شناسهٔ خبر: 38350665 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه ایران | لینک خبر

اعتراض کاخ سفید به دیدار سناتور امریکایی با ظریف

صاحب‌خبر -
گروه سیاسی/سخنگوی وزارت امور خارجه، دیدار محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه ایران با نمایندگان کنگره امریکا را اقدامی معمول در قالب دیپلماسی عمومی برشمرد. کریس مورفی، سناتور دموکرات امریکا در خلال برگزاری نشست امنیتی مونیخ با وزیر خارجه ایران در هتل محل اقامت او دیدار کرد. خبر این دیدار نخستین بار از سوی نشریه «فدرالیست» رسانه‌ای شد.
مورفی در پیامی توئیتری ضمن تأیید دیدارش با ظریف، گفت که در این دیدار در مورد فعالیت گروه‌های وابسته به ایران در عراق و آزادی شهروندان امریکایی و دوتابعیتی امریکا در ایران با او گفت‌وگو کرده و همچنین خواسته است ایران حوثی‌های یمن را وادار کند مانع از توزیع اقلام بشردوستانه در میان مردم آن کشور نشوند. مورفی از منتقدان اصلی سیاست‌های خصمانه ترامپ در قبال ایران و خاورمیانه است و بارها مواضع ترامپ درقبال برجام، جنگ یمن و سوریه و موضع کاخ سفید درباره ایران را مورد نقد قرار داده است.
کمی بعد از آنکه سناتور کنگره امریکا در خلال نشست امنیتی اخیر مونیخ به دیدار وزیر خارجه ایران شتافت، دونالد ترامپ رئیس جمهوری امریکا و مایک پمپئو وزیر خارجه این کشور به ملاقات واکنش نشان دادند. در همین چارچوب رئیس جمهوری امریکا مدعی شد مورفی، قانون ناظر بر مداخله شهروندان امریکایی در اختلافات خارجی این کشور موسوم به قانون «لوگان» را نقض کرده است. ترامپ در این رابطه گفت: «به نظر می‌رسد که این ملاقات نقض قانون لوگان باشد.»
قانون لوگان یکی از قوانین مربوط به ارتباط شهروندان امریکایی با کشورهایی است که با این کشور اختلاف دارند. بر پایه این قانون، مذاکره افراد غیر مسئول با دولت‌های خارجی که با امریکا در مناقشه باشند، جرم تلقی می‌شود. این قانون با هدف جلوگیری از تضعیف موضع دولت امریکا در برابر دولت‌های خارجی توسط افراد غیر مسئول وضع شده است. پیش‌تر، مایک پمپئو نیز این ملاقات را غیرسازنده توصیف کرده و ضمن تکرار ادعاهای خود علیه وزیر خارجه ایران، گفت که امیدوار است در این ملاقات سناتور مورفی نماینده مواضع سیاست خارجی امریکا در مورد ایران بوده باشد و نه نماینده نظرات شخصی خود.» وزیر امور خارجه امریکا که قرار است بزودی راهی ریاض شود، بار دیگر درخواست مذاکره با ایران را مطرح کرد و گفت: «اگر ایران رفتارش را به طور اساسی تغییر دهد، آماده گفت‌وگو با آن کشور خواهیم بود.»
وزیر امور خارجه انتقاد دولت امریکا از دیدار او با یک سناتور کنگره این کشور را ناشی از هراس مقام‌های امریکایی از شنیدن صدای ایران دانست. به گزارش ایرنا،  ظریف روز گذشته در حاشیه جلسه دولت درباره این دیدار گفت: «من در سفرهای خارجی درخواست‌های ملاقات دارم، کسانی که درخواست می‌کنند برخی نماینده مجلس و خبرنگار هستند، سناتورهای امریکا از ۲۰ سال پیش با من دیدار می‌کنند و چیز جدیدی نیست.» او تأکید کرد: «این موضوع نشان دهنده این است که «ترامپ» و «پمپئو» چقدر از اینکه یک سناتور امریکایی واقعیات را از وزیر امور خارجه ایران بشنود، هراسان هستند. آن‌ها تلاش کرده‌اند با تحریم وزیر خارجه ایران، اجازه ندهند صدای مردم کشورمان به مردم امریکا برسد؛ تلاش کردند با عدم ویزا به بنده، مانع از این شوند که صدای ایران به نهادهای بین‌المللی برسد.»
سیدعباس موسوی، سخنگوی وزارت خارجه نیز در واکنش به اخبار منتشرشده درباره دیدار وزیر خارجه ایران با سناتور امریکایی در صفحه توئیتر خود نوشت: «دکتر ظریف همواره گفته‌ است که با برخی اعضای کنگره امریکا که از او درخواست ملاقات می‌کنند، دیدار و دیدگاه‌های جمهوری اسلامی ایران و واقعیات منطقه را تشریح می‌کند. این اقدامات بخشی از دیپلماسی عمومی است که شامل دیدار با نخبگان، مراکز فکری و مصاحبه و دیدار توجیهی با اصحاب رسانه‌ها نیز می‌شود.»


برچسب‌ها:

نظر شما