شناسهٔ خبر: 38327628 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: برنا | لینک خبر

در حاشیه جشنواره فیلم فجر؛

اقدام ویژه فرهنگی وزارت ورزش و جوانان در حمایت از نیکی کریمی، سالم صلواتی و سام کلانتری

مجتبی احمدی؛ دبیر گروه فرهنگ و هنر خبرگزاری برنا

صاحب‌خبر -

دوشنبه شب در آخرین مراسم تقدیر از فیلم های جشنواره فیلم فجر با عنوان تجلی اراده ملی، ارگان های مختلف از جمله قوه قضائیه، بنیاد شهید و امور ایثارگران، وزارت بهداشت و درمان و آموزش پزشکی، وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی، وزارت ورزش و جوانان، فراکسیون جوانان مجلس و سازمان بهزیستی، شهرداری تهران، بیمه ایران، انجمن ویرایش و درست‌نویسی از فیلم های مختلف با بهانه های متفاوتی تقدیر کردند و در این اقدام پسندیده که از آن به عنوان تجلی اراده ملی یاد شد حالا محتوای آثار، نگاهی جدی تر در جشنواره فیلم فجر محسوب می شود.

درواقع ارگان های غیرمسئول در حوزه سینما فرصتی ایجاد کردند تا مشخصا نویسندگان و فیلمسازان نه تنها در انتخاب سوژه که در انتخاب مفاهیم و محتوای جز به جز فیلمشان با وسواس و دقت نظر بیشتری عمل کنند.

درحقیقت جشن دوشنبه شب فارغ از هرگونه نگاه تخصصی در عرصه سینما، کارگردانی، فیلمنامه نویسی، بازیگری، طراحی صحنه، گریم و... بدون قضاوت در خصوص کیفیت اثر به لحاظ تعارف مرسوم سینمایی، مستقیما از دریچه محتوا و تاثیرات اجتماعی، اخلاقی، رفتاری به آثار تمرکز می کند و درحقیقت یکی از ماموریت های اصلی یک فیلم سینمایی را که تاثیرگذاری روی جامعه براساس محتوای اثر است را مدنظر قرار می دهند.

وزارت ورزش و جوانان هم در این جشن با تقدیر از سه فیلم «آتابای»، «پدران» و «جایی برای فرشته ها نیست» به نوعی آثار برگزیده خود را معرفی و از صاحبان اثر تقدیر کرد.

توجه به عدم استفاده از داروهای روان گردان و رفتارهای نادرست و ناهنجار اخلاقی جایزه ای را برای سالم صلواتی کارگردان فیلم «پدران» همراه داشت و نگاه حساس و دغدغه مند فیلم «آتابای» به موضوع ازدواج و کانون گرم خانواده برای نویسنده این اثر هادی حجازی فر با جایزه و تقدیر همراه شد و توجه ویژه فیلم «جایی برای فرشته ها نیست» به ورزش بانوان بهانه ای بود تا وزارت ورزش و جوانان با مدنظر قرار دادن منویات و ماموریت های تخصصی اش در این حوزه اینکه فیلم را شایسته تقدیر دانست.

برگزاری جشنی با عنوان تجلی اراده ملی که فرصتی است تا سینما در ارگان های مختلف نیز رسوخ پیدا کند اتخاذ تصمیمی طلایی محسوب می شود چراکه فرصتی ست تا این هنر آوانگارد در خدمت همه اعضای جامعه و در راستای ماموریت های تعریف شده همه ارگان ها و سازمان های تاثیرگذار اجتماعی باشد.

بیشتر بخوانید:

نظر شما