شناسهٔ خبر: 38335323 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایسنا | لینک خبر

کلاه‌برداری به سبک کروناویروس

الناز آخوندی

متخصص ایمونولوژی دانشگاه علوم‌پزشکی زنجان گفت: گول برخی از مطالب نادرست درخصوص درمان کروناویروس با برخی از گیاهان را نخورید.

صاحب‌خبر -

شمس‌الدین اطهاری در گفت‌وگو با ایسنا، در رابطه با کرونا ویروس، اظهار کرد: یکی از نگرانی‌های روزهای اخیر، موارد ابتلا به کروناویروس در چین و گسترش این بیماری به سایر کشورها بوده که تلاش زیادی برای تولید واکسن کارآمد صورت گرفته و برای درمان بیماران مبتلا، راه‌کارهای مختلفی را پیشنهاد کرده‌اند اما آنچه در این میان مهم بوده و در ایران نیز بازتاب گسترده‌ای داشته، نحوه مقابله با کروناویروس انسانی با استفاده از گیاه‌درمانی و طب سنتی است.

وی با اشاره به اینکه امروزه مطالبی در فضای مجازی مبنی بر درمان کروناویروس با طب سنتی و مصرف برخی از گیاهان منتشر شده است، افزود: این روزها ادعای برخی در فضای مجازی مبنی بر درمان کروناویروس، تنها با خوردن یک یا دو گیاه و یا استفاده از روغن خود گیاه و نیز دمنوش گیاهانی مانند گیاه چای کوهی، تاج‌ریزی، گل پنیرک، مریم‌گلی، قاصدک، آویشن، عناب، سیاه‌دانه، سیر و غیره پخش شده است.

این متخصص با اشاره به اینکه برخی از گیاهان اثرات ضدویروسی قوی داشته و بعضی نیز با تقویت سیستم ایمنی بدن باعث مقابله بهتر سیستم ایمنی با عفونت‌های ویروسی می‌شوند، تصریح کرد: تقویت شدن سیستم ایمنی، برای مقابله با هرگونه بیماری ویروسی است، نه به شکل اختصاصی علیه ویروس کرونای انسانی. همچنین استفاده از این گیاهان مانع آلودگی با عفونت کروناویروس نمی‌شود و تنها با اکتفا به این گیاهان نمی‌توان آلودگی با ویروس مذکور را درمان کرد.

متخصص ایمونولوژی دانشگاه علوم‌پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی استان زنجان، با اشاره به اینکه یقینا متخصصان حوزه طب سنتی نیز به استفاده صرف و خودسرانه از گیاهان را، توصیه نکرده و پروتکل‌های پیشگیری و درمانی مشخص شده را به افراد پیشنهاد می‌کنند، ادامه داد: در این میان، یک سری اظهارات نادرست از عده‌ای افراد غیرمتخصص که اطلاعات کافی از علم پزشکی ندارند، ولی خود را در حوزه طب سنتی فعال معرفی می‌کنند، اطلاعات نادرستی به اذهان عمومی می‌دهند.

اطهاری با اشاره به اینکه افراد سودجو اذهان عمومی را به سمت و سویی سوق داده‌اند که به اشتباه تصور می‌شود تنها با مصرف یک گیاه و یا با یک بار حجامت می‌توان مانع عفونت کروناویروس شد و اگر آلوده شدند نیز درمان با همان یک گیاه کافی خواهد بود، اظهار کرد: این‌گونه پیام‌ها باعث ترغیب افراد به کنار گذاشتن راه‌های پیشگیری و درمان اصلی گشته و با گمراه کردن و دور کردن عده‌ای از افراد از مسیر اصلی درمان می‌تواند سبب ایجاد واهمه در مردم شود.

وی با تاکید بر لزوم حصول اطمینان از صحت اخبار در فضای مجازی، خاطرنشان کرد: توصیه می‌شود که تا زمانی که از صحت اخبار منتشر شده در فضای مجازی مطمئن نشده‌اند، از هر گونه اقدام خودسرانه پرهیز کرده و توصیه‌های مرجعیت اصلی این حوزه یعنی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی را سرلوحه اقدامات خود قرار داده و در موارد نیاز به توصیه‌های پزشک خود عمل کرده و فریب افراد غیرمرتبط و متفرقه را نخورند.

انتهای پیام

نظر شما