شناسهٔ خبر: 38324235 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

همگام با سی‌وپنحمین جشنواره موسیقی فجر؛

عصر زیبای فرانسوی در شب زمستانی تهران

تهران- ایرنا- درشب ششم از جشنواره موسیقی فجر یک هنرمند بلژیکی و یک گروه فرانسوی در تالار وحدت به روی صحنه رفتند و شبی با موسیقی کلاسیک و جز را برای مخاطبان اجرا کردند که اجرای آلبوم «عصر زیبا» توسط گروه فرانسوی از جذابیت خاصی برخوردار بود.

صاحب‌خبر -

سه شنبه شب همزمان با ششمین اجراهای سی و پنجمین جشنواره بین المللی موسیقی فجر در تالار وحدت در دو نوبت به بخش بین الملل و اجرای رسیتال پیانو توسط فلوریان نواک از بلژیک وپیرانی و پاریزین هنرمندان فرانسوی و احرای دوئت آکاردئون و ساکسفون اختصاص داشت.

روایت هنرمند نوگرای بلژیکی از شهرزاد ایرانی

فلوریان نواک نوازنده نوگرای پیانو از بلژیک که با روایت های مدرنش از رپرتوار موسیقی کلاسیک جهان در اروپا که اصولا دست بردن در آثار کلاسیک امریست مضمون توانسته به جایگاه درخور توجهی در موسیقی کلاسیک اروپا دست یابد، با اجرای قطعات زیر در نوبت اول اجراهای امشب موفق شد تا اجرای موفقی را در کارنامه هنری خود ثبت و برگ زرینی را به اجراهای بخش بین الملل جشنواره فجر تقدیم کند.

قطعات اجرای نواک عبارت بودند از: Impromptu No. ۳ و Ballade No. ۴ اثر فردریک شوپن آهنگساز قرن ۱۸ لهستان ملقب به موتزارت کوچک و شاعر پیانو.

قسمتی از سوئیت سمفونی شهرزاد (Sheherazade Entracte) اثر ریمسکی کورساکف آهنگساز روس که توسط نواک بازروایت شد.

سوئیت سمفونیک شهرزاد یکی از آثار نیکولای ریمسکی کورساکف است. کورساکف شهرزاد را در سال ۱۸۸۸ میلادی و بر پایهٔ داستان‌های هزار و یک شب نوشته‌است. این اثر را می‌توان یکی از محبوب‌ترین ساخته‌های کورساکف به‌شمار آورد. این اثر ارکسترال، نمونهٔ بارز ترکیب متمایزکنندهٔ آثار کورساکف در آمیزش سازبندی خیال‌پردازانه و رنگارنگ با ملودی‌های پرزرق و برق است. و باز روایت نواک از این اثر نه تنها چیزی از اصالت زیبایی شناختی ذهن مولف نکاست بلکه به آن رنگ و بویی امروزی نیز بخشید.

واریاسیون ها بر روی یک تم، اپوس ۵۱  اثر آناتولی لایدف اهنگساز قرن ۱۹ روس.

سونات شماره ۶ اپوس ۸۲ اثر سرگئی پروکفیف.

عصر زیبای فرانسوی‌ها

در نوبت دوم وینست پیرانی خواننده و نوازنده آکاردئون و امیل پاریزین نوازنده ساکسفون هنرمندان فرانسوی دوئت خود را در تالار وحدت اجرا کردند. این گروه برای حضور در سی وپنجمین جشنواره موسیقی فجر اجرای قطعات آلبوم عصر زیبا را به عنوان رپرتوار اجرایی انتخاب کرده بود.

موسیقی این هنرمندان فرانسوی را باید در سبک جز دانست. اما ریشه ها و موتیف های موسیقی فرانسه در بوطیقای موسیقی این گروه کاملا مشهود و محسوس است. محمد الهیاری مدیر کل دفتر موسیقی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و شاهین فرهت دبیر سی و پنجمین جشنواره موسیقی فجر در سالن هستند.

سی و پنجمین جشنواره موسیقی فجر در یک نگاه

سی و پنجمین جشنواره موسیقی فجر به ریاست محمد الهیاری مدیرکل دفتر موسیقی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و دبیری شاهین فرهت از چهارشنبه شب ۲۳ بهمن تا روز چهارشنبه ۳۰ بهمن در تالار وحدت، تالار رودکی، بنیاد آفرینش‌های هنری هنری نیاوران، تالار سوره حوزه هنری، مجموعه فرهنگی هنری برج آزادی و سالن میلاد نمایشگاه بین المللی میزبان مخاطبان خواهد بود و ۸۲ گروه موسیقی در بخش‌های موسیقی دستگاهی، نواحی، کلاسیک، بین‌الملل، پاپ، ارکسترال، تلفیقی، بانوان، کودک و نوجوان با ۹۰ اجرا در ۸۰ نوبت به اجرای برنامه می‌پردازند.

جشنواره های استانی موسیقی فجر با حمایت ویژه سی و پنجمین جشنواره موسیقی فجر و در راستای همراهی با مردم سیل زده از استان سیستان و بلوچستان آغاز شده است و گروه‌های بومی استان سیستان و بلوچستان در این دوره جشنواره از ۲۰ تا ۲۵ بهمن در شهرهای زاهدان، چابهار، نیک شهر و قصرقند اجراهای خود را بروی صحنه برده اند.

در این دوره از جشنواره یاد و خاطره جانباختگان سانحه هوایی هواپیمای اوکراینی با اجرای قطعه ۱۷۶ اثر بهزاد عبدی توسط ارکستر سمفونیک به رهبری نصیر حیدریان در حضور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گرامی داشته شد.

نخستین دوره جایزه موسیقی و رسانه و جایزه ترانه سال از برنامه هایی خواهد بود که برای نخستین بار برگزار خواهند شد. در کنار تهران استان‌های بوشهر، آذربایجان شرقی، خوزستان، گلستان، فارس، خراسان شمالی، زنجان، سیستان و بلوچستان و منطقه آزاد اروند میزبان این دوره از جشنواره در شهرهای مختلف کشور خواهند بود.

در این دوره از جشنواره از هنرمندان و استادان بزرگ موسیقی ایران چون افلیا پرتو، نادر مشایخی، حسن اسکندری و هوشنگ ظریف طی مراسمی در اختتامیه تجلیل به عمل خواهد آمد. مراسم اختتامیه سی و پنجمین جشنواره موسیقی فجر پنجشنبه اول اسفند در تالار وحدت طی مراسم ویژه ای با حضور مسئولان کشوری و فرهنگی و هنری همراه با اهالی هنر به ویژه موسیقی و مردم برگزار خواهد شد.

نظر شما