شناسهٔ خبر: 38327790 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: فارس | لینک خبر

LPG‌ به عنوان سوخت_4| سیاست‌های تشویقی دولت ایتالیا برای استفاده از LPG‌ در خودروها

علاوه بر قیمت ارزان سوخت LPG در ایتالیا، دولت این کشور کمک هزینه‌­هایی را نیز به صورت دوره‌­ای برای تبدیل خودروهای با سوخت تک به دوگانه‌سوز با سوخت LPG، به صاحبین خودروها اختصاص می‌دهد.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس، LPG سوخت شماره یک جایگزین در اتحادیه اروپا است و تعداد بیش از 8 میلیون وسیله نقلیه LPG سوز و 31000 جایگاه سوخت‌­گیری اتوگاز (LPG مصرفی خودرو) در اروپا وجود دارد. تمیز، ایمن و در دسترس بودن این سوخت از مزایای آن به شمار می‌­رود. در چند سال گذشته، در پاسخ به نگرانی‌های مربوط به کیفیت هوای شهری، مقامات ایتالیایی اقداماتی را برای ترویج استفاده از سوخت‌های گازی از جمله LPG در وسایل نقلیه انجام داده‌اند. در حال حاضر بعد از لهستان، ایتالیا دومین بازار بزرگ اتوگاز در اروپا را در اختیار دارد.

* 46 درصد از LPG مصرفی در ایتالیا به عنوان سوخت خودروها مصرف می‌­شود

ایتالیا جزو نخستین کشورهایی است که در دهه 1950 از LPG به عنوان سوخت خودرو استفاده کرد. در سال 2001 استفاده از اتوگاز در این کشور به 1.4 میلیون تن در تعداد یک میلیون و سیصد هزار دستگاه خودرو رسید و به مرور این مقدار کاهش یافته تا اینکه در سال 2007 به کم­تر از 1 میلیون تن رسید. به لطف مالیات کم این سوخت و مالیات زیاد دیگر سوخت­‌ها، دوباره از سال 2008 استفاده از این سوخت شروع به افزایش کرد. تقاضای استفاده از اتوگاز در سال 2016 به 1.7 میلیون تن در سال رسید و همچنان در حال گسترش است (شکل 1). اکنون 46 درصد از LPG مصرفی در ایتالیا در خودروها مصرف میشود.

شکل 1- مقدار مصرف اتوگاز و تعداد خودروهای LPG سوز ایتالیا از سال 2000 تا 2018

بنابر آمارهای انجمن جهانی ال.پی.جی (World LPG Association) تعداد خودروهای LPG سوز در ایتالیا در سال­‌های اخیر افزایش یافته و در سال 2018 به بیش از 2.5 میلیون دستگاه رسیده است. تعداد جایگاه‌­های سوخت‌گیری اتوگاز ایتالیا نیز در حال افزایش است و اکنون 1204 جایگاه گازمایع در این کشور وجود دارد.    

فقط در سال­های 2017 و 2018 تعداد 600 هزار دستگاه خودرو با سوخت اتوگاز در ایتالیا به فروش رسید که 16 شرکت خودروسازی در مجموع 51 مدل خودرو LPG سوز را به بازار عرضه کردند. کشور ایتالیا خود یکی از مهم­ترین کشورهای سازنده موتور LPG سوز و کیت تبدیل موتور بنزینی به دوگانه LPG است.

*سیاست‌های تشویقی دولت ایتالیا برای سوزاندن سوخت پاک اتوگاز

اتوگاز در ایتالیا به طور سنتی و بدون سیاست­‌های اولیه مورد مصرف قرار گرفت. هرچند که این کشور LPG مورد نیاز خود را وارد می­‌کند و تولید این سوخت در این کشور ناچیز است (واردات LPG این کشور در سال 2015، بیش از 2.2 میلیون تن بوده است). اما در سال­‌های اخیر دلیل اصلی تشویق دولت به استفاده از اتوگاز نگرانی‌های زیست محیطی است. دلیل گرایش صاحبان خودرو به این سوخت نیز ارزان بودن آن است. قیمت اتوگاز در ایتالیا 42 درصد قیمت بنزین و 45 درصد قیمت گازوییل است.  

در این راستا رضا رحیمی کارشناس نفت و انرژی در گفتگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس گفت: «علاوه بر قیمت ارزان این سوخت، دولت نیز کمک هزینه‌­هایی به صورت دوره‌­ای برای تبدیل خودروهای با سوخت تک به دوگانه‌سوز با سوخت LPG، به صاحبین خودروها اختصاص می‌دهد. برای مثال در سال 2014، مبلغ 64 میلیون یورو بدین منظور اختصاص یافت».

جایگزینی خودروهای LPG سوز در ایتالیا یکی از طرح­‌هایی است که انتظار می­‌رود درباره بهبود کیفیت هوا تا آخر سال 2020 عملی شود تا غلظت ذرات PM10 را به نصف کاهش دهد. شورای منطقه‌­ پیدمونت ایتالیا نیز با همین هدف در سال 2019 مصوبه‌­ای را تصویب کرده است که بر اساس آن 7.5 میلیون یورو برای تبدیل یا تعویض خودروهای بنزینی و دیزلی با LPG و CNG پرداخت شود.

رضا رحیمی در ادامه به اشاره به جایگاه LPG و CNG‌ در ایتالیا اظهار داشت: «گاز طبیعی در اروپا و کشوری مثل ایتالیا به فراوانی کشور ایران نیست. بنابراین برای گازسوز کردن خودروها در این کشور نیاز به واردات گاز دارند. از آنجایی که واردات گاز مایع برای آن­ها اقتصادی‌تر از گاز طبیعی است، بنابراین گسترش استفاده از LPG در خودروها بیش­تر از CNG است. هر چند که تعداد خودروهای CNG سوز در ایتالیا نیز کم نیست و در سال 2018 آمار خودروهای CNG سوز در این کشور یک میلیون دستگاه است».

با این تفاسیر طبیعی است که خودروهای CNGسوز در ایران باید گسترش پیدا کنند اما LPG نیز طرفداران خاص خود را در بین صاحبین خودروها دارد و بسیاری از افراد هستند که حاضر به استفاده از CNG در اتومبیل خود نیستند. بنابراین می‌­توان با سیاست‌­های تشویقی و قیمت‌گذاری، خودروهای دوگانه LPGسوز را جایگزین خودروهای بنزینی کرد و جایگاه‌های رسمی و مجاز سوخت‌­گیری برای آن­ها در نظر گرفت.

انتهای پیام/

نظر شما