوار بودن با کشور عراق گروهی از این کشور به این کنگره دعوت شدند که در دومین روز این کنگره حضور خواهند یافت و از امتیازات این کنگره انجام کار گروهی بین دو کشور است.

به گفته وی پیشینه پیوند در دنیا ۶۰ سال و در کشور ایران ۳۰ سال است که طی این مدت رشد قابل توجهی داشته است.

دبیر نهمین کنگره سراسری انجمن پیوند سلول‌های بنیادی هزینه‌های پیوند در کشور را با توجه به شرایطی که بسیاری از فناوری‌ها داخلی است، متناسب دانست و گفت: همچنین با توجه به حضور اساتید ارزشمندی در این زمینه صاحب کرسی گرانقدری در جهان هستیم.

این مسئول اظهار داشت: اگرچه آمار بیماری‌های صعب العلاج در استان کرمانشاه بالاست اما دستیابی به تکنولوژی‌ها و شرایطی که برای پیوند پیش آمده روزنه امید در این استان بسیار زیاد است.

وی بیان داشت: بین ۶۰ تا ۷۰ درصد نتایج عمل مثبت است اگر چه شرایط اختصاصی پیوند از فردی به فرد دیگر متفاوت است و به طور گسترده به سن، نوع بیماری خونی، اساس درمان، چگونگی درمان قبلی و اینکه بیماری در چه مرحله‌ای است بستگی دارد.

پاینده افزود: همه این عوامل در نحوه انجام عمل و احتمال خطراتی که در پی خواهد داشت مؤثر است به دلیل اینکه خطرات و مزایای احتمالی هر روشی برای هر فردی اختصاصی خواهد بود بیمارانی که در فرآیند عمل نجات پیدا می‌کنند عملاً بعد از یکسال نیاز به دارو نخواهند داشت و یک بیماری مزمن حساب نمی‌شود.

وی کلید موفقیت پیوند مغز استخوان را پرستاران دانست و گفت: پرستاران نقش اساسی در این عمل دارند چراکه بیماران طی دو یا سه هفته در شرایطی هستند که باید تحت مراقبت‌های ویژه توسط پرستاران قرار بگیرند.

نظر شما