شناسهٔ خبر: 38350299 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: آنا | لینک خبر

در گفتگوی تفصیلی با آنا عنوان شد؛

رونمایی از 7 محصول فناورانه تا پایان سال/ 12 تفاهم‌نامه همکاری در حوزه نساجی امضا شد

رئیس مرکز تحقیقات نساجی دانشگاه آزاد اسلامی واحد یادگار امام خمینی(ره) شهرری از رونمایی هفت محصول نساجی و پوشاک تا پایان سال در این مرکز خبر داد.

صاحب‌خبر -

گروه استان‌های خبرگزاری آنا، حسین عقابی؛ دانشگاه آزاد اسلامی واحد یادگار امام خمینی(ره) شهرری از سال 71 در گرایش شیمی نساجی و علوم الیاف در مقطع کارشناسی اقدام به جذب دانشجو کرده و از همان سال به راه‌اندازی آزمایشگاه‌های عمومی و تخصصی و جذب عضو هیئت علمی اقدام کرد.

این دانشگاه با افزایش امکانات و اعضای هیئت علمی جدید سایر گرایش‌های رشته نساجی را در این واحد دانشگاهی اضافه کرد و دوره‌های تحصیلات تکمیلی نیز ایجاد شد. با تکمیل مقاطع تحصیلی رشته نساجی در این واحد دانشگاهی، مرکز تحقیقات نساجی دانشگاه آزاد اسلامی واحد یادگار امام خمینی(ره) سال 96 آغاز به کار کرد.

خبرنگار خبرگزاری آنا با علی پیروی رئیس مرکز تحقیقات نساجی دانشگاه آزاد اسلامی واحد یادگار امام خمینی(ره) شهرری درباره مأموریت‌ها، فعالیت‌ها و دستاوردهای این مرکز تحقیقاتی گفتگو کرده است که در ادامه خواهیم خواند.

آنا: چگونگی و چرایی ایجاد مرکز تحقیقات نساجی دانشگاه آزاد اسلامی واحد یادگار امام خمینی(ره) شهرری را توضیح دهید.

پیروی: دانشگاه آزاد اسلامی واحد یادگار امام خمینی(ره) شهرری از سال 71 اقدام به جذب دانشجو در رشته نساجی کرد و با افزایش امکانات و اضافه شدن گرایش تکنولوژی نساجی و گرایش پوشاک در رشته نساجی، مقطع کارشناسی کامل شد. در مقطع کارشناسی ارشد هم مجوز همه گرایش‌های نساجی اخذ شد و اکنون پذیرش دانشجو داریم. چند سالی است که در مقطع دکتری نیز دانشجو می‌پذیریم و در واقع رشته نساجی یک مجموعه کامل است.

در این سال‌ها نیز برای تهیه تجهیزات مدرن آزمایشگاهی‌ این واحد دانشگاهی هزینه شده تا دانشجویان کارشناسی ارشد و استادان برای طرح‌های پژوهشی‌ خود استفاده کنند. با این ظرفیت نیروی انسانی و امکاناتی که در طول این سال‌ها از سال 71 جمع شده بود، جای خالی مرکز تحقیقات احساس می‌شد؛ بنابراین پروپوزال آن را نوشتیم و با سازمان مرکزی دانشگاه مکاتبه کردیم. سازمان هم اواخر آذر سال 93 مجوز راه‌اندازی مرکز تحقیقات نساجی را تحویل داد و این مرکز در واقع تنها مرکز تحقیقات نساجی دانشگاه آزاد اسلامی در کل کشور است.

آنا: با وجود استان‌هایی مانند مازندران یا جاهای دیگر، چرا این مرکز در واحد یادگار راه‌اندازی شد؟

پیروی: دانشجویان زیادی در گرایش‌های مختلف نساجی در واحد دانشگاهی یادگار امام تحصیل می‌کنند و کادری 14 نفره از اعضای هیئت علمی با درجه PHD،در این رشته داریم. بستر خوبی از بابت صنایع مختلف مرتبط با صنعت نساجی و پوشاک در شهرری وجود دارد. شهرک‌های صنعتی بزرگی ازجمله شهرک شمس‌آباد و شهرک پوشاکی که در نزدیکی فرودگاه امام خمینی(ره) در حال تأسیس بوده،‌ همه اینها  ظرفیت مناسبی از نظر نساجی و پوشاک به لحاظ صنعتی در شهرری به‌وجود آورده و در واقع تمرکز خیلی خوبی از یک جمع بزرگ نساجی داریم.

تاکنون چیزی حدود 3 هزار فارغ‌التحصیل رشته نساجی داشته‌ایم که با توجه به این ظرفیت‌ها جای مرکز تحقیقاتی که بتواند به صنعت سرویس بدهد و در حوزه‌های مختلف پروژه‌های تحقیقاتی اجرا کند، خدمات مشاوره‌ای فنی، آزمایشگاهی فنی و حتی تولید محصول کند یا آموزش در حوزه‌های مختلف صنایع نساجی، پوشاک و فرش متناسب داشته باشد، خالی بود به همین دلایل این مرکز تحقیقاتی از آذر 93 مجوز دریافت و فعالیت رسمی خود را از ابتدای سال 96 آغاز کرد.

 امسال با توجه به آزمایشگاه مجهزی که در حوزه نساجی و پوشاک داریم، توانستیم گواهی تأیید صلاحیت آزمایشگاه همکار استاندارد در این حوزه را هم بگیریم و اکنون به صنعت نساجی سرویس می‌دهیم. در کنار این مرکز تحقیقاتی، دپارتمان مد و پوشاک را ایجاد کردیم که امیدواریم بتوانیم آموزش‌های آزاد و آموزش‌های مهارتی آزاد را در این بخش سازماندهی کنیم.

آنا: چه مأموریتی برای مرکز تحقیقات نساجی دانشگاه آزاد اسلامی واحد یادگار امام خمینی(ره) شهرری تعریف شده است؟

پیروی: اگر بخواهیم به‌صورت خلاصه این مأموریت را بازگو کنیم، حوزه فعالیت مرکز تحقیقات نساجی دانشگاه آزاد اسلامی واحد یادگار امام خمینی(ره) شهرری، اجرای پروژه‌های تحقیقاتی و ارائه خدمات مشاوره‌ای و فنی و آزمایشگاهی بوده و تولید محصولات فناورانه و دانش‌محور و آموزش در حوزه صنایع نساجی، پوشاک و فرش است.

آنا: تاکنون چه فعالیت‌هایی در مرکز تحقیقات نساجی صورت گرفته است؟

پیروی: سال 96 برگزاری نخستین گردهمایی فارغ‌التحصیلان نساجی دانشگاه شهرری را داشتیم. گردهمایی فارغ‌التحصیلان خود را به مناسبت گذشتن ربع قرن از ایجاد رشته نساجی در شهرری داشتیم. اقدام خیلی خوبی بود. حدود 400 نفر از فارغ‌التحصیلان خود را که در صنعت نساجی فعالیت داشته و از مدیران یا کارشناسان و یا خودشان صاحب صنعت هستند، همچنان ارتباط داریم، مرتباً جلسه داریم، همدیگر را می‌بینیم و این 400 نفر از فارغ‌التحصیلان به‌عنوان نقطه اتکای مرکز ما به حساب می‌آیند که در کل کشور پراکنده شده‌اند و ما از ظرفیت آنان به‌خوبی استفاده می‌کنیم.

 کانال‌هایی در شبکه اجتماعی راه‌اندازی کرده‌‌ایم و به فارغ‌التحصیلان اطلاع‌رسانی می‌کنیم که حدود 380 نفر عضو دارد. سال 96 نشست تخصصی پوشاک را با حضور مدیران شهری و صاحبان صنایع در شهرری، تشکل‌های صنفی، رؤسای اتحادیه‌های نساجی و پوشاک شهرری برگزار کردیم که با طرح مسائل خود با  فعالیت‌های مرکز تحقیقات نساجی دانشگاه آزاد اسلامی واحد یادگار امام خمینی(ره) شهرری آشنا شدند. سال 97 و سال جاری در نمایشگاه بین‌المللی نساجی جایی که همه مراکز صنعتی حضور دارند، اقدام به برپایی غرفه کردیم تا با صنایع ارتباطات صنعتی برقرار کنیم.

واقعاً علاقه‌مند به داشتن ارتباط واقعی میان صنعت و دانشگاه هستیم و سال جاری هم که در نمایشگاه بین‌المللی نساجی ایرانتکس 2019 شرکت داشتیم از هیچ دانشگاه دیگری غرفه‌ای وجود نداشت و تنها غرفه دانشگاهی بودیم که در ایرانتکس 2018 و 2019 حضور پیدا کردیم. 

انعقاد 12 تفاهم‌نامه همکاری در حوزه نساجی

با 12 تشکل صنفی و واحد تولیدی، تشکل‌هایی مانند انجمن صنایع نساجی ایران، جهاد دانشگاهی صنعتی امیرکبیر و ... جلسه داشته‌ایم که ماحصل آن انعقاد 12 تفاهم‌نامه بوده است و از رهگذر این تفاهم‌نامه‌ها، دو قرارداد در حوزه نساجی و یک قرارداد در حوزه چرم است که به آنها ارائه خدمات پژوهشی بدهیم.

نخستین قرارداد مربوط به مشکل پساب یکی از واحدهای تولیدی مستقر در همدان بود که توانستیم آن را حل کنیم. قرارداد دیگر هم با یک واحد تولیدی در حوزه نرم‌خورهای صنعتی در حوزه نساجی بوده و قرارداد دیگر  نیز در حوزه چرم داشتیم که با یکی از واحدهای تولیدی چرم‌شهر که در نزدیکی شهرری است، منعقد کردیم.

رونمایی از 5 محصول فناورانه

از سایر فعالیت‌ها می‌توان رونمایی از پنج محصول فناورانه را که آذر سال جاری در نمایشگاه بین‌المللی نساجی تهران داشتیم، نام برد که این پنج محصول فناورانه در حوزه‌های صنایع رنگرزی و تکمیل نساجی، مصارف خانگی، کالای خواب و ... کاربرد دارند. جلسات منظمی با تشکل‌های صنفی و واحدهای تولیدی داریم. دو هسته تحقیقاتی یا در واقع اضافه کردن دو زیرمجموعه برای توسعه مرکز را نیز به سازمان  مرکزی پیشنهاد کرده‌ایم.

استادان و اعضای هیئت علمی حداقل پنج کتاب را در این دوره چاپ کرده، سه اختراع را به ثبت رسانده و چیزی حدود 100 پایان‌نامه کارشناسی ارشد را در آزمایشگاه‌ها و تجهیزات مرتبط با مرکز اجرا کرده‌ایم و استادان نزدیک به 30 مقاله را در ژورنال‌های معتبر و کنفرانس‌های بین‌المللی منتشر کرده‌اند. از خرداد 98 گواهینامه 1225 تأیید صلاحیت را در حوزه نساجی و پوشاک به‌عنوان همکار سازمان استاندارد از سازمان ملی استاندارد دریافت گرفته‌ایم.

آنا: دستاوردهای مرکز تحقیقات نساجی واحد یادگار امام خمینی(ره) شهرری چه بوده است؟

پیروی:‌ پنج دستاورد داشته‌ایم؛ نخست نانو فیکساتور سازگار با محیط‌زیست بوده که در حوزه رنگرزی از آن استفاده می‌شود. دومین محصول بافر قلیایی ضد شکر، آنتی کریت، است که تولید کرده‌ایم. سومین محصول بافر اسیدی مقاوم به سختی بوده که در حوزه رنگرزی زیاد مورد استفاده قرار می‌گیرد.

چهارمین محصول آنتی‌مایت و اسپری آنتی‌مایت است. مایت یا همان هیره، حشره‌ای بوده که در روی تشک و ملحفه رشد کرده و ایجاد حساسیتی پوستی می‌کند. توانستیم درمرکز تحقیقات با استفاده از تکنیکی اختصاصی، محلولی را بسازیم که هم در حین پروسه تولید کالای خواب و هم پس از تولیدشدن و مورد استفاده قرارگرفتن در منزل، بتواند روی کالای خواب اسپری شده و مایت را از بین ببرد.

پنجمین محصولی که تولید کرده‌ایم، نانو جاذب رنگ با خاصیت باکتریال است که در حوزه رنگرزی و تکمیل از آن استفاده می‌شود. این پنج محصول فناورانه‌ای است که تاکنون رونمایی کرده‌ایم. در شرف انعقاد قرارداد هستیم که دانش فنی یکی از اینها را بفروشیم تا بتوانیم چهار مورد بعدی را خودمان در دانشگاه به تولید صنعتی رسانده و به صنعت عرضه کنیم.

آنا:خبر خوشی که در آینده از مرکز تحقیقات نساجی شما خواهیم شنید، چیست؟

پیروی:‌ آنچه ما در برنامه داریم، رونمایی از هفت محصول جدید است که تا پایان سال قطعاً آنها را رونمایی خواهیم کرد. این محصولات بازهم در حوزه نساجی و پوشاک قرار دارد. این محصولات ساخته شده‌اند؛ اما هنوز از آنها رونمایی نکرده‌ایم. از مدت‌ها پیش تقریباً کار تولید آنها تمام شده و در حال نوشتن دیتاشیت (خلاصه عملکرد و ویژگی‌های فنی یک محصول) آنها هستیم؛ زیرا وقتی محصولی را رونمایی می‌کنیم، کارخانه‌ها و شرکت‌ها به سراغ ما می‌آیند که قیمت این محصول و مخشصات آن چیست تا از آن استفاده کنیم.

در همین نمایشگاه اخیر که آذر 98 در نمایشگاه بین‌المللی ایرانتکس 2019 داشتیم، همین اتفاق افتاد و دیتاشیت‌های محصولات را آماده داشتیم و به آنها عرضه کردیم. اکنون به‌دنبال تولید صنعتی محصولات طبق الگوها و مدل‌هایی موجود در خود دانشگاه هستیم. می‌خواهیم در خود دانشگاه این محصولات را تولید و به صنعت عرضه کنیم که طبیعتاً نیازمند بروکراسی خاص خود است، باید مدل‌های مرتبط با این محصولات را پیدا کنیم و تولید صنعتی آنها در دانشگاه انجام شود.

انتهای پیام/4121/4062/

نظر شما