شناسهٔ خبر: 38314948 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: فارس | لینک خبر

جلیلی: مجلس مطلوب باید تحریم‌ها را بی‌اثر کند/ از نامزدها بپرسید ابتکارتان درباره بودجه چیست؟

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت: دانشگاه نه‌ تنها نباید جزئی منفعل از جامعه باشد، بلکه باید در همه عرصه‌ها نقش پیشران داشته باشد.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار سیاسی خبرگزاری فارس، سعید جلیلی عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام عصر امروز(سه‌شنبه ۲۹ بهمن) در همایش انتخاباتی در دانشگاه صنعتی شریف، گفت: یکی از موضوعات قابل بحث، رابطه دانشگاه و سیاست است.

وی ادامه داد: اینکه رهبر معطّم انقلاب، کسانی را که سعی می‌کنند دانشجو غیر سیاسی باشد مورد نکوهش قرار می‌دهند، سیاسی بودن استاد و دانشجو، به چه معناست؟

جلیلی با بیان اینکه دانشگاه نه‌ تنها نباید جزیی منفعل از جامعه باشد بلکه باید در همه عرصه‌ها نقش پیشران داشته باشد، عنوان کرد: ما موضوع دولت سایه را مطرح کردیم و گفتیم این به‌معنای حزب و گروه سیاسی نیست، بلکه یک نوع حرکت عمومی است. درواقع دولت سایه یعنی اینکه یک خیزش  عمومی برای تقویت نهادها و قوای کشور شکل بگیرد.

وی ادامه داد: تقویت نهادها لزوماً به‌معنای تائید نیست؛ گاهی کمک به تصحیح روند است.

 عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام با بیان اینکه نقش دانشگاه بر این مبنا اهمیت پیدا می‌کند، تصریح کرد: هرکدام از دانشگاه‌های ما می‌توانند یک دولت سایه باشند و روند کشور را پیگیری کنند و بیینند چطور می‌توان تاثیر مثبت گذاشت و مانع توقف روندهای صحیح شد.

عضو شورای‌عالی امنیت ملّی با بیان اینکه سیاست به این معنا نیست که آقای الف، درِ گوشِ آقای "ب" چه گفت، تاکید کرد: این‌ها مسائلی زرد است.

جلیلی ادامه داد: سیاست یعنی اینکه ببینیم آیا روندهایی که در اقتصاد، فرهنگ و جامعه طی می‌شود ما را به آرمان‌ها نزدیک می‌کند یا نه. 

** نقش دانشجو دیدبانی صحیح است

وی، نقش دانشجو را دیده‌بانیِ صحیح و سپس، کُنش و واکنشِ به‌موقع دانست و گفت: حرکات موفق دانشجویی در چند دهه اخیر، این خصوصیات را داشته‌اند. کُنش اگر بخواهد اثرگذار باشد باید در زمان خودش انجام شود وگرنه تاثیر لازم را نخواهد داشت.

جلیلی با طرح این سوال که تفاوت حرکت دانشجویی که می‌خواهد در سیاست موثر باشد، با اندیشکده‌ها چیست؟ گفت: تفاوت این دو، در حرکت آرمانخواهی دانشجو است که از طرفی به آرمان‌ها نگاه می‌کند و از طرفی واقعیت‌های جامعه را می‌بیند.

وی یکی از شروط تاثیرگذاری دانشگاه را شناخت صحیح تحولات روز دانست و گفت: باید تحولات داخل کشور و تحولات بین‌المللی را شناخت.

جلیلی با بیان اینکه ظرف زمانی نیز بسیار اهمیت دارد، گفت: شما در زمانی منقطع از گذشته نیستید، باید بدانید قبلا کجا بوده‌اید و اکنون در کدام نقطه قرار دارید و به کدام نقطه می‌خواهید حرکت کنید؟

وی ادامه داد: نکته بعد این است که باید دید موضوعاتی که شما به آن رسیده‌اید، در ظرفِ  مجلس می‌گنجد یا نه. این بسیار مهم است.

جلیلی افزود: نکته دیگر اینکه اگر موضوعی را دنبال می‌کنیم باید ببینیم ناظر به ظرف زمانی چهارسال آینده است یا خیر. نباید موضوعی را مطرح می‌کنیم که خارج از این ظرف ۴ساله باشد. اینجاست که باید بدانیم در چه شرایطی هستیم و در چهارسال گذشته ‌کجا بوده‌ایم و می‌خواهیم برای آینده چکار کنیم.

وی با بیان اینکه بر همین مبنا ما می‌توانیم موضوعات مختلفی را مطرح کنیم، گفت: اینکه کدام یک از این موضوعات اولویت دارد، مهم است.

** باید از نامزدها پرسید درباره بودجه بر چه مبنایی حرکت خواهند کرد

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام با بیان اینکه باید تعریف ‌کنیم که برای چهار سال آینده چه برنامه‌ای باید در دستور کار کشور قرار بگیرد، گفت: موضوع بودجه از موضوعات اساسی است و باید از نامزدها مجلس پرسید که در مجلس بر چه مبنایی می‌خواهید در بحث بودجه حرکت کنید و ابتکارتان چیست.

وی ادامه داد: باید پرسید تفاوت برنامه شما برای بودجه با چیزی که اکنون اجرا می‌شود، چیست و چه ابداعاتی در موضوع بودجه خواهید داشت.

جلیلی ادامه داد: اگر مشخص شود که کاندیداها به چه دیدگاه و ابتکاراتی می‌خواهند نسبت به بودجه عمل کنند،‌ آن‌وقت است که رأی‌دادن بر اساس این شناخت، یک رأی روشن است. می‌گوییم به این دلیل می‌خواهیم از آقای الف حمایت کنیم که برنامه‌ای روشن برای فلان موضوع دارد.

** مجلس مطلوب باید نقطه‌زن باشد و تحریم‌ها را بی‌اثر کند

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام با بیان اینکه اگر مجلسی قوی با این مختصات شکل بگیرد، کشور را به جلو می‌برد، گفت: مجلس مطلوب باید اهداف نقطه‌زن داشته باشد، هم از لحاظ ایجابی و هم سلبی. جنبه سلبی‌اش این است که تحریم‌ها را بی‌اثر کند و از لحاظ ایجابی هم باید طرح‌هایی پیشران داشته باشد که یک جهش در کشور ایجاد کند.

جلیلی با بیان اینکه باید همه داده‌ها و اطلاعات در مجلس شفاف شود، گفت: نیاز به مجلسی داریم که موانع را بردارد. گاهی برداشتن موانع، به اصلاح قوانین است. قانونی که مثلاً چهل سال پیش نوشته شده است، در شرایط امروز ممکن است کارایی نداشته باشد و نیاز به اصلاح داشته باشد.

وی در پاسخ به سؤالی درباره وحدت نیروهای انقلاب گفت: موضوعاتی که گفته شد، کار جبهه ای است. اگر هر کدام از ما، این‌ها را بپذیریم کار پیش می‌رود.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام با بیان اینکه یک بخش جبهه باید به این اختصاص داشته باشد که چه کسانی را در معرض رأی مردم قرار دهیم، گفت: در این بخش، خیلی خوب کار شده است و بیش‌تر تلاش، صرف این قسمت شده است. امّا یک قسمت مهم‌تر جبهه این است که به چه چیزی رأی بدهیم. بیشتر باید در این قسمت جبهه که اولویت‌های ما چیست باید وقت بگذاریم.

جلیلی در پاسخ به این سؤال که چرا علی‌رغم خبرهای اولیه، باز هم بین دو گروه جریان انقلاب، وحدت حاصل نشد، گفت: هرگاه در اولویت‌ها وحدت داشته باشیم و سپس در مسئله‌ها به وحدت برسیم و سپس به پاسخ‌های مشترک برای آن مسئله‌ها برسیم، در مصداق و در «چه کسی» نیز به وحدت نزدیک می‌شویم. مادامی که این فرآیند طی نشود، وحدت حاصل نمی‌شود.

** نباید به انتخابات نگاه فست‌فودی داشته باشیم

عضو شورای‌عالی امنیت ملّی در پاسخ به سؤالی مبنی بر اینکه آیا تعدد لیستی که اکنون وجود دارد،‌مفید است یا خیر، با بیان اینکه نباید نگاه فست‌فودی به انتخابات داشته باشیم و بگوییم فلان چیز با ذائقه ما هم‌خوانی دارد و فلان‌چیز ندارد، گفت: دانشگاه نباید بخشی از این ذائقه غلط باشد، بلکه باید ذائقه غلط را تغییر دهد.

جلیلی ادامه داد: باید از همه این لیست‌ها پرسید اولویت‌های شما برای مجلس آینده چیست و چه پاسخ‌هایی برای حل آن‌ها دارید؟

وی گفت: باید ببینیم در ظرف مجلس آینده، موضوعی مثل برجام مطرح می‌شود؟ اگر چنین است پس باید بر این اساس انتخاب کنیم، امّا اگر فکر می‌کنیم موضوع دیگری در طی چهار سال آینده در مجلس مطرح می‌شود، متناسب با آن باید رأی داد.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام در پاسخ به این سؤال دانشجویان که دو روز بیشتر تا انتخابات وقت باقی نیست و فرصت بررسی کاندیداها را نداریم و همه ناامید شده‌اند،‌ گفت: بحث ما همین است که شما 4 سال وقت داشته‌اید. اگر این موضوع آن‌قدر اهمیت دارد که شما را نگران کرده است، پس چرا شب انتخابات به فکر افتاده‌اید؟ این ناامیدی نیست، بلکه بی‌عملی است.

جلیلی در پاسخ به این سؤال که برخی می‌گویند نمی‌توانیم در مجلس کاری بکنیم و بحران چندمجلسی وجود دارد، گفت: ابتدا باید خود سوال، خوب فهم شود. این سوال از اساس دقیق نیست. اولا کسی که وارد مجلس می‌شود، حتماً‌ می‌داند که قانون اساسی، برخی نهادها را در کشور تعیین کرده است. در همه دنیا نیز نهادهایی برای روند تصمیم‌گیری در کشور ایجاد شده است.

وی ادامه داد: این نهادها برای کمک به حل مشکلات ایجاد شده است. به‌عنوان مثال، مجمع تشخیص مصلحت نظام، نهادی است که به کمک مجلس می‌آید تا وقتی که مصوبات مجلس از سوی شورای نگهبان پذیرفته نشد، آن‌ها را مطابق مصلحت که در شرع هم مصلحت وجود دارد، تأیید کند. شورای‌عالی امنیت ملّی نیز برای مواقعی است که نیاز به تصمیم‌گیری آنی و مهم وجود دارد و نمی‌توان تصمیم‌گیری را به روال عادی واگذار کرد.

جلیلی با تأکید بر لزوم روشن‌شدن برنامه کاندیداها گفت: اینکه برخی می‌گویند بودجه مشخصی داریم و منابع ما نیز مشخص است و در بحث نفت هم مشکل فروش داریم و در نهایت باید از برخی هزینه‌ها صرفنظر کنیم،‌ آیا ما نیز چنین نگاهی به بودجه داریم؟ اگر برخی می‌گویند ما می‌خواهیم در مجلس آینده تحول ایجاد کنیم، باید بگویند چگونه می‌خواهند نسبت به بودجه رفتار کنند؟ 

وی ادامه داد: می‌گویند بخش اعظمی از بودجه به مسائل جاری اختصاص دارد. سؤال این است که شما چه برنامه‌ای دارید که دستگاه‌های دریافت‌کننده این بودجه‌، نه‌تنها مصرف‌کننده صرف نباشند، بلکه تولیدکننده نیز باشند؟ به‌طوری که فلان دستگاه بگوید من از محل کشاورزی این مقدار هزینه را تقبل می‌کنم و وزارت نیرو و ارتباطات هم به‌همین شکل، سهم خود را مشخص کنند.

جلیلی با اشاره به تخصیص 85 درصد از بودجه به هزینه‌های جاری گفت: برای این 85 درصد باید بهره‌وری تعریف شود. برنامه‌ کاندیداها و لیست‌ها برای افزایش بهره‌وری چیست؟

وی با اشاره به موضوع سهمیه‌بندی بنزین، گفت: وقتی انتقاد می‌کنیم که در اینجا سوءتدبیر وجود دارد، باید بگوییم تدبیر چیست و پیشنهاد جایگزین ما چیست؟

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام مسئله بانک‌ها را مورد اشاره قرار داد و گفت: باید مشخص شود که برنامه ما نسبت به موضوع بانک چیست، نه اینکه ابتدای روی کار آمدن بگوییم «بانک و ما ادارک ماالبانک» و بعد از چهار سال، باز همان حرف را با ادبیات دیگری بگوییم.

انتهای پیام/

نظر شما