شناسهٔ خبر: 38323846 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: مشرق | لینک خبر

گزارش تحلیلی مشرق؛

دروغ بزرگ اصلاحات به مردم؛ یاران هاشمی مساوی با یاران روحانی/ کارگزاران مقابل خاتمی شکست خورد/ لیست کارگزاران ادامه لیست امید است

استفاده از عبارت یاران هاشمی، آخرین ابزار ژورنالیستی جریان اصلاحات برای رسیدن به میزان رأی مطلوب است و نشان دهنده دست خالی اصلاح طلبان برای تشویق مردم به حضور در پای صندوق است.

صاحب‌خبر -

سرویس سیاست مشرق - در پی شروع فرصت تبلیغاتی برای انتخابات دروه یازدهم مجلس شورای اسلامی، نیروهای اصلاح‌طلب در ظاهر متفرق ولی در باطن منسجم وارد عرصه انتخاباتی شدند و برخلاف ادعاها مبنی بر تحریم و مظلوم نمایی درباره عدم وجود افراد قابل اتکا، لیست کارگزاران و لیست شورای ائتلاف اصلاح طلبان وارد رقابل به جریان اصولگرا و انقلاب یشد و عملاً تفرقه و اختلاف در جریان اصولگرایی، فضای شور و خوشحالی را به اردوگاه اصلاحات به ارمغان آورده است.

در این میان حزب کارگزاران با هماهنگی سیدمحمد خاتمی و بر اساس وضعیت بحرانی و غیرقابل قبول حسن روحانی در ایران، به لیستی رسیده است که به اسم یاران هاشمی منتشر شده است، در واقع اصلاحات به نتیجه رسیده است که اسم روحانی همراه با سیاهی مطلق در اذهان عمومی است و هرکجا حمایت روحانی و یا اسم این شخص وارد شود، شکست حتمی است لذا باید از اسم شخص دیگری استفاده کنند و در اینجا، بعد از فوت هاشمی، اصلاح‌طلبانی که هاشمی را عالیجناب سرخپوش نامیدند، به وضعیتی رسیده‌اند که به جای استفاده از افراد زنده، به دنبال سوءاستفاده از نام افرادی هستند که دیگر هیچ تاثیری در عرصه سیاست واقعی ندارند...

https://cdn.mashreghnews.ir/d/2020/02/18/4/2720489.jpg

موضوعی که باید در این میان به آن اشاره شود، شکست حزب مدعی کارگزاران مقابل یاران خاتمی و اصلاح‌طلبان است که دراینباره گفتنی‌هایی وجود دارد.

۱- اولین دروغی که در لیست کارگزاران مشخص است، حضور افرادی از جنس اصلاح‌طلب و اعتدال (یاران روحانی) در لیست کارگزاران است، حتی کارگزاران اعلام کرده است که این فهرست کارگزاران سازندگی و حزب اعتدال توسعه است، لذا معلوم نیست لفظ یاران هاشمی از کجا صادر شده است!

۲- لیستی که توسط روزنامه سازندگی منتشر شده است، کمتر از ۵ نفر از حزب سازندگی هستند و مابقی برای دیگر احزاب اصلاح طلب هستند، این لیست در واقع ادامه راه لیست امید است.

۳- مرعشی می‌گوید که آماده شدن لیست کارگزاران از توصیه‌های خاتمی بوده است، لذا نباید نقش خاتمی را در حد یک توصیه ساده بدانیم کما اینکه نشانه‌هایی از حضور لیست خاتمی در میان لیست کارگزاران دیده می‌شود. [۱]

۴- حضور جریان فتنه و افرادی که به دنبال تحریم انتخابات و خیابانی کردن فضای انتخابات بودند در حمایت از حضور رد پای صندوق رأی نشان‌های دال بر حضور خاتمی و عواملش در پشت پرده لیست کارگزاران است، به معنای دیگر، این جریان به نتیجه رسیده است که با حمایت حداکثری از حضور مردم در پای صندوق‌های رأی، می‌تواند به درصد قابل توجهی از پیروزی در تهران برسد و لذا، افرادی که دنبال تحریم بودند، الان اعلام حمایت از انتخابات مجلس را فریاد می‌زندد.

جمعی از اصلاح طلبان با انتشار بیانیه‌ای با دعوت به مشارکت در انتخابات در بخش‌هایی از آن آورده‌اند: تبلیغات انتخاباتی یازدهمین دورهٔ مجلس شورای اسلامی در شرایطی آغاز شده است که اصلاح‌طلبان به‌عنوان یک جریان سیاسی دارای پایگاه وسیع اجتماعی در اکثریت قاطع حوزه‌های انتخابیه امکان معرفی کاندیداهایی که آرمان‌های آن‌ها را نمایندگی کند، ندارند.  

نویسندگان این بیانیه خاطرنشان کرده‌اند: اصلاح‌طلبان با آسیب‌شناسی عملکرد خود در انتخابات مجلس ۹۴ تصمیم گرفتند در این دوره صرفاً از نامزدهای اصلاح‌طلبی حمایت کنند که لیاقت و سلامت‌شان مورد پذیرش فعالان و طرفداران در هر حوزه انتخابیه باشد، به هر قیمت و با هر نامزدی لیست ندهند، با مکانیزم شفاف و دموکراتیک‌تر رای‌سنجی مقدماتی (سرا) نامزدهایش را انتخاب کنند و با برنامه‌های سنجش‌پذیر و دقیق و نیز با تغذیه و پایش بهتر عملکرد راه‌یافتگان به مجلس عملکردشان را ارتقا بخشند.

در بخش دیگری از این بیانیه علی‌رغم انتقادها به وضعیت موجود تاکید شده است: ایران عزیز برای مواجهه با بحران‌های داخلی و خارجی که به‌نحوی بی‌سابقه کیان این ملت را هدف گرفته‌اند، نیازمند بیشترین میزان همبستگی و مشارکت ملی است.[۲]

با توجه به بیانیه فوق، ائتلاف میان اصلاح طلبان برای رسیدن به پیرزوی اظهر من الشمس است و نیاز به تحلیل پیچیده ندارد.

۵- آنچه بر اساس مشترکات لیست کارگزاران و لیست ائتلاف برای انتخابات دیده می‌شود، راهبرد اصلاح‌طلبان فرستادن حداقل ۱۵ تا ۲۰ نفر از تهران در مجلس است و این جریان، ادامه همان لیست امیدی است که در چهار سال گذشته، عملاً وکلای دولت در مجلس بودند و اقدام قابل توجهی برای مردم و کشور انجام ندادند، لذا استفاده از عبارت یاران هاشمی، آخرین ابزار ژورنالی جریان اصلاحات برای رسیدن به میزان رأی مطلوب است.

۶- اینکه کارگزاران به فرد فوت شده نیز رحم نمی‌کند و حتی به دنبال سوء استفاده از نام هاشمی است، نشان دهنده دست خالی اصلاحات برای کشاندن مردن و حامیانش پای صندوق‌های رأی است و محسن هاشمی برای توجیه این اقدام اعلام می‌کند که استفاده از نام هاشمی هیچ ربطی به خانواده و شخص هاشمی ندارد و صرفاً یک اقدام ژورنالیستی است، محسن هاشمی می‌گوید: کاندیدای این لیست اگر نتوانند در انتخابات به مجلس راه پیدا کنند ناراحت نباشند چرا که ما به وظیفه خود عمل کردیم. عنوان یاران هاشمی بیشتر یک عنوان ژورنالیستی بوده است و به معنای انتساب لیست به آقای هاشمی و خانواده ایشان نیست و به منظور نگاه مشارکت محور و امیدوار آیت الله هاشمی رفسنجانی بوده است. [۳]

[۱] -https://www.farsnews.ir/news/۱۳۹۸۱۱۲۸۰۰۰۲۹۴

[۲] -https://www.isna.ir/news/۹۸۱۱۲۸۲۰۸۱۲

[۳] - https://www.yjc.ir/۰۰UQ۰۷

نظر شما