شناسهٔ خبر: 38323164 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: شفقنا | لینک خبر

لاریجانی: ایران بدون اجازه وارد عراق و سوریه نشده است

صاحب‌خبر -

شفقنا- رئیس مجلس شورای اسلامی ایران «علی لاریجانی» در طی سفری که در هفته جاری (یک‌شنبه) به لبنان داشت با مسئولان این کشور دیدار کرد.

به گزارش سرویس ترجمه شفقنا؛ او در رابطه با سفر خود به پایگاه خبری لبنان ۲۴ گفت: «تنها خود لبنان می‌تواند مشکلات خودش را حل کند نه هیچ کشور دیگری. در صورتی که لبنان بر قدرت تصمیم‌گیری خود تکیه کند و روی پای خود بایستد می‌تواند صلح و آرامش را برای ملت خود به ارمغان بیاورد ولی اگر بخواهد به وعده‌های دروغین عربستان و امارات چشم داشته باشد به جایی نخواهد رسید.»

وی افزود: «بیروت می‌تواند از دوستان واقعی خود کمک بگیرد، به طور مثال جمهوری اسلامی ایران می‌تواند، با توانایی‌های فنی و مهندسی خود در زمینه برق، آنان را حمایت کند. وی با تأکید بر خودکفایی ۹۵ درصدی ایران در زمینه دارو، به لبنان پیشنهاد کمک از سوی ایران در این زمینه را داد.»

لاریجانی در ادامه گفت: «ایران حامی حزب‌الله است و این باعث افتخار ماست و آن را پنهان نمی‌کنیم. ولی در رابطه با ساخت نیروگاه‌های برق، واردات کالاهای زراعی و صنعتی و غیره به دولت مربوط است و ما در این امور دخالتی نمی‌کنیم تا هماهنگی‌های رسمی از سوی دو طرف صورت نگیرد.»

لاریجانی به سوالی که درباره اخبار نفوذ ایران در منطقه به خصوص لبنان از او شد، پاسخ داد: «شاید برخی علاقه‌مند نبودن ایران برای نفوذ در هیچ منطقه‌ای را باور نکنند در حالی که کشورهای قدرت‌مندی هستند که به صورت آشکار گروه تروریست افراطی القاعده را در افغانستان و گروه تکفیری داعش را در عراق به‌وجود آورده‌اند.

رئیس مجلس نمایندگان ایران در ادامه این مصاحبه تأکید کرد: «ایران بدون اجازه وارد هیچ کشوری نشده است و حضورش در عراق و لبنان به درخواست این دولتها برای کمک به آنان بوده و حزب‌‌الله هم با همین هدف به سوریه رفته است. این دولت‌ها با کمک ایران به موفقیت‌های زیادی رسیده‌اند. ساخت پایگاه‌های ایران در سوریه به منظور نقض حاکمیت این کشور نبوده است.»

لاریجانی در پایان سفری که به لبنان داشته در کنفرانس خبری در لبنان بر آمادگی ایران برای همکاری با لبنان در تمامی زمینه‌ها تأکید کرد و نقش حزب‌الله در لبنان را بسیار مهم دانست.

این خبر را در لبنان ۲۴ ببینید

نظر شما