شناسهٔ خبر: 38313716 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: باشگاه خبرنگاران جوان | لینک خبر

انجام آزمایشات ژنتیک غرب کشور در استان کرمانشاه

مدیر کل پزشکی قانونی استان کرمانشاه گفت : استان‎های همدان، لرستان و ایلام از آزمایشات بخش ژنتیک استان کرمانشاه بهره می‌برند.

صاحب‌خبر -

به  گزارش   گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از کرمانشاه،سلیم خانی مدیر کل پزشکی قانونی استان کرمانشاه در خصوص وظایف پزشکی قانونی نسبت به مقامات قضایی، گفت : معاینات اجساد و تشخیص علت مرگ و همچنین عوامل موثر در وقوع مرگ؛ تعیین زمان و وقوع مرگ حقیقی، انجام تمام اقدامات تشخیصی هویتی و آزمایشگاهی لازم، معاینه مصدومان و مجرمان حادثه دیده و کسانی که در نزاع مورد ضرب و شتم قرار می‌گیرند، تعیین نوع ضایعات آن و عوامل ایجاد کننده آن‌ها و همچنین زمان ایجاد آن، تعیین میزان دیه، بررسی و معاینه مجرمان روانی و اقداماتی که در راستای پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی لازم است انجام شود در پزشکی قانونی مورد بحث قرار می‌گیرد.

او در توضیح وظایف واحد مایعنات پزشکی قانونی، گفت : مایعنات آقایان و بانوان در ضرب و شتم، تصادفات، حوادث کار، حوادث ناشی از سلاح گرم و سرد، تعیین رشد جسمانی، تعیین سن، بررسی گواهی‌نامه استعلاجی، از کار افتادگی، استخدام و... در این واحد انجام می‌شود.

مدیر کل پزشکی قانونی استان کرمانشاه افزود: فرزند‌خواندگی، حضانت، استخدام، اهدا عضو، تعیین قدرت اداره امور مالی، تعیین مسؤولیت کیفری، اختلالت هویت جنسی، از کار افتادگی، عوامل ناشی از ضربه، عقب‌ماندگی ذهنی و روانی و... در قسمت روانپزشکی پزشکی قانونی بررسی می‌شود.

او گفت: پزشکی قانونی استان در حال حاضر نزدیک به ۹۲ نفر نیرو دارد که ۲۵ نفر از این تعداد پزشک و مابقی به صورت قراردادی یا رسمی هستند و با بیش از ۲۵۰ چارت سازمانی در ارتباط هستیم.

خانی افزود: پزشکی قانونی در سال ۱۳۷۰ به صورت یک اداره کل در دادگستری وجود داشت و در سال ۱۳۷۱ در راستای جوابگویی علمی به سوالات مقامات قضایی برای کشف حقیقت به روزرسانی و تبدیل به یک سازمان شد.

او در راستای پیشرفت‌های آزمایشگاه پزشکی قانونی استان، گفت: همکارانی باسواد و مجرب در این قسمت در راستای تعیین هویت، بررسی جهت وقوع جرم، تعیین علت فوت در بخش سم شناسی و همچنین آسیب‌شناسی پاتولوژی و... مشغول به فعالیت هستند و یکی از آزمایشگاه‌های مجهز کشور هستیم که در بخش ژنتیک استان‌های همدان، لرستان و ایلام را پوشش می‌دهیم.

خانی در خصوص انجام تست DNA، گفت: اگر از طریق مقامات قضایی نامه داشته باشند، این تست انجام می‌شود.

این مسؤول گفت: جواب آزمایشات سم‌شناسی قبلا پنج ماه زمان‌بر بود که الان کمتر از ۲۰ روز است و جواب پاتولوژی هم که در گذشته ۶ ماه بود، اکنون به کمتر از ۴۰ روز رسیده و در خصوص علت فوت کمتر از ۴۵ روز و کمیسیون‌های پزشکی نیز کمتر از ۲۰ روز جوابگو خواهیم بود.

او افزود: از ابتدای سال با بهره‌برداری از چهار سالن تشریح در شهرستان‌های سرپل‌ذهاب، صحنه، هرسین و کنگاور منجر به کاهش مراجعات ارباب رجوع به مرکز استان شده‌ایم که شهرستان‌های پاوه و اسلام‌آباد غرب نیز دهه فجر امسال صاحب پزشکی قانونی شدند.

خانی تعداد مراکز پزشکی قانونی استان را ۱۳ مرکز عنوان کرد و افزود: تنها در شهرستان ثلاث باباجانی مرکز پزشکی قانونی نداریم که در صدد هستیم از طریق استانداری تامین اعتبار و سال آینده راه‌اندازی شود.

مدیر کل پزشکی قانونی استان کرمانشاه گفت: در تلاش هستیم گام‌های بهینه‌ای را برای پزشکی قانونی استان برداریم، این گام‌ها تا کنون خوب بوده، ولی کافی نیست نیاز به فضای همدلی و همکاری و همچنین تامین بودجه داریم و تا در سال آینده تمامی شهرستان‌ها استان نیز از مراکز پزشکی قانونی بهره‌مند شوند .

 

 

انتهای پیام/د

نظر شما