شناسهٔ خبر: 38350343 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه تعادل | لینک خبر

کلان

وزیر اقتصاد در واکنش به جنجال‌های اخیر درخصوص پیشنهاد برای تمدید مهلت ترخیص خودروهای وارداتی گفت: پیشنهاد وزارت اقتصاد رانتی نبوده است.

صاحب‌خبر -

پیشنهاد ترخیص خودروها رانتی نبوده است

وزیر اقتصاد در واکنش به جنجال‌های اخیر درخصوص پیشنهاد برای تمدید مهلت ترخیص خودروهای وارداتی گفت: پیشنهاد وزارت اقتصاد رانتی نبوده است. فرهاد دژپسند در گفت‌وگو با تسنیم، با اشاره به پیشنهاد وزارت اقتصاد به هیات دولت برای ترخیص خودروهای درگمرک‌مانده گفت: بنده اصلا از این موضوع که چه‌کسی واردکننده این خودروها بوده و این کالا مربوط به کدام شرکت است اطلاعی ندارم و ترجیح می‌دهم در این زمینه اطلاعی نداشته باشم، چراکه می‌خواهم فارغ از منافع تشکل‌ها و شرکت‌ها اقداماتی را انجام دهم. وی با بیان اینکه «تعداد قابل توجهی خودرو که تعداد آنها را الان در ذهن ندارم با ارز کشور وارد گمرک شده است»، گفت: امروز این خودروها در مناطق شرجی و زیر آفتاب قرار گرفته‌اند و نباید این سرمایه‌ها از بین برود. وزیر اقتصاد در واکنش به این مطلب که «در شوک افزایش شدید قیمت خودروهای داخلی و تثبیت پراید 60میلیون‌تومانی ترخیص 1000دستگاه خودروی لوکس چه تاثیری روی این بازار ملتهب دارد؟» گفت: به‌هر حال در شرایط فعلی امکان بازشدن کلی ثبت سفارش خودرو وجود ندارد چراکه این نوع واردات روی بازار ارز تاثیر منفی می‌گذارد. وزیر اقتصاد در ادامه تاکید کرد: اگر زمینه‌ای مهیا شود تا واردات خودرو به‌صورت قانونی آزاد شود ما قانون را اجرا خواهیم کرد.

38 درصد مشاغل ایجاد شده در پاییز 98 بیمه شده‌اند

معاون اشتغال وزیر کار با اشاره به ایجاد ۴۲۸ هزار شغل در یک‌سال منتهی به پاییز ۱۳۹۸ گفت: بخش قابل توجهی از این مشاغل در بخش خدمات و بنگاه‌های خرد و کوچک بوده و ۳۸ درصد مشاغل ایجاد شده طی این مدت بیمه شده‌اند. عیسی منصوری در گفت‌وگو با ایسنا، اظهار کرد: در یک سال منتهی به پاییز ۱۳۹۸، ۴۲۸ هزار شغل ایجاد شده که این میزان اشتغال بر اساس نمونه‌برداری آماری مرکز آمار ایران بوده اما مطابق تمام شماری داده‌های ثبتی وزارت کار ۴۷۵ هزار شغل طی این مدت ایجاد شده است. وی در پاسخ به این پرسش که ۴۲۸ هزار شغل ایجاد شده در کدام بخش‌ها بوده است؟ گفت: بخش قابل توجهی از آنها مربوط به حوزه خدمات و همچنین بنگاه‌های خرد و کوچک و بخش اعظمی از آنها غیر‌رسمی است. البته ایجاد این میزان شغل در دوره رکود اقتصادی بدیهی است و نمی‌توانیم کشور را منتظر بگذاریم که یک رشد اقتصادی بزرگ اتفاق بیفتد و صنعت کارخانه‌ای بزرگ رونق بگیرد.

 

نظر شما