شناسهٔ خبر: 38339979 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

ایران خواستار تسریع تبادل اطلاعات بلایا توسط اعضای اپدیم شد

اسلام آباد - ایرنا - معاون اقتصادی و هماهنگی سازمان برنامه و بودجه کشور و رئیس کنونی شورای حکام مرکز آسیا و اقیانوسیه برای توسعه مدیریت اطلاعات بلا (اپدیم) گفت: ایران با هدف توسعه همکاری های جمعی برای مقابله با خشونت های طبیعت، خواهان تسریع فرآیند دریافت و تبادل اطلاعات توسط اعضای اپدیم است.

صاحب‌خبر -

سید حمید پورمحمدی روز چهارشنبه در حاشیه اجلاس دو روزه مدیریت بحران مرکز اپدیم در شهر اسلام آباد در مصاحبه با خبرنگار ایرنا گفت: مرکز توسعه مدیریت اطلاعات بلایای طبیعی در آسیا و اقیانوسیه موسوم به «اپدیم» وابسته به کمیسیون توسعه اجتماعی اقتصادی آسیا و اقیانوسیه سازمان ملل است که مقر آن در ایران قرار دارد.

وی افزود: طی روزهای گذشته قانون تاسیس مرکز اپدیم تصویب شد و از سوی شورای نگهبان نیز مورد تایید و ابلاغ شده که تحت آن یک سازمان قانونی وابسته به سازمان ملل در ایران تشکیل شد.

پورمحمدی اظهار داشت: ایران اکنون ریاست دوره ای شورای حکام مرکز توسعه مدیریت اطلاعات بلایا را برعهده دارد و قرار است در نشست فردای این شورا، ریاست آن به پاکستان به عنوان میزبان این دور از اجلاس اپدیم واگذار شود.

وی در این خصوص افزود: جلسه شورای حکام اپدیم یک نشست سالانه است که عملکرد گذشته و برنامه های آینده را طراحی و به تصویب می رساند. جلسه امروز نیز متشکل از تیم های کارشناسی و متخصصان حدود ۶۰ کشور عضو مرکز اپدیم برگزار شد که هدف آن چگونگی مدیریت بلایا و امکان تبادل موثر و سریع اطلاعات با سایر کشورهای عضو است.

معاون اقتصادی و هماهنگی سازمان برنامه و بودجه کشور گفت: هدف رایزنی های سطح بالای کارشناسان اپدیم این است که بتوانیم مخاطرات و بلایای طبیعی را در منطقه آسیا و اقیانوسیه کاهش دهیم.

اهمیت اجلاس اعضای اپدیم برای ایران

 پورمحمدی ادامه داد: تقریبا ۴۱ نوع بلایای طبیعی در جهان وجود دارد که بیش از ۳۰ نوع آن در ایران شامل زمین لرزه، سیل، رانش زمین و گرد وغبار رخ می دهد.

وی افزود: باید از تمامی تجارب کشورهای منطقه در حوزه های مختلف بهره برداری کرد تا بتوانیم بلایای طبیعی را به بهترین نحو مدیریت کنیم.

پورمحمدی تاکید کرد: خوشبختانه جمهوری اسلامی ایران از اعضای فعال مرکز اپدیم و دارای تجارب فراوان و موثر در حوزه کنترل بلایای طبیعی است و سرآمد روش های مدیریت بحران محسوب می شود.

وی افزود: با توجه به اینکه تشکیل و عملکرد مرکز اطلاعات بلایای طبیعی آسیا و اقیانوسیه برا جمهوری اسلامی ایران حائز اهمیت است ما آماده ایم که دانش و تجربه خود را در اختیار سایر کشورها قرار دهیم.

پورمحمدی درعین حال اظهار داشت: اجلاس پاکستان برای کمک به دیگر کشورها در بحث دریافت دانش و تجارب مدیریت بلایای طبیعی بسیار مهم است.

انتظارات ایران از اعضای اپدیم

 پورمحمدی گفت: ما با همکاری جمعی و تشریک مساعی بین حدود ۶۰ کشور عضو این مرکز سعی می کنیم که اطلاعات و تجربیات یکدیگر را جمع آوری کرده و پس از تحلیل و پایش آن را در اختیار دیگر کشورها قرار دهیم.

وی تاکید کرد: فرآیند دریافت و تبادل اطلاعات از سوی مرکز اپدیم باید تسریع شود تا بتوانیم همکاری های جمعی برای مقابله با خشونت های طبیعت را تحکیم و گسترش دهیم.

همکاری ایران و پاکستان

معاون اقتصادی و هماهنگی سازمان برنامه و بودجه کشور درخصوص سطح همکاری های ایران و پاکستان در حوزه مدیریت بلایای طبیعی گفت: هر دو کشور جغرافیای نزدیک و با برخی از بلایای مشترک نیز روبرو هستند، بنابراین ما تعمیق همکاری های مشترک در مرکز اپدیم را بسیار ارزنده می دانیم.

وی افزود: جمهوری اسلامی ایران می تواند تجارب خود درخصوص سیل، زمین لرزه، گرد و غبار و خشکسالی را در اختیار کشور دوست و برادر پاکستان قرار دهد.

نشست دو روزه مشورتی کشورهای عضو مرکز آسیا و اقیانوسیه برای توسعه مدیریت اطلاعات بلایا (اپدیم) امروز با حضور هیاتی از جمهوری اسلامی ایران در اسلام‌آباد پایتخت پاکستان آغاز شد.

اجلاس اپدیم که با مشارکت کمیسیون اجتماعی اقتصادی سازمان ملل برای آسیا اقیانوسیه و میزبانی دولت پاکستان برگزار شده، امروز و فردا با جلسه رایزنی های عالی رتبه کارشناسان و متخصصان کشورهای عضو و همچنین چهارمین نشست شورای حکام همراه خواهد بود.

قرار است در اجلاس فردا ریاست دوره ای شورای حکام مرکز آسیا و اقیانوسیه برای توسعه مدیریت اطلاعات بلایا (اپدیم) توسط ایران به پاکستان میزبان اجلاس سپرده شود.

نظر شما