شناسهٔ خبر: 38327566 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

کودکان جایگاه مناسبی در عرصه بین‌المللی ندارند

اصفهان- ایرنا- معاون حقوق بشر و امور بین‌الملل وزارت دادگستری گفت: متاسفانه کودکان جایگاهی مناسبی در عرصه بین‌المللی ندارند که نیازمند توجه و حمایت بیشتری هستند.

صاحب‌خبر -

محمود عباسی شامگاه روز سه‌شنبه در نخستین روز از همایش مدرسه زمستانه حقوق کودک در کتابخانه مرکزی اصفهان افزود: بسیاری از آموزش‌ها، زمینه ارتقا حقوق کودک را فراهم می‌کند همچنین بهترین و اثر بخش‌ترین حوزه‌ای که می‌توان موجبات ارتقا حقوق کودک را فراهم کرد، آموزش‌ و مشاوره‌ است.

وی بیان کرد: زمانی که از حقوق کودک سخن می‌گوییم مجموعه‌ای از ارزش‌ها فراروی ماست که در آموزه های دینی و اسناد بالادستی و بین‌المللی مورد توجه قرار گرفته است.

وی تصریح کرد: مجموعه قواعد و مقررات بیانگر واقعیت است که کودکان مهم هستند و چون نیازمند حمایت هستند مسوولان و خانواده ها و مربیان و مدارس و دولت‌ها مکلف هستند تا برای حمایت از کودکان گام بردارند.

معاون حقوق بشر و امور بین‌الملل وزارت دادگستری با بیان اینکه کودکان در همه جوامع مورد توجه خاص و خط قرمز جوامع هستند، تصریح کرد: به همین دلیل زمانی که کنوانسیونی در سطح بین‌الملل در رابطه با کودکان مطرح می‌شود در کوتاه مدت مورد توجه جامعه جهانی قرار می‌گیرد.

وی با اشاره به اینکه تنها کشوری که به کنوانسیون حقوق کودکان نپیوسته ایالات متحده است، بیان کرد: سایر کشورها به این کنوانسیون پیوستند و برای رعایت حقوق کودکان و حمایت از آن‌ها گام بر می‌دارند.

عباسی ادامه داد: نگاه کارشناسانه افراد در بستر اجتماع باید بیشتر آشنا شود که هم گرایی و هم فکری موجبات ارتقای کودک را فراهم می‌کند.

معاون حقوق بشر و امور بین‌الملل وزارت دادگستری افزود: یکی از موضوعاتی که در این مدرسه به آن پرداخته می‌شود این است که باید نگاه هم گرایانه وجود داشته باشد.

وی خاطرنشان کرد: باید تفاهم و فهم متقابل بین ما و دست اندرکاران حوزه کودک صورت بگیرد تا از برونداد حمایت و ارتقا حقوق کودک بهره بگیریم.

عباسی اظهارداشت: این مدرسه می‌تواند یکی از اهداف بلند نظام جمهوری اسلامی در ارتقا کودک را فراهم کند.

معاون حقوق بشر و امور بین‌الملل وزارت دادگستری تصریح کرد: فضای مجازی آنچنان سایه سهمگین خود را بر پیکره خانواده‌ها افکنده که فروپاشی خانواده‌ها و گسست بین نسلی از آثار آن است.

رییس کل دادگستری استان اصفهان اظهارداشت: براساس آموزه‌های دینی و در قانون اساسی به خانواده‌ها به عنوان واحد بنیادی اجتماعی توجه شده است.

محمدرضا حبیبی گفت: ما خود را جدای از دنیا و جهان در مسائل مربوط به بشر و انسان نمی‌بینیم و کنوانسیون‌هایی که مغایرتی با قوانین داخلی ما نداشته باشند مشتاق به پیوستن هستیم.

دستاوردهای مهمی در زمینه بهداشت کودکان در ایران وجود دارد

معاون دفتر نمایندگی صندوق کودکان سازمان ملل (یونیسف) در ایران افزود: می‌دانم مقامات استان اصفهان با حمایت وزارت کشور و یونیسف در چارچوب ابتکار عمل ایجاد شهر دوستدار کودک گام‌های مستحکمی برای ارتقا رفاه کودکان در سال‌ها اخیر برداشتند.

ژیل شوالیه گفت: در این چارچوب اصفهان از دی ماه سال ۱۳۹۷ میزبان نخستین همایش ملی شهرهای دوستدار کودک بود.

وی با بیان اینکه اصفهان نخستین شهر ایران است که اجرای ابتکار شهر دوستدار کودک در آن آزمایش می‌شود، ادامه داد: افزون بر این در شهریور جاری کلینیک حقوق کودک در این شهر راه اندازی شد.

معاون دفتر نمایندگی صندوق کودکان سازمان ملل(یونیسف)  در ایران گفت: یونیسف، طبق اساس نامه‌اش موظف است از دولت‌ها حمایت کند تا به کودکان، دختران و پسران فرصت‌های برابر برای تامین نیازها به بهداشت، رفاه، تغذیه، مدرسه و حمایت و ارتقای مسایل عالیه داده شود.

وی خاطرنشان کرد: ۳۰ سال گذشته کنوانسیون حقوق کودک به تصویب رسید و کشورهای بسیاری آن را امضا نمودند که در این سال‌ها الهام بخش قوانین و سیاست‌ها بوده است.

شوالیه ادامه داد: در طول دهه‌های گذشته جمهوری اسلامی اقداماتی برای ارتقا رفاه کودکان انجام داد که از جمله آن حکم رهبری پیرامون آموزش به کودکان پناهنده صرف نظر از نحوه اقامتی آن‌ها این امکان فراهم شد که در مدارس دولتی ایران ثبت نام و شرکت کنند که براین اساس در سال ۲۰۱۹ بیش از ۴۷۴ هزار کودک پناهنده در مدارس دولتی شرکت کردند.

وی با بیان اینکه دستاوردهای مهمی در زمینه بهداشت کودکان در ایران وجود دارد، خاطرنشان کرد: مانند ۹۹ درصدی برنامه واکسیناسیون کشوری در برابر بیماری‌های واگیردار و کاهش قابل ملاحظه مرگ و میر کودکان است که آمارهای رسمی ۷۰ درصد کاهش در مرگ و میر کودکان زیر هفت سال را از سال ۱۹۹۰ تا ۲۰۱۵ نشان می‌دهد.

معاون دفتر نمایندگی صندوق کودکان سازمان ملل(یونیسف) اضافه کرد: یونیسف برای تقویت رفاه کودکان در جمهوری اسلامی در زمینه بهداشت، تغذیه و حمایت از کودکان کمک می‌کند، ما به کودکان متاثر از تحریم‌های اقتصادی و نیز بلایای طبیعی کمک می‌کنیم.

رییس پلیس پیشگیری از جرم فرمانده انتظامی استان اصفهان در همایش مدرسه زمستانه حقوق کودک افزود: اولین خط مقدم مواجهه پلیس با کودکان و میعادگاه و نقطه ملاقات و مواجهه با کودکان، خیابان است.

سرهنگ سپهوند تصریح کرد: باید ورود عمیق‌تر با رویکرد ایجابی داشته و در معادلات اجتماعی مداخلات اساسی داشته باشیم.

رییس پلیس پیشگیری از جرم فرمانده انتظامی استان اصفهان تصریح کرد: پلیس ۲ رویکرد اجتماعی در اقدامات ایجابی دارد، از این رو بخش اعظمی از توان را در اقدامات ایجابی متمرکز کردیم.

وی ادامه داد: از این رو رویکرد اجتماعی جامعه مداری (آحاد جامعه حتی مجرمان) و رویکرد اجتماعی رشد مداری(مدارس، کودکستان، دبیرستان و دانشگاه ها با آگاه سازی سرمایه‌های اجتماعی از خطرات موجود آن‌ها را مطلع کنیم) است.

سرهنگ سپهوند گفت: با چالش بزرگی در راستای ترس کودکان از پلیس روبه‌رو هستیم، امروز خانواده‌ها به صورت ناخواسته کودکان را از پلیس می‌ترسانند که باید این موضوع اصلاح شود.

در سال ۱۳۹۲ همزمان با تصویب و ابلاغ قانون جدید آیین دادرسی کیفری، وی اظهار داشت: بحث تشکیل پلیس اطفال توسط ناجا و آیین دادرسی کیفری در قانون آمده است، که نیازمند سازوکار اساسی در این راستا هستیم.

رییس مرکز وکلای قوه قضاییه با اشاره به اینکه قانون حمایت از کودکان و نوجوانان بی‌سرپرست و بد سرپرست وجود دارد، افزود: سرپرستی اطفال و نوجوانان بی سرپرست با اذن رهبری به عهده بهزیستی است.

محمدرضا انصافداران ادامه داد: کودکان بدسرپرست کودکانی هستند که پدر، مادر، والدین، جد پدری و وصی منصوب از ولی قهریه صلاحیت و شایستگی نگهداری و تربیت آن‌ها را ندارد.

وی گفت: طلاق یکی از بد سرپرست شدن کودکان است که مسوولیت کمتری نسبت به فرزند ایجاد می کند که در این زمینه وکلای دادگستری طبق قانون وظیفه بر اصلاح و سازش دارند.

رییس مرکز وکلای قوه قضاییه خاطرنشان کرد: اعتیاد به مواد مخدر، فقر مالی و فرهنگی و غیبت والدین بر اثر احکام قضایی می‌تواند خانواده را به خانواده بد سرپرست سوق دهد.

دبیر علمی همایش مدرسه زمستانه حقوق کودک در گفت و گو با ایرنا با اشاره به اینکه این همایش طی سه روز در کتابخانه مرکزی اصفهان برگزار می‌شود، افزود: این همایش از ۲۹ بهمن تا یکم اسفندماه ادامه دارد.

سید مهدی علامه گفت: در این همایش حضور و مشارکت پنج بخش شامل قضات دادگستری، نیروی انتظامی، سازمان بهزیستی، کانون وکلای دادگستری و مرکز وکلا قوه قضاییه را شاهد هستیم.

وی، هدف از برگزاری این همایش را تدوین مباحث حقوق کودک در زمینه اجتماعی و روان شناختی به ویژه حقوقی دانست.

کودکان از اقشار ضعیف جامعه اما آینده سازان هر سرزمینی به شمار می‌روند، در برخی از موارد این قشر ضعیف و در عین حال مهم و آینده ساز، مورد خشونت و آزار و اذیت قرار می‌گیرد یا از یکسری حقوق انسانی و اولیه محروم می‌ماند کا گاهی تنها قوانین همه جانبه و مستمر می‌تواند حمایت‌ گر آن‌ها باشد.

نظر شما