شناسهٔ خبر: 38320575 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: باشگاه خبرنگاران جوان | لینک خبر

ماهی‌های قرمز شب عید ناقل بیماری کرونا نیست

مدیرکل دامپزشکی استان کرمانشاه گفت : ماهی‌های قرمز شب عید ناقل بیماری کرونا نیستند.

صاحب‌خبر -

به  گزارش   گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از کرمانشاه،امید حاج محمدی مدیرکل دامپزشکی استان کرمانشاه گفت : سال‌های پیش منشأ تولید و پرورش ماهی‌های قرمز آسیای شرقی و چین بوده است، اما اکنون تولید، تکثیر، پرورش و انتقال ماهیان در ایران و عمدتاً در نقاط شمالی و اصفهان انجام می‌شود.

او گفت : در حال حاضر واردات ماهی قرمز از چین نداریم که بخواهد ناقل ویروس کرونا باشد.

مدیرکل دامپزشکی استان کرمانشاه با بیان اینکه تا کنون هم ثابت نشده که ماهی قرمز می‌تواند ویروس کرونا را انتقال دهد، گفت: تمامی شایعات مبنی بر اینکه ماهی قرمز از چین آمده و ناقل ویروس کرونا است، تکذیب می‌شود بلکه ماهیان قرمز در ایران تکثیر می‌شوند و امکان انتقال ویروس کرونا را نخواهند داشت.

این مسئول درباره توصیه‌هایی که هر ساله در آستانه نوروز برای خرید و نگهداری ماهی‌های قرمز از سوی دامپزشکی اعلام می‌شود، گفت: این توصیه‌ها هیچ ارتباطی به ویروس کرونا ندارد.

حاج محمدی گفت: مردم باید ماهی را از مراکز معتبر که شرایط مطلوبی از نظر آب و اکسیژن برای ماهیان ایجاد کرده‌اند خریداری کنند و از دست فروشان بپرهیزند همچنین مراکزی که ماهیان را در آکواریوم نگهداری می‌کنند قابل اعتماد‌تر و فاقد قارچ و هر گونه میکروب هستند.

مدیرکل دامپزشکی استان کرمانشاه افزود: ماهی باید شنای طبیعی داشته باشد و ظاهر باله هایش بدون لکه‌های سفید و سیاه یا زخم باشد.

او گفت: ظرف نگهداری ماهی باید هفته‌ای یکبار با نمک ضدعفونی شود و آب ماهی نیز برای تأمین اکسیژن هر ۲۴ ساعت یک بار عوض شود همچنین تنگ ماهی باید دهان گشاد باشد تا اکسیژن بیشتری جذب کند و گاز‌های وارده نظیر کلر از آب جدا شود.

حاج محمدی گفت: بهتر است از آب جوشیده که ۲۴ ساعت کنار گذاشته شده استفاده کرد.

این مسئول گفت: غذا‌های آماده را می‌توان برای خوراک ماهیان استفاده کرد، اما به میزان مورد نیاز نه اینکه بر روی تنگ باقی بمانند بنابراین غذا دادن دو تا سه مرتبه در روز به میزان کم کفایت می‌کند.

او با بیان اینکه باید از دستکاری ماهی پرهیز شود، افزود: همچنین برای تعویض آب ماهی باید از دستکش استفاده شود و افراد سالمند و کودک که سیستم ایمنی ضعیفی دارند به ماهی دست نزنند، زیرا ممکن است ماهی ناقل میکروب باشد.

مدیرکل دامپزشکی استان کرمانشاه گفت: پس از تعطیلات رهاسازی ماهی‌ها در نقاطی که به آب‌های آزاد راه ندارد نظیر حوضچه‌هایی که در داخل پارک‌ها تعبیه شده انجام شود تا خطری برای محیط زیست نداشته باشد .

 

 

انتهای پیام/د

نظر شما