شناسهٔ خبر: 38330021 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: باشگاه خبرنگاران جوان | لینک خبر

فراز و فرود قیمت تجهیزات پزشکی از کجا آب می خورد؟

نائب رئیس انجمن داندانپزشکان استان کرمانشاه گفت : قیمت به روز مواد و تجهیزات هزینه‌های دندانپزشکی را بالا می‌برد، وگرنه تعرفه همان است که اول سال ابلاغ می‌شود.

صاحب‌خبر -

به  گزارش   گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از کرمانشاه،سید‌علی ناصری نائب رئیس انجمن داندانپزشکان استان کرمانشاه گفت : درمانگاه یک محیطی است که مجوز لازم را از مراکزی که دارای صلاحیت قانونی است طبق ضوابط خاصی به منظور ارائه خدمات تشخیصی و درمانی در حوزه‌های مختلف از جمله دندانپزشکی، می‌گیرد.

او به فعالیت درمانگاه‌ها در زمینه دندانپزشکی به صورت دولتی، خصوصی و خیریه اشاره کرد و گفت : درمانگاه بخش دولتی سطح استان دارای چند فعالیت همزمان (پزشک عمومی، مامایی و...) هستند که یک شاخه از آن دندانپزشکی است.

نائب رئیس انجمن دندانپزشکان استان کرمانشاه در خصوص فعالیت واحد مستقل دندانپزشکی در استان در بخش دولتی، گفت: متاسفانه واحد مستقل دندانپزشکی در بخش دولتی خیلی کم است در شهر کرمانشاه یک مورد داریم (الغدیر) که در جنب بیمارستان امام خمینی (ره) واقع است.

او افزود: در سایر درمانگاه‌های دولتی، دندانپزشکی به صورت یک واحد در کنار سایر واحد‌ها در حال فعالیت است.

ناصری در رابطه به کلینیک‌های خصوصی دندانپزشکی، گفت: بخش خصوصی در این خصوص تازه شروع به فعالیت کرده‌اند، الان در شهر کرمانشاه تعداد زیادی درمانگاه خصوصی که به صورت اختصاصی در زمینه خدمات دندانپزشکی فعالیت دارند، داریم.

او افزود: در استان‌های دیگر درمانگاه خیریه داندانپزشکی داریم، ولی در استان کرمانشاه هنوز درمانگاهی به این صورت فعالیت نمی‌کند.

نماینده دندانپزشکان در نظام پزشکی افزود: طبق مصوبات موجود و مجوزات لازم که برای تاسیس مطب و یا درمانگاه ارائه می‌شود، حتما باید فردی در این مکان‌ها طبابت را انجام دهد که دارای پروانه فعالیت باشد و حضور افراد دیگر همانند دانشجویان که هنوز مدرک معتبر از دانشگاه را اخذ نکرده‌اند، اکیدا در زمینه طبابت ممنوع است.

او گفت: واحد نظارت بر فعالیت افرادی که در درمانگاه‌ها مشغول فعالیت هستند و دارای پروانه فعالیت باشند، نظارت دارد اگر موردی گزارش و یا مشاهده شود، حتما برخورد قانونی اعمال خواهد شد.

او افزود: دانشجویان دندانپزشکی در کلینیک دانداپزشکی دانشکده دندانپزشکی فعالیت دارند، ولی حضور آن‌ها در مطب‌ها و دیگر درمانگاه‌ها در راستای طبابت ممنوع است.

ناصری در رابطه با تعرفه‌های دندانپزشکی، گفت: وضعیت درآمدی و اقتصادی هر منطقه با دیگر منطقه فرق دارد، بر این اساس تعرفه‌هایی که از سوی هیأت وزیران به دانشگاه‌ها ابلاغ می‌شود توسط واحد‌های اجرایی در یک کارگروه مورد بازبینی قرار می‌گیرد و یک اصلاحاتی که بیشتر به صورت تعدیل قیمت است، اعمال می‌شود.

او گفت: در واقع تعرفه‌های خدمات درمانی که در هیأت وزیران ابلاغ و در استان کرمانشاه به مرحله اجرا در می‌آئید کمتر از آن مقداری است که توسط هیأت ابلاغ شده است.

ناصری گفت: یک بعد دیگر قضیه در رابطه با موضوع قیمت خدمات دندانپزشکی که از دید شهروندان بدور است قیمت تمام شده مواد دندانی و تجهیزات دانداپزشکی است، یک مرکز اختصاصی بازرگانی برای ارائه مواد و تجهیزاتی دندانپزشکی وجود ندارد، به قیمت روز این مواد خریداری می‌شود و همین روی نوسان تعرفه‌گذاری اثر می‌گذارد وگرنه تعرفه همان است که اول سال ابلاغ می‌شود.

او گفت: در احداث درمانگاه‌ها حالت تمرکزی داریم که متناسب با توزیع جمعیت باید حالت تمرکززدایی صورت گیرد تا امکان دسترسی عادلانه برای همه چه در بخش پزشکی و چه در بخش دندانپزشکی وجود داشته باشد .

 

 

انتهای پیام/د

نظر شما