شناسهٔ خبر: 38349416 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: دولت.آی‌آر | لینک خبر

رییس دفتر رییس‌جمهور:

هنر ابزار خوبی برای معرفی فرهنگ ایرانی است

رییس دفتر رییس‌جمهوری گفت: هنر و به ویژه موسیقی ابزار خوبی برای معرفی فرهنگ واقعی ایرانی به دیگر ملل دنیا و افزایش تعاملات فرهنگی با جهان است.

صاحب‌خبر -

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی دولت به نقل از ایرنا، محمود واعظی در حاشیه برگزاری جشنواره موسیقی فجر در جمع خبرنگاران درباره صدور محصولات موسیقی ایرانی به دیگر کشورها، خاطرنشان کرد: امروز در دنیا، قدرت نرم یکی از قدرت‌هایی است که کشورها برای افزایش نفوذشان در کشورهای مختلف از آن استفاده می‌کنند و فرهنگ یکی از اشکال قدرت نرم است.

وی با بیان اینکه در میان ابزارهای فرهنگی، موسیقی و فیلم زودتر از بقیه راه خود را در میان ملت‌ها باز می‌کنند، تصریح کرد: ما از هنری سنتی و قدیمی برخورداریم و از قدیم الایام، هنر ایران حتی در جاهایی که زبان ما را متوجه نمی شدند، مورد استقبال قرار می‌گرفت و هنرمندان، آنچه در ذهن داشتند را به دیگران منتقل می‌کردند.

رییس دفتر رییس‌جمهوری به شرایط بحرانی منطقه اشاره کرد و افزود: موسیقی و هنر می‌تواند آرامش‌بخش باشد و فرهنگ واقعی و آنچه که مردم به آن اعتقاد دارند را منتقل کند.

واعظی با بیان اینکه ارکان مختلف دولت به ویژه وزارت امور خارجه و سازمان فرهنگ و ارتباطات به نوعی باید بسترسازی کنند، تاکید کرد: مسیر در داخل کشور برای گسترش هنر و موسیقی باز است و مسیر برای صدور محصولات فرهنگی به خارج از کشور تسهیل شده است.

وی با اشاره به زمان حضور خود در وزارت امور خارجه گفت: زمانی که وزارت خارجه بودم و بیشتر سفر خارج می‌رفتم، می دیدم که گروه‌های موسیقی که به کشورهای خارجی می آیند، چقدر مورد استقبال قرار می گیرند و در خیلی از کشورها، وقتی با مردم صحبت می کنی، یکی از شاخصه‌های معرفی ایران به هنر و موسیقی آن بر می گردد.

رییس دفتر رییس‌جمهوری در پاسخ به نقش دولت برای کمک به حوزه موسیقی نیز گفت: شش، هفت سال گذشته را با شش هفت سال قبل از آن مقایسه کنید، ببینید رشد موسیقی، هنر و کنسرت‌های مختلف در کشور افزایش یا کاهش یافته است.

واعظی با بیان اینکه آمار و گزارش‌های مختلف از استانداری‌ها افزایش را نشان می‌دهد و تعداد سینماها و سالن هایی که ساخته شده، همه افزایش یافته است، گفت: ارزیابی شما باید بر اساس عملکرد باشد؛ عملکرد معاونت هنری و سینمایی و بخش‌های مختلف نشان می دهد که گام‌های خوبی از لحاظ کمی و کیفی برداشته شده است.

وی در خصوص تفاوت بودجه جشنواره فیلم و موسیقی نیز گفت: آنچه که بیشتر مورد استقبال مردم قرار می گیرد، طبیعی است که جای خود را بیشتر باز می کند.

رییس‌دفتر رییس جمهوری افزود: البته درست است که هرچه امکانات بیشتر فراهم شود، بستر هم برای استقبال مردم بیشتر فراهم می شود اما این دو باید با هم باشند.

واعظی گفت: در کشوری که بیشتر مردم فوتبال نگاه می کنند و به آن علاقه نشان می دهند، امکانات به سمت فوتبال می رود و در کشور دیگری که مثلا مردم به راگبی علاقه نشان می‌دهند امکانات به آن سمت می رود.

وی با بیان اینکه هنر و موسیقی باید مورد توجه قرار گیرد، افزود: از لحاظ داخلی، مردم ما هر چقدر بتوانند بیشتر در فضاهای هنری قرار گیرند، روحیه شاداب‌تری پیدا خواهند کرد و آرامش بیشتری خواهند داشت.

رییس دفتر رییس جمهوری تصریح کرد: از لحاظ خارجی، نیز با هنر و موسیقی می توان بر نگاه دیگر ملل دنیا به ایران تاثیر گذاشت و می توانیم بیشتر با دنیا تعامل داشته باشیم.

واعظی در خصوص افزایش بودجه جشنواره موسیقی فجر نیز گفت: ممکن است به اندازه جشنواره فیلم نشود اما حتما برای افزایش بودجه کمک خواهیم کرد.
 

برچسب‌ها:

نظر شما