شناسهٔ خبر: 38327691 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: فارس | لینک خبر

زنجان میزبان نخستین جشنواره ملی، آیینی ترک زبانان

دبیر نخستین جشنواره ملی، آیینی سنتی ترک زبانان ایران گفت: نخستین جشنواره ملی، آیینی ترک زبانان در دو بخش اصلی هنرهای بومی، آیینی و سنتی فروردین سال آینده در زنجان برگزار می‌شود.

صاحب‌خبر -

امیر سهامی امروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در زنجان اظهار کرد: نخستین جشنواره ملی، آیینی ترک زبانان در دو بخش اصلی هنرهای بومی، آیینی و سنتی بر اساس قصه‌ها و حکایت‌های ترکی، بازی‌های کهن بومی محلی و آیین‌های ترکی در زنجان برگزار می‌شود.

دبیر نخسین جشنواره ملی، آیینی سنتی ترک زبانان ایران با بیان اینکه نخستین جشنواره ملی، آیینی ترک زبانان فروردین سال 1399 با رویکرد نمایش آیین‌ها و سنت‌ها و به منظور ثبت و ضبط آنها برگزار می‌شود، اضافه کرد: هدف از برگزاری این جشنواره اعتلای فرهنگ استان است از همین رو از همه هنرمندان برای حضور و همکاری در این جشنواره دعوت می‌شود.

وی با اشاره به اینکه بخش اصلی جشنواره بر اساس هنرهای بومی و آئینی و سنتی بر اساس قصه‌ها و حکایت‌های ترکی و بازی‌های کهن بومی محلی و آئین‌های ترکی برگزار می‌شود، افزود: بخش جنبی جشنواره نیز شامل قصه‌های عاشقی و اساطیری، نقالی و پرده‌خوانی با موضوعات حماسی و تخته حوضی است.

سهامی با اشاره به اینکه مهلت شرکت در جشنواره تا 10 اسفند امسال تعیین شده است، تصریح کرد: هر متقاضی می‌تواند با حداکثر 3 اثر در جشنواره شرکت کند.

دبیر نخسین جشنواره ملی، آیینی سنتی ترک زبانان ایران با بیان اینکه حداکثر زمان پیش‌بینی شده برای نمایش‌های صحنه‌ای 45 دقیقه و برای نمایش‌های میدانی 20 دقیقه است، اضافه کرد: دبیرخانه جشنواره پذیرای گروه‌هایی خواهد بود که تعداد عوامل آنها حداکثر 7 نفر باشد.

وی شرایط اختصاصی جشنواره را داشتن تاییدیه اجرای عمومی از شهرستان‌ها مبدا اعلام کرد و گفت: انتخاب آثار متقاضی داشتن معرفی نامه از آموزشگاه آزاد هنرهای نمایشی دارای مجوز از ارشاد شهرستان‌هاست.

سهامی گفت: محل برگزاری جشنواره نیز برای نمایش‌های صحنه‌ای در سالن‌های شهر زنجان و نمایش‌های میدانی نیز در گنبد سلطانیه، اماکن تاریخی،فرهنگی، گردشگری زنجان است.

دبیر نخسین جشنواره ملی، آیینی سنتی ترک زبانان ایران گفت: این جشنواره با همکاری موسسه تئاتر آزاد عرفان و همکاری اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان زنجان و ارگان‌های فرهنگی و هنری برگزار می‌شود.

انتهای پیام/73005

نظر شما