شناسهٔ خبر: 38333084 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: میزان | لینک خبر

آیا قهر با صندق رأی به اقتصاد کشور لطمه می‌زند؟ /نباید از تندباد‌های سیاسی گزندی به سرمایه ملی برسد

خبرگزاری میزان- به باور رئیس دفتر رئیس جمهوری، مشارکت بالای مردم در انتخابات پیش رو به نوعی میخ آخر بر تابوت کمپین فشار حداکثری آمریکا خواهد بود.

صاحب‌خبر -

به گزارش گروه فضای مجازی خبرگزاری میزان، مشارکت سیاسی مردم در کشور ما مبنای جمهوریت نظام است. در واقع مشارکت بالا می‌تواند منجر به ناامید شدن آمریکا از رسیدن به اهدافش شود. گزیده‌ای از صحبت‌های محمود واعظی، رئیس دفتر رئیس جمهوری درباره اهمیت مشارکت در انتخابات در صفحه نخست روزنامه ایران را می‌خوانید:

مشارکت سیاسی مردم در کشور ما مبنای جمهوریت نظام است و به همین دلیل از ابتدای انقلاب، همواره اهمیت داشته و مورد تأکید امام راحل و مقام معظم رهبری و مسئولان عالی کشور بوده است.

چنان که بار‌ها رئیس جمهوری محترم بیان کرده‌اند، در کشور مشروعیت همه افراد و نهاد‌ها به طور مستقیم یا غیرمستقیم از مردم است و بر همین اساس، مسأله مشارکت، در تمام ادوار انتخابات اهمیت مبنایی و محوری داشته و دارد. در انتخابات پیش رو، این اهمیت به دلایل مختلفی دوچندان شده.

در شرایط خطیری که کشور از نظر بین‌المللی دارد، پیام‌هایی که از انتخابات به خارج از مرز‌های ایران مخابره خواهد شد، بسیار مهم و در این میان عنصر مشارکت دارای اهمیت است. سیاست فشار حداکثری آمریکا و تروریسم اقتصادی که این کشور علیه ملت ایران به کار بسته به مرحله سرنوشت‌سازی رسیده.

کشور با مقاومت، فداکاری و حضور آگاهانه مردم و البته تلاش شبانه‌روزی خادمان ملت در دولت و ارگان‌های دیگر، عملاً از بحرانی که آمریکا انتظار داشت بوجود بیاید، عبور کرده و تقریباً اکثر شاخص‌ها رو به بهبود است. در چنین شرایطی، مشارکت بالای مردم در انتخابات پیش رو به نوعی میخ آخر بر تابوت کمپین فشار حداکثری آمریکا خواهد بود و به سران کاخ سفید خواهد فهماند که سیاست‌شان با شکست قطعی مواجه شده است. در واقع مشارکت بالا می‌تواند منجر به ناامید شدن آمریکا از رسیدن به اهدافش شود و گشایش‌هایی در اقتصاد به وجود بیاورد.

کاهش سرمایه اجتماعی و اعتماد عمومی، پدیده‌ای است که باید کاملاً فرآیندی و پروسه‌ای به آن نگاه کرد. این پدیده دفعتاً و یکباره به وجود نیامده و برای تحلیل زمینه‌ها و عوامل شکل‌گیری آن، یک دید عمیق و بلندمدت نیاز است. قبول دارم که حوادثی اتفاق افتاده که تأثیر غیرقابل کتمانی در کاهش اعتماد و سرمایه اجتماعی داشته، اما نباید با فروکاستن دلایل این پدیده صرفاً به حوادث اخیر، دچار اشتباه محاسباتی شویم. اساساً مشی سیاست‌ورزی و ساختار رقابت سیاسی در کشور ما به گونه‌ای است که سرمایه‌سوز و اعتمادزداست. آقای رئیس جمهوری اشاره گذرایی در نشست خبری اخیر به این موضوع داشتند.

در رقابت سیاسی «سازنده»، صندوق رأی فصل‌الخطاب است و پس از مشخص شدن نتیجه آرا، فضای انتخاباتی و رقابت‌های فشرده تا انتخابات بعدی به بایگانی می‌رود.

پشیمان‌سازی مردم، نتیجه‌اش لزوماً باخت رقیب در انتخابات بعدی نیست، نتیجه‌اش ناامیدی مردم از صندوق رأی و نهاد انتخابات است. انتخابات مبنای مشروعیت همه ما و به تعبیر رهبر معظم انقلاب، آبروی نظام اسلامی است.

همه ما باید تلاش کنیم از تندباد‌های رقابت سیاسی و کشمکش‌ها و بگومگوها، گزندی به این سرمایه ملی نرسد. اگر قواعد بازی در رقابت سیاسی را رعایت کنیم حتماً گام مهمی برای ترمیم سرمایه اجتماعی و احیای اعتماد عمومی برداشته‌ایم.

فرقی نمی‌کند چه کسی برنده انتخابات آتی باشد، ما به یک وفاق ملی برای تغییر مشی سیاست‌ورزشی و رقابت سیاسی در کشور نیاز داریم. یقین بدانید تا زمانی که این اتفاق نیفتد تمام اقدامات دیگر برای احیای سرمایه اجتماعی و اعتماد عمومی به نتیجه نخواهد رسید.

انتهای پیام/
خبرگزاری میزان: انتشار مطالب و اخبار تحلیلی سایر رسانه‌های داخلی و خارجی لزوماً به معنای تایید محتوای آن نیست و صرفاً جهت اطلاع کاربران از فضای رسانه‌ای منتشر می‌شود.

نظر شما