شناسهٔ خبر: 38326335 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: باشگاه خبرنگاران جوان | لینک خبر

در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان عنوان شد؛

«سهی»؛ روایتی از جنایت بشری پنهان در متراکم‌ترین شهر جهان

مستند «سهی» روایتی دیده نشده از شرایط عجیب درمانی و جنایت بشری پنهان رژیم صهیونیستی در پشت حصار غزه است.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار حوزه سینما  گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان؛ چندی قبل به مناسبت روز غزه مستندی از شبکه سوم سیما روی آنتن رفت که بسیار عجیب و در عین حال دردناک بود. مستند «سهی» به کارگردانی سمیه احمدی با محوریت قراردادن دختری فلسطینی که از مشکلات و بیماری‌های فراوانی رنج می‌برد، قصه‌ای دردناک از مردم نوار غزه را روایت کرد که برای مخاطبان تلویزیون نا آشنا بود. به همین بهانه گفت‌وگویی را با کارگردان این مستند انجام داده‌ایم.

مستند «سهی» روایتی از یک جنایت بشری پنهان در متراکم‌ترین شهر جهان است

آنچه این روز‌ها در پشت حصار غزه می‌گذرد حکایت از یک جنایت خاموش بشری دارد

سمیه احمدی در خصوص دلیل ساخت مستند «سهی» به خبرنگار ما گفت: نوار غزه یا باریکه غزه ناحیه‌ای است نوار گونه در کنار دریای مدیترانه و در منطقه خاورمیانه. شاید همه بیشتر اسم این منطقه را در اخبار و به واسطه درگیری‌ بین فلسطینیان و رژیم صهیونیستی به خاطر بیاورند؛ اما این فقط شکل ظاهری ماجراست. نوار غزه منطقه‌ای ویژه و نقطه اتصال دو منطقه کرانه باختری رود اردن و منطقه غزه در سرزمین فلسطین است که با دو میلیون جمعیت متراکم‌ترین شهر جهان نامیده می‌شود.

وی افزود: در سال ۲۰۰۲ رژیم صهیونیستی به بهانه جلوگیری از حمله اقدام به ساخت دیواری به نام دیوار حائل در نواز غزه کرد؛ اما آنچه این روز‌ها در پشت حصار غزه می‌گذرد حکایت از یک جنایت خاموش بشری دارد. ما وقتی در جریان اتفاقات این منطقه قرار گرفتیم، ایده ساخت مستند «سهی» بر اساس یک شخصیت واقعی شکل گرفت.

مستند «سهی» روایتی از یک جنایت بشری پنهان در متراکم‌ترین شهر جهان است

زندگی بسیاری از افراد در نوار غزه با مرگ خاموش به پایان می‌رسد

کارگردان مستند «سهی» با اشاره به سختی‌های ساخت این فیلم اظهار کرد: پس از تخلیه شهرک‌های صهیونیست نشین از سال ۲۰۰۵ به بعد در نوار غزه، رژیم صهیونیستی همچنان دیوار حائل را نگه داشته که این دیوار عملاً قسمت فلسطینی نشین غزه را در محاصره شدید بهداشتی و اقتصادی قرار داده و زندگی بسیاری از افراد در مرگ خاموش به پایان می‌رسد. سوای آن رفتن به این منطقه به هیچ عنوان ممکن نیست. به همین دلیل پس از طرح ایده ساخت مستندی براساس جنایت خاموش صهیونیست‌ها سوژه‌های بسیار مختلفی مطرح شد و در نهایت پس از حدود یکسال به شخصیت دختری به نام «سهی» برخورد کردیم که زندگی بسیار دردناکی داشت. علاوه بر اینکه خودش از مشکلات بسیاری ناشی از بیماری رنج می‌برد، اعضای خانواده او از بیماری‌های فراوانی رنج می‌بردند که در سایه تحریم غذایی و دارویی امکان مداوا و معالجه مطلوب را نداشتند.

وی افزود: در واقع در مستند «سهی» زندگی دختری فلطسینی به نام سهی روایت می‌شود که زیر سایه سنگین دیوار حائل خودش و خانواده‌اش با مشکلات شدید بیماری دست به گریبان هستند و عملاً امکان درمان بیماری او و بسیاری دیگر از ساکنین این منطقه وجود ندارد و با مشکلات زیاد حرکتی و تنفسی مواجه است و شرایط بهداشت عمومی غزه و مشکلات درمانی مردم این منطقه از زبان دکتری مختصص با تمرکز برشخصیت «سهی» روایت می‌شود. تصویربرداری این مستند توسط گروهی از مستندسازان فلسطینی مستقر در نواز غزه در شرایط بسیار سخت انجام گرفت و سپس برای ما این تصاویر ارسال شد و قصه این مستند عملا در میز تدوین شکل گرفت. ما سعی کردیم مرگ خاموش ساکنین این سرزمین در سایه تحریم شدید مواد دارویی و غذایی و عدم دسترسی به ابتدایی‌ترین حقوق بهداشتی و درمانی را به تصویر بکشیم که ساخت آن بیش از یکسال به طول انجامید. بسیار خوشحالم اگر توانسته باشیم گوشه کوچکی از مشکلات این سرزمین و مردمان را نشان دهیم.

براساس این گزارش، فیلم مستند «سهی» در مدت زمان ۲۶ دقیقه به کارگردانی سمیه احمدی و تهیه‌کنندگی مهدی مطهر تهیه شده در خانه مستند و محصول سازمان هنری رسانه‌ای اوج است.

انتهای پیام/

 

نظر شما