شناسهٔ خبر: 38328530 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه مردم‌سالاری | لینک خبر

خبر

صاحب‌خبر -

رزمایش جنگی اسرائیل در مرز لبنان

رزمایش‌ با توپخانه‌ سنگین در منطقه اشغالی مزارع شبعا نزدیک مرزها با لبنان هستند. به گزارش خبرگزاری آناتولی، صدای خمپاره‌های توپخانه سنگین از داخل این منطقه اشغالی شنیده می‌شود و حتی در روستاهای آزاد شده مجاور نیز بازتاب دارد. در این راستا، رسانه محلی لبنان اعلام کرد، صدای انفجارها ناشی از رزمایش‌های ارتش رژیم صهیونیستی است. پیش از این آویخای ادرعی، سخنگوی ارتش اسرائیل دوم فوریه از اجرای این رزمایش‌ها خبر داده و گفته بود: هدف حفظ آمادگی همه نیروها در چارچوب طرح رزمایش‌های سالانه ۲۰۲۰ است. وی افزود: این رزمایش‌ها با همکاری فرماندهی جبهه شمالی و جنوبی اراضی اشغالی، نیروهای زمینی، دریایی و هوایی و نیز نیروهای سازمان اطلاعات انجام می‌شود. همچنین نفتالی بنت، وزیر جنگ رژیم صهیونیستی روز شنبه اعلام کرد، همواره تمایل دارد از جنگ سوم با لبنان اجتناب کند. وی با اشاره به حوادث منطقه که ممکن است موجب وقوع این جنگ شود، گفت: احتمالا در صورت بروز جنگ هیچ گریزی وجود نداشته باشد.

فراخوان بسیج عمومی در لیبی

رئیس کمیته امور خارجه پارلمان طبرق(شرق لیبی) از مردم این کشور خواست گذشته را رها کنند و علیه مداخله‌های خارجی بپا خیزند. به گزارش اسپوتنیک، لیبی از زمان سرنگونی نظام معمر قذافی در سال ۲۰۱۱ شاهد بحران سیاسی و نظامی است. در حال حاضر دو طرف اصلی بر سر قدرت در این کشور جنگ دارند. یکی دولت توافق ملی لیبی که مقر آن طرابلس است و از سوی جامعه جهانی به رسمیت شناخته شده و دیگری دولت موقت در شرق لیبی با ریاست عبدالله الثنی که پارلمان طبرق و ارتش «ملی» لیبی به رهبری خلیفه حفتر از آن حمایت می‌کنند. اخیرا نیروهای خلیفه حفتر عملیاتی را علیه دولت توافق ملی لیبی در طرابلس آغاز کردند که موجب درگیری‌های شدید میان دو طرف شده است. ترکیه نیز برای حمایت از نیروهای دولت توافق ملی لیبی مستشارانی را به این کشور اعزام کرده است و از آن سو امارات و مصر از نیروهای حفتر حمایت می‌کنند. بعد از میانجیگری روسیه و ترکیه دو طرف آتش‌بس اعلام کردند اما همچنان درگیری‌ها ادامه دارد و آتش‌بس نقض می‌شود.

بغداد در انتظار دولت جدید عراق

خبرنگار المیادین گزارش داد، نخست وزیر مکلف عراق با رهبران سیاسی نشست برگزار و ۱۹ پست وزارتی را ارائه کرده است. یک منبع سیاسی عراقی نیز دیروز (سه‌شنبه) جزئیات نشست نخست وزیر مکلف با فراکسیون‌های سیاسی را فاش کرد و افزود، علاوی به آرام کردن فضای تظاهرات متعهد شد. به گزارش ایسنا، به نقل از سایت شبکه سومریه نیوز، این منبع سیاسی با بیان اینکه محمد توفیق علاوی، نخست وزیر مکلف در این نشست خواستار حمایت غیرمشروط از دولتش از جمله اعطای آزادی عمل به اعضای دولتش شد، گفت، حمایت چند فراکسیون سیاسی را به دست آورده است.
وی افزود: علاوی متعهد به تلاش برای برگزاری انتخابات زودهنگام و تمرکز بر برنامه خدمات‌رسانی در جهت آرام کردن تظاهرکنندگان شد. به گفته این منبع، علاوی همچنین نسبت به شکست دولت هشدار داده و گفته است، شکست دولت به منزله شکست کامل نظام سیاسی عراق بعد از ۲۰۰۳ است و بابی را برای مداخله‌های خارجی در عراق خواهد گشود.

برچسب‌ها:

نظر شما