شناسهٔ خبر: 38325324 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: جوان | لینک خبر

ادامه جنگ تجاری سایبری امریکایی در زمین کره‌جنوبی

روزنامه جوان

این بار نوبت به چشم‌بادامی‌ها رسیده تا جنگ تجاری سایبری را که پیش از این امریکا آغاز کرده بود، آن‌ها ادامه دهند.

صاحب‌خبر -
سرویس جامعه جوان آنلاین: کره‌جنوبی که ابتدا از صادرات دارو به ایران به دلیل تحریم‌های امریکایی امتناع ورزیده بود و بعد واردات لوازم خانگی و قطعات آن را محدود کرد، حالا در جنگ تجاری در زمین امریکا و غرب گامی دیگر برداشته است. شرکت سامسونگ کاربران ایرانی را در دسترسی به برنامه‌های پولی «گلکسی استور» محدود کرده است و سال گذشته هم این شرکت کره‌ای ضمانتنامه‌های گوشی‌های خود را در ایران و عرصه بین‌المللی طوری طراحی کرده بود که اگر کاربری، یک نرم‌افزار ایرانی روی گوشی نصب یا از بازار اپلیکیشن‌های ایرانی استفاده کند، این گوشی از گارانتی خارج می‌شود. این ماجرا با نامه‌نگاری وزارت ارتباطات با این شرکت کره‌ای اصلاح شد، اما روند خصومت‌ورزی این شرکت در راستای خوشایند امریکایی‌ها همچنان ادامه دارد؛ این بار محدودیت کاربران در دسترسی به نرم‌افزار‌های «گلکسی استور» اعمال شده است، اتفاقی که پیش از این هم برای کاربران گوشی‌های تلفن همراه اپل رخ داد. حالا محمدجعفر نعناکار، مدیرکل دفتر حقوقی سازمان فناوری اطلاعات ایران از ساز و کار‌های قانونی برای مقابله با این اقدام شرکت سامسونگ سخن می‌گوید؛ ساز‌و‌کار‌هایی نظیر کاهش سهم ۵۳ درصدی این شرکت از بازار ایران یا رجیسترنکردن گوشی‌های این برند که همگی در حد گمانه مطرح می‌شود!

وقتی دو دستی بیش از نیمی از بازار تلفن همراه کشور را به یک شرکت خارجی واگذار می‌کنیم، باید چشم انتظار تاوان این اشتباه هم باشیم. به خصوص در شرایطی که چشم بادامی‌های کره‌ای برخلاف معاهدات بین‌المللی برای خوشایند امریکا حتی حاضر نیستند به ما دارو بفروشند، با این همه سیاستگذاری اشتباه در کنترل بازار تلفن همراه و چیدن تمام تخم‌مرغ‌ها در یک سبد موجب شده تا هر روز با گربه رقصانی برند‌های خارجی فعال در حوزه گوشی تلفن همراه مواجه باشیم. تولید ملی در حوزه گوشی‌های تلفن همراه هم حالا آنچنان به حاشیه رفته که دیگر حتی نامی از برند‌های ایرانی به گوش نمی‌رسد؛ برند‌هایی همچون جی‌ال‌ایکس با تمام حرف و حدیث‌هایی که درباره مونتاژ بودن آن به گوش می‌رسید، اما حالا در عمل در بازار هیچ سهمی ندارد. به سراغ فروشگاه‌های اینترنتی که می‌روید متوجه می‌شوید بساط گوشی‌های ایرانی به طور کامل از بازار برچیده شده است. در چنین شرایطی مردم به جز خرید برند‌های غیرایرانی گزینه‌ای ندارند و برند‌های غیرایرانی هم هر روز یک داستان تازه دارند.

ادامه جنگ تجاری در فضای مجازی
شهریور سال ۹۶ برای نخستین‌بار اپلیکیشن‌های ایرانی نظیر اسنپ و تپسی برای کاربران ایرانی از سوی شرکت اپل تحریم شد؛ تحریمی که وزیر ارتباطات در واکنش به آن گفت: «مذاکره می‌کنیم.» این ماجرا ادامه پیدا کرد و تا همین حالا بسیاری از نرم‌افزار‌های ایرانی برای نصب روی گوشی‌های اپل هر از چندگاه باید راهی پیدا کنند و پس از مدت کوتاهی غیرفعال می‌شوند. این موضوع اگرچه چالش‌هایی را برای کاربران ایرانی این برند ایجاد کرده است، اما به گفته وزیر ارتباطات سهم اپل از بازار تلفن همراه ایران ۱۱ درصد است، اما چشم‌بادامی‌ها و به خصوص شرکت کره‌ای سامسونگ بخش اعظم بازار تلفن همراه کشور را در اختیار دارند؛ سهم ۵۳ درصدی. با چنین سهم بزرگی از بازار تلفن همراه کشور، جنگ تجاری مجازی این شرکت کره‌ای به نفع امریکا می‌تواند به کاربران ایرانی گوشی‌های این برند آسیب بزند.

تبعیض ناعادلانه بین کاربران ایرانی و غیرایرانی برای استفاده از خدمات سامسونگ، یکی از تبعات این اقدام شرکت کره‌ای است. علاوه بر این توسعه‌دهندگان اپلیکیشن ایرانی که محصولات خود را در «بازار گلکسی» می‌گذاشتند و حتی در خارج از ایران فروش داشتند نیز کسب و کارشان تحت‌الشعاع قرار می‌گیرد.

ابزار‌های قانونی برای مقابله با اقدام سامسونگ
شرکت سامسونگ بنا دارد امکان خرید نرم افزار‌های پولی «گلکسی مارکت» را که تا پیش از این به صورت ریالی برای کاربران ایرانی ممکن بود، از دسترس خارج و محدود کند که این شرکت اعلام کرده از اوایل اسفندماه این تصمیم را اجرایی می‌کند. محمدجعفر نعناکار، مدیرکل دفتر حقوقی سازمان فناوری اطلاعات ایران در پاسخ به سؤالی درباره واکنش این وزارتخانه به اقدام شرکت کره‌ای سامسونگ با تأکید بر داشتن ابزار قانونی برای مقابله با این شرکت می‌گوید: «سامسونگ ۵۳ درصد بازار ایران را در اختیار دارد که اگر نخواهد با ایران همکاری کند، این بازار می‌تواند بین صاحبان برند‌های دیگری مانند شیائومی، هواوی و آنر تقسیم شود.»

بنا به تأکید وی از سوی دیگر وزارت ارتباطات می‌تواند روادید کارمندان کره‌ای سامسونگ که در ایران فعالیت می‌کنند را تمدید نکند چراکه وزارت ارتباطات در کمیته اشتغال اتباع خارجی عضو است و در این کمیته هر شخص خارجی که بخواهد در حوزه فناوری اطلاعات مشغول به کار شود باید مجوز فعالیت از وزارت ارتباطات دریافت کند.

نعناکار با اشاره به سیاست ممانعت از رجیسترکردن بخشی از گوشی‌های رده بالای سامسونگ می‌افزاید: «برای آنکه قشر متوسط جامعه از این تصمیم ضربه نخورد، می‌توان جلوی رجیستری گوشی‌های رده بالا که قیمت بالایی دارند و برای دهک‌های بالای جامعه تعبیه شده را گرفت و آن‌ها را به استفاده از سایر برند‌ها سوق دهیم.»

مدیرکل دفتر حقوقی سازمان فناوری اطلاعات ایران در عین حال تأکید کرد: «سعی می‌کنیم نرم‌افزار‌هایی که کاربران نیاز دارند را از بازار‌های دیگر اپلیکیشن، تهیه کرده و در اختیارشان قرار دهیم.»

فهرست اقدامات وزارت ارتباطات علیه سامسونگ در حد گمانه‌زنی است. همچنان که این شرکت هنوز به نامه دفتر حقوقی سازمان فناوری اطلاعات پاسخ نداده است و هنوز هم وقتی در خیابان و فضا‌های شهری قدم می‌زنید می‌توانید تبلیغات این شرکت کره‌ای را بر در و دیوار شهر ببنید.

برچسب‌ها:

نظر شما