شناسهٔ خبر: 38319801 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: آریا | لینک خبر

لاوروف در انتقاد شدید از معامله شوم قرن:

طرح صلح ترامپ يکطرفه و به نفع اسرائيل است

صاحب‌خبر -
خبرگزاری آریا- وزیر خارجه روسیه امتیازات یکجانبه‌ای را که آمریکا در طرح معامله قرن برای اسرائیل در نظر گرفته است، غیرعادلانه دانست.
به گزارش خبرگزاری آریا به نقل از اسپوتنیک، لاوروف که در مصاحبه با روزنامه ایتالیایی لااستامپا سخن می‌گفت، افزود آمریکا با نادیده گرفتن واقعیات موجود و با بی اعتنایی به قطعنامه‌هایی که در سال‌ها و دهه‌های گذشته شورای امنیت سازمان ملل متحد درخصوص خاورمیانه صادر کرده است، قصد دارد مناقشه کهنه و عمیق خاورمیانه و همه مسایل مرتبط به آن از جمله شهرک‌های صهیونیست نشین، مرز‌های مورد اختلاف، وضعیت شهر قدس و مسئله آوارگان فلسطینی را یک شبه حل و فصل کند.
آمریکا برای این کار امتیازات بی سابقه و یکجانبه‌ای به طرف اسرائیلی اعطا کرده است. این راهبرد بدون تردید به عادی سازی اوضاع کمک نخواهد کرد و مخالفت شدید و صریح همه گروه‌های فلسطینی با این طرح آمریکا موید همین مسئله است.
 
آمریکا با دادن اراضی فلسطینیان به اسرائیل می‌خواهد حل مناقشه کند
وزیر خارجه روسیه  گفت: روسیه آماده است در یافتن راه حلی برای مناقشه فلسطینیان و اسرائیل در قالب چارچوب کمیته چهارگانه ناظران بین المللی، یعنی روسیه، آمریکا، سازمان ملل و اتحادیه اروپا، همکاری داشته باشد.
وی افزود: "ما براین باوریم که کمیته چهارگانه ناظران بین المللی، که تنها سازوکار برای تسهیل روند صلح خاورمیانه است و شورای امنیت سازمان ملل آن را به رسمیت شناخته است، می‌تواند این نقش را ایفا کند و روسیه به عنوان یکی از اعضای این کمیته، آماده است به یافتن راه حل‌هایی مورد توافق هر دو طرف کمک کند. "
وزیر خارجه روسیه طرح دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا موسوم به "معامله قرن" برای حل این بحران را طرحی یک جانبه توصیف کرد طرحی که چارچوب حقوقی بین المللی به رسمیت شناخته شده را نادیده گرفته است.
لاوروف افزود: "آمریکا به روشی که انتظار می‌رفت، رفتار کرد، پیشنهادی را برای حل یکباره مناقشه‌ای مطرح کرد که چند دهه پابرجا بوده است. طرح آمریکا حل همه مشکلات اساسی درباره "وضعیت نهایی" اراضی فلسطینی، مرزها، شهرکها، قدس شرقی و پناهجویان را با دادن امتیازات یکجانبه به اسرائیل پیشنهاد می‌کند. "
در 28 ژانویه (8 بهمن) ترامپ نکات اصلی طرح "معامله قرن" خود را ارائه کرد. بنیامین نتانیاهو نخست وزیر اسرائیل از این طرح حمایت کرد,، اما محمود عباس رئیس تشکیلات خودگردان فلسطینی آن را محکوم کرد و "توطئه قرن" خواند. حماس هم تاکید کرد این طرح "حتی ارزش جوهری که برای نوشتن آن صرف شد، نداشت. "
 
عادی سازی اوضاع خاورمیانه تنها در چارچوب گفتگو ممکن خواهد بود
سرگئی لاوروف در ادمه در پاسخ به پرسشی درباره موضع روسیه در قبال تنش‌های اخیر بین آمریکا و ایران که سال گذشته آغاز شد افزود: دیدگاه مسکو به خوبی مشخص است. ما هر اقدام مغایر با اصول مشخص شده در منشور سازمان ملل را که آتش تنش‌ها را در منطقه شعله ور می‌کند محکوم می‌کنیم.
وی تصریح کرد: حمله پنتاگون در سوم ژانویه سال 2020 به فرودگاه بغداد که به ترور قاسم سلیمانی فرمانده نیروی قدس سپاه پاسداران ایران منجر شد نقض آشکار قوانین بین المللی است.
علاوه بر این، فرودگاه بغداد فرودگاهی غیرنظامی بود بنابراین بار دیگر سخنانم را در سفر به سریلانکا تکرار و این اقدامات آمریکا را خارج از چارچوب اعلام می‌کنم.
 
پس از کنفرانس برلین وضع لیبی تغییری نکرده است
وزیر امور خارجه روسیه در ادامه مصاحبه اش با روزنامه ایتالیایی "لا استامپا" گفت: به دنبال برگزاری کنفرانس برلین درباره لیبی، اوضاع در لیبی تغییری نکرده است.
سرگئی لاوروف افزود: به طور کلی اتفاق عجیبی در لیبی رخ نداده است و اختلافات گروه‌های اصلی درگیر در مناقشه لیبی تا جایی پیش رفته است که حل و فصل آن تنها در یک نشست ممکن نیست.
لاوروف در همین رابطه، نشست‌هایی را یادآور شد که با محوریت لیبی در پاریس، پالرمو و ابوظبی برگزار شد و نقشی در بهبود اوضاع این کشور نداشت.
وی گفت: "امروز وظیفه اصلی فراروی جامعه بین المللی دستیابی به موافقت صریح لیبیایی‌ها با سند نهایی کنفرانس برلین است. "
وزیر امور خارجه روسیه در همین حال به تحولات مثبت در حل بحران لیبی اشاره کرد و با تاکید بر اهمیت تقویت این روند افزود همه تلاش‌ها باید به طور همزمان در مسیر پیشبرد امور انجام شود.

نظر شما