شناسهٔ خبر: 38325999 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: تقریب | لینک خبر

واکنش های مختلف به ریاست جمهوری مجدد اشرف غنی

پس از آنکه کمیسیون انتخابات افغانستان روز سه شنبه "محمد اشرف غنی" را برنده انتخابات ششم مهرماه امسال اعلام کرد با واکنش های متفاوتی از استقبال تا اعلام دولت موازی مواجه شد.

صاحب‌خبر - به گزارش حوزه بین الملل خبرگزاری تقریب، کمیسیون انتخابات افغانستان ساعت ۱۷ روز سه شنبه 29 بهمن به وقت محلی " محمد اشرف غنی" را با کسب ۵۰.۶۴ درصد برنده اعلام کرد و این نتیجه با واکنش های مخالف و موافق همراه شد.

تیم ثبات و همگرایی به رهبری " عبدالله عبدالله" که از رقیبان اصلی "محمد اشرف غنی" بود، نتیجه را کودتای انتخاباتی عنوان کرد و گفت که برنده اصلی براساس آرای شفاف مردم تیم وی است و آنها نیز دولت فراگیر خود را تشکیل خواهند کرد.

عبدالله تیم رقیب خود را متقلب خواند و گفت که تقلب کاران روسیاه تاریخ خواهند بود و آنها هرگز نتیجه تقلبی را نمی پذیرند.

«بشیراحمد تینج» یکی دیگر از اعضای تیم ثبات و همگرایی نیز گفت که کمیسیون فروخته شده نتوانست استقلال خود را حفظ کند و آراء تقلبی را از روند شمارش خارج نکرد.

وی گفت که براساس شواهد، مدارک و بررسی های فنی و آرای پاک مردم ، آنها برنده انتخابات هستند و دولت خود را نیز تشکیل خواهند داد.

"تینج" در پاسخ به سوال خبرنگار یک رسانه ای محلی افغانستان که آنها دولت خود را در کجا تشکیل خواهند داد؟ گفت: دولت را در کابل، قصر سپیدار و استان های افغانستان تشکیل خواهند داد.

«محمد اشرف غنی» اما پس از آنکه کمیسیون انتخابات وی را برنده چهارمین دور انتخابات ریاست جمهوری افغانستان اعلام کرد، در تلویزیون ملی این کشور ظاهر شد و خطاب به مردم افغانستان گفت که برای اتحاد ملی و پایان دادن به رقابت‌ها ، نفاق، فقر و جنگ در این کشور تلاش کنند.

وی تصریح کرد که لحظه رقابت‌ ها پایان یافته و اکنون زمان همکاری برای کمک به ملتی می‌باشد که ۴۰ سال زجر کشیده است. مسئولیت این تیم این است که دردها را درمان کند و گذشته‌ های تلخ و فقر و گرسنگی را به پایان برساند.

«محمد عمر داودزی» رئیس ستاد انتخاباتی اشرف غنی اما به مردم افغانستان اطمینان داد که صداهای بلند شده در مخالفت با رئیس جمهوری، موقتی است و بزودی خاموش خواهد شد و از مردم خواست که نگران نباشند.

وی گفت: اشرف غنی توسط کمیسیون مستقل انتخابات و براساس آرای پاک مردم پیروز شده و به مردم این کشور به شکل یکسان خدمت خواهد کرد.

برخی کارشناسان مستقل افغانستان که شامل هیچ یکی از تیم های انتخاباتی نبوده است، از اعلام نتیجه انتخابات ابراز رضایت کرده و می گویند که هرچند مشکلات جدی در روند انتخابات و کارکرد کمیسیون های انتخاباتی وجود داشت، اما حداقل با اعلام نتیجه نهایی مردم از وضعیت بی سرنوشتی نجات یافتند.

«احمد ضیا رفعت» کارشناس مسائل سیاسی و انتخاباتی بر این باور است که تیم ثبات و همگرایی در مقابل اقدام انجام شده قرار گرفته و نمی تواند وارد تنش هایی شود که بحران را در کشور خلق و دامن بزنند.

«یوسف رشید» رئیس بنیاد انتخابات شفاف افغانستان هم به رسانه های این کشور گفت که کمیسیون های انتخاباتی نتوانستند رضایت همه طرف های انتخاباتی را کسب کنند و نتیجه بدون چالش را اعلام کنند و کاستی های جدی در کار کمیسیون ها وجود داشت.

اما وی گفت که در هر صورت نتیجه اعلام شده و به هیچ وجه برگشت پذیر نیست.

فعالان صفحات اجتماعی هم واکنش های متفاوتی نشان داده که برخی برنده شدن "اشرف غنی" را به فال نیک گرفته و ابراز امیدواری کرده اند که در پنج سال آینده بتواند، به مشکلات مردم تا حدودی رسیدگی کند.

اما شماری دیگر وی را متقلب خوانده و گفته اند که هرگز او را به عنوان رئیس جمهوری نمی پذیرند و از دولت موازی به رهبری عبدالله عبدالله حمایت می کنند.

واکنش ها در صفحات اجتماعی به دو بخش تقسیم شده است که یک بخش آن هواداران تیم ثبات و همگرایی هستند و بخش دیگر نیز طرفداران تیم دولت ساز به رهبری اشرف غنی هستند.

گروه طالبان که مخالف دولت وحدت ملی و دولت پسا طالبانی هستند، نیز واکنش نشان داده و انتخاباتی را که در نتیجه آن اشرف غنی برنده اعلام شده است، جعلی خوانده است.

«رحمت الله نبیل» یکی از نامزد انتخابات ریاست جمهوری هم به اعلام نتیجه نهایی انتخابات واکنش نشان داده و نوشته است که امروز روز مرگ مردم سالاری و دموکراسی در افغانستان بود.

وی در صفحه اجتماعی خود نوشته است که امروز آغاز فصل جدید بحران‌ های دشوار برای افغانستان بحران ‌زده در عرصه‌های، امنیتی، اقتصادی، سیاسی و اجتماعی خواهد بود.

به گفته وی ، اگر اشرف‌ غنی و یا هر فرد دیگری برنده انتخابات شفاف بود این اخلاق و جسارت را داشتیم تا برایش تبریک بگوییم اما امروز به جای تبریک به اشرف‌غنی تسلیت می گویم.

«ذبیح الله مجاهد» سخنگوی طالبان در توئیتی نوشته است که کامیابی اشرف غنی در انتخابات اخیر جعلی بوده و انتخابات نیز جعلی بود.

وی نتیجه این انتخابات را بی معنی خوانده و آن را در تضاد با روند صلح کنونی در کشور برشمرد.

سفیران و نمایندگان کشورهای خارجی در کابل اما تاکنون سکوت خود را حفظ کرده و هیچ واکنشی به نتیجه انتخابات که توسط کمیسیون اعلام شده است، نشان نداده اند.

این که در روزهای آینده چه رویدادی در افغانستان رخ خواهد داد، قابل پیش بینی نیست و باید منتظر بود که زمان به آن پاسخ دهد.

انتهای پیام/

نظر شما