شناسهٔ خبر: 38338951 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: افکارنیوز | لینک خبر

رسیدگی خارج از نوبت دستگاه قضا به جرایم انتخاباتی

رؤسای کل دادگستری‌های سراسرکشور موظف هستند شعبی از دادگاه‌ها و دادسرا‌های حوزه قضایی تحت تصدی خود را به منظور رسیدگی خارج از نوبت به جرایم انتخاباتی اختصاص دهند.

صاحب‌خبر -
به گزارش افکارنیوز،

روزشمار برگزاری یازدهمین دوره انتخابات مجلس به پایان خود نزدیک می‌شود.

اخبار اجتماعی - با توجه به برگزاری این دوره از انتخابات، ستاد پیشگیری و رسیدگی به جرایم و تخلفات انتخاباتی کشور به دستور آیت الله رئیسی تشکیل و دادستان کل کشور رئیس ستاد، معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم قوه قضائیه دبیر ستاد و نمایندگان شورای نگهبان، وزارت کشور، وزارت اطلاعات، نیروی انتظامی، سازمان اطلاعات سپاه پاسداران، بسیج مستضعفان، سازمان قضایی نیرو‌های مسلح، صدا و سیما، رئیس کل دادگستری استان تهران و دادستان عمومی و انقلاب تهران به عنوان اعضای ستاد مرکزی آن انتخاب شدند.

پایش و رصد مداوم و مستمر اقدامات و فعالیت‌های انتخاباتی و اتخاذ تدابیر و تمهیدات پیشگیرانه با هدف پیشگیری از جرایم انتخاباتی، ایجاد هماهنگی بین دستگاه‌ها و نهاد‌های عضو ستاد پیشگیری از وقوع جرایم انتخاباتی، تبیین و تعیین برنامه‌های پیشگیرانه و نحوه اجرای آن‌ها در پیشگیری از جرایم احتمالی؛ هماهنگی و تعامل مداوم با هیأت‌های اجرایی و نظارت بر انتخابات و سایر دستگاه‌ها و نهاد‌های مسؤول در برگزاری هر چه بهتر انتخابات و پیشگیری از وقوع جرایم مصرح در قانون، انعکاس فوری شرح وقایع و جرایم مهم به ترتیب به ستاد استان و ستاد مرکزی از جمله وظایف این ستاد‌ها هستند.

انعکاس رسمی اقدامات مجرمانه دستگاه‌ها و اشخاص به مراجع صالحه

در میان وظایف تعریف شده برای این ستاد، توجیه، ارشاد و انذار تشکل ها، احزاب، گروهها، ستاد‌های تبلیغاتی، اشخاص حقیقی و حقوقی با هدف بازدارندگی و پیشگیری از وقوع جرایم انتخاباتی؛ اطلاع رسانی، تشریح و توضیح مفاد قانون و جرایم و مجازات‌های قانونی از طریق رسانه‌های جمعی با هدف ارتقاء آگاهی‌های عمومی، کاهش و پیشگیری از بروز جرایم انتخاباتی، انعکاس رسمی اقدامات مجرمانه دستگاه ها، نهاد‌ها یا اشخاص به مراجع صالح نیز جزء وظایف ستاد‌های پیشگیری از تخلفات انتخاباتی نیز دیده می‌شود.

در همین رابطه 26 شهریور، رئیس دستگاه قضا بخشنامه «تشکیل ستاد پیشگیری و رسیدگی به جرایم انتخاباتی» را ابلاغ کرد.

در این بخشنامه تأکید شده که «تشکیلات قضایی در حوزه انتخابیه به منظور پیشگیری از وقوع جرم، ضمن هماهنگی با ناظرین شورای نگهبان و هیأت اجرایی اقدامات لازم را در محدوده مقررات معمول می‌دارد.» و سایر موادی که مشتمل بر جرایم انتخابات مجلس شورای اسلامی است از قبیل مواد ۵۵، ۵۷، ۵۸، ۵۹، ۶۱، ۶۵ و ۶۶ قانون مذکور و فصل هشتم قانون مجازات اسلامی، در سه مرحله قبل، حین و پس از برگزاری انتخابات، ضروری است ضمن تشکیل هرچه سریع‌تر ستاد پیشگیری و رسیدگی به جرایم انتخاباتی در مرکز و شهرستان‌های سراسر کشور، با هماهنگی و برنامه ریزی مناسب، منسجم و اثر بخش نسبت به پیشگیری از جرایم انتخاباتی اقدام و با قید تسریع برخورد قانونی به عمل آید.

در بخشنامه رئیس قوه قضائیه و در تعریف وظایف روسای کل دادگستری آمده که «رؤسای کل دادگستری‌های سراسرکشور موظفند شعبی از دادگاه‌ها و دادسرا‌های حوزه قضایی تحت تصدی خود را به منظور رسیدگی خارج از نوبت به جرایم انتخاباتی اختصاص دهند.»

دو ماه بعد، علی اصغر رفاهی مدیر کل اداره پیشگیری‌های مردمی معاونت اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم قوه قضائیه ، مهمترین مصادیق تخلفات و جرایم انتخاباتی تعیین شده برای دادگستری‌های کل کشور را اعلام کرد.

 از آذر ماه 96 از سوی قوه قضائیه برنامه‌ای تحت عنوان «سجام» طراحی شد که قریب به دو سال از راه اندازی آن می‌گذرد و در این سامانه جامع اطلاعات مردم (سجام) موضوع پیشگیری از تخلفات در جرایم انتخاباتی دیده شده است.

مصادیق تخلفات و جرایم انتخاباتی اعلام شد

مهمترین مصادیق تخلفات و جرایم انتخاباتی در این سامانه مشخص شده و درحال حاضر این مصادیق به دادگستری‌های کل کشور اعلام و گفته شده اگر دیده‌بان‌ها مصادیق را دیده‌اند به سامانه اطلاع دهند؛ این مصادیق به شرح زیر هستند:
- استفاده مستقیم و آشکار از امکانات دولتی و بیت المال و موسسات عمومی وابسته به دولت در جهت تحقق برنامه انتخاباتی کاندیدا‌ها
- سوءاستفاده احتمالی مسؤولان استانی و محلی اعم از لشکری و کشوری از مقام و جایگاه اداری خود لحن یا علیه کاندیدا‌ها یا ستاد‌های انتخاباتی آن‌ها
- بهره‌گیری ابزاری از اقوام و اقلیت‌های قومی و مذهبی و دادن وعده‌های غیر قابل تحقق به آن‌ها
- اخلال یا اختلال و بی نظمی و تعرض به نشست‌ها و اجتماعات انتخاباتی مجاز و قانونی
- تخریب، توهین و افترا به کاندیدا‌های رسمی
- بحث سیاه نمایی و تخریب چهره نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران

اظهارات تخریبی کاندیداها تخلف بارز انتخاباتی

البته مصادیق جزئی‌تری هم در بحث تخلفات انتخاباتی لحاظ شده مانند دخالت در امر انتخابات با اتخاذ سمت مجعول یا به هر نحو غیر قانونی، تبیلغ علنی یا غیر علنی استانداران، فرمانداران، بخشداران و سایر مدیران اجرای به نفع کاندیدای خاص، اظهارات تخریبی کاندیداها، ستاد‌ها و طرفداران آن‌ها علیه یکدیگر، ارسال پیام‌های مشکوک مبنی بر قطع یا برقراری یارانه‌های نقدی، فعالیت و مداخله اعضای شورای شهر و روستا به نفع کاندیدای خاص به ویژه از خارج از مدت زمان قانونی انتخابات ، ارسال پیامک تهدیدی یا تطمیعی به نفع کاندیدی خاص و...

وعده افزایش یارانه جرم است

جالب اینکه مصادیقی مانند خرید و فروش رأی، وعده تأمین آب، گاز، برق، تلفن، افزایش یارانه، تأمین و احداث جاده و سایر امکانات رفاهی توسط نامزد‌ها، واگذاری اماکن دولتی و عمومی به برخی از نامزد‌ها جهت برگزاری نشست‌های تبلیغاتی، مداخله دهیاران در امر تبلیغات انتخابات به نفع کاندیدای خاص، تبلیغاتی کردن اقدامات و فعالیت‌های جاری و عادی منطقه به نفع کاندیدای خاص و انتشار شایعات علیه کاندیدای معین به ویژه در شبکه‌های اجتماعی نیز جزو تخلفات انتخاباتی است.

فعالیت تبلیغاتی به نفع یا علیه نامزدها ممنوع!

15 آبان نیز حجت الاسلام منتظری دادستان کل کشور نیز بخشنامه‌ای صادر و در آن اعلام کرده زمان قانونی و مجاز فعالیت تبلیغات انتخاباتی نامزد‌های نمایندگی، به مدت یک هفته تعیین شده که از ۸ روز قبل از روز اخذ رای آغاز می‌شود و تا ۲۴ ساعت قبل از اخذ رأی ادامه دارد، بنابراین انجام هر گونه فعالیت تبلیغات انتخاباتی به نفع یا علیه نامزدها، توسط هر کسی و از جمله نامزدها، ستاد‌های تبلیغات انتخاباتی و طرفداران ایشان تا تاریخ 24.11.98 و از تاریخ 1.12.98 تا پایان زمان اخذ رأی، ممنوع است.

دادستان کشور: تخلفات به همراه مستندات گزارش شود

در این اطلاعیه دادستان کل کشور به همه داوطلبین نمایندگی مجلس و ستاد‌های تبلیغات انتخاباتی و طرفداران آن‌ها توجه داده شد تا ضمن رعایت قانون، از هر نوع فعالیت دارای شائبه تبلیغات انتخاباتی به نفع خود یا علیه دیگری جدا خودداری کنند و از تمام دستگاه‌های اجرایی، نظارتی، انتظامی و اطلاعاتی و نیز دیده‌بانان مردمی عرصه پیشگیری انتظار دارد ضمن هماهنگی و همکاری لازم، تخلفات و جرایم انتخاباتی زودهنگام مذکور را به همراه مستندات مربوط، به ستاد‌های پیشگیری و رسیدگی به جرایم و تخلفات انتخاباتی استان و شهرستان ذی‌ربط گزارش کنند.

بنابراین، تخریب و ترور شخصیت انتخاباتی رقبا از جمله مصادیق بارز تخلفات انتخاباتی است و دستگاه قضا به محض دریافت گزارش یا مشاهده این تخلف، با مجرمان برخورد خواهد کرد.

همچنین براساس ماده ۶۷ قانون انتخابات مجلس شورای اسلامی مصوب 78.9.7 ، تشکیلات قضایی در حوزه انتخابیه به منظور پیشگیری از وقوع جرم، با هماهنگی ناظران شورای نگهبان و هیأت اجرایی، اقدامات لازم را در محدوده مقررات انجام می‌دهند و طبق ماده 17 قانون انتخابات، محاکم صالحه قضایی موظف‌ هستند به تخلفات و جرایم انتخابات به‌صورت فوق‌العاده و خارج از نوبت رسیدگی کنند.

نظر شما