شناسهٔ خبر: 38312781 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: آنا | لینک خبر

معیری‌کاشانی تشریح کرد؛

دانشگاه نسل سوم، چرا و چگونه؟/ دانشجویان در مسیر ایده تا محصول حمایت می‌شوند

سرپرست اداره کل ایجاد و توسعه آموزش‌های فناوری و خلاقیت دانشگاه آزاد اسلامی گفت: «در راستای تبدیل به دانشگاه نسل سوم امکانات را در اختیار دانشجویان می‌گذاریم تا ایده خود را به محصول تبدیل کنند.»

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار خبرگزاری آنا از یزد، حامد معیری‌کاشانی در همایش فناوری و نوآوری و تبیین سیاست‌های حوزه تحقیقات فناوری و نوآوری که در دانشگاه آزاد اسلامی واحد یزد برگزار شد،‌ اظهار کرد: «در دانشگاه نسل سوم باید به این موضوع توجه کرد که تاکنون چه تجهیزاتی ارائه شده، چه تعداد فارغ‌التحصیل و کارآفرین دارد؟. دانشگاه آزاد اسلامی در این زمینه خیلی حرف برای گفتن دارد و با داشتن کارگاه‌ها و آزمایشگاه‌های خاص از دانشگاه‌های سراسری سرتر است.»

وی با مروری بر نسل دانشگاه‌ها افزود: «نسل نخست دانشگاه‌ها با هدف آموزش و تربیت متخصص در سطح کاردانی و کارشناسی بود. نسل دوم دانشگاه با هدف پژوهش شکل گرفت و در مقاطع کارشناسی ارشد و دکتری پژوهشگر تربیت می‌کرد. نسل سوم دانشگاه با هدف کارآفرینی تشکیل شد. در نسل نخست ایراداتی وارد بود و هر شخصی می‌توانست در غیر از کلاس درس آن چیزی را که می‌خواست فرابگیرد، تکنیک و شیوه آموزش، خروجی بدون شغل  از مشکلات این نسل  است.»

سرپرست اداره کل ایجاد و توسعه آموزش‌های فناوری و خلاقیت دانشگاه آزاد اسلامی با اشاره به اینکه کشور ایران در ۱۵ سال گذشته از سیستم‌های آموزشی جهان عقب‌تر است، اضافه کرد: «در ۱۵ سال گذشته فارغ‌التحصیل دانشگاه شغل داشت؛ اما اکنون ندارد. در دانشگاه‌های نسل سوم شعاری وجود دارد که می‌گوید همان‌قدر ریاضی یاد بگیر که بتوانی با آن شغل پیدا کنی. در شرایطی که حجم اطلاعات زیاد است و وقت بسیار کم باید به نحوی آموزش دید که بتوان آینده خود را تأمین کرد. هدف ما این بوده که در کنار دانشگاه‌های نسل دوم و سوم با هدف ایجاد شغل گام برداریم و فعالیت کنیم.»

معیری‌کاشانی با بیان اینکه معاونت تحقیقات و فناوری، معاونتی نوپایی بوده که از شهریور 98 به‌صورت رسمی کار خود را آغاز کرده، گفت: «لازم است کلیشه‌های دانشگاه را بررسی کنیم که در دانشگاه چند استادیار، دانشیار و استادتمام و چه تعداد مقاله داریم. اکنون یک دانشگاه دولتی به اندازه پنج دانشگاه آزاد اسلامی مقاله دارد.»

موفقیت در دانشگاه دولتی در راستای تحصیل در خارج از کشور است

وی عنوان کرد: «موفقیت در دانشگاه دولتی در راستای بورسیه و تحصیل در خارج از کشور است و پذیرش از کشورهای دیگر می‌گیرند. دانشگاه نسل آزاد خلاقیت را کور می‌کند. افرادی که دانشگاه شریف قبول می‌شوند از همان ابتدا چمدان خود را برای رفتن می‌بندند و سر کلاس مدام از چگونگی پذیرش در خارج از کشور می‌پرسند.»

سرپرست اداره کل ایجاد و توسعه آموزش‌های فناوری و خلاقیت دانشگاه آزاد اسلامی ادامه داد: «در دانشگاه نسل نخست و دوم به‌دنبال استاد خوب هستند؛ اما در دانشگاه نسل سوم منتور ((mentor) فردی است که به مانند یک توصیه‌گر، الگو و یا راه‌انداز عمل می‌کند) خوب می‌خواهند، یعنی استاد دانشگاه تاکنون چند شرکت راه‌اندازی کرده است؟ استاد در دانشگاه نسل سوم تجربه کارآفرینی دارد. اکنون در موقعیتی هستیم که دانشگاه آزاد اسلامی از دانشگاه دولتی بهتر شده و باید انتخاب نخست دانشجو باشد. هدف ما ترویج فرهنگ کارآفرینی است.»

معیری‌کاشانی درباره یکی از تم‌های آموزش خلاقیت در خارج از کشور مطرح کرد: «استاد در جلسه نخست ترم نخست پزشکی، کلاس ۱۵ نفره را به سه گروه تقسیم می‌کند. ابتدا  شخصی که بیمار است به کلاس آورده و علائم بیماری را اعلام می‌کند و از کلاس خارج می‌شود و ۱۰ دقیقه به دانشجویان اجازه می‌دهد تا عنوانی برای نوع بیماری تعیین کنند. پس از آن ۴۵ دقیقه درباره آن نوع بیماری در سر کلاس تحقیق می‌کنند، پس از آن به مدت یک ربع تحقیقات خود را بین گروه مطرح کرده  که و در عرض هفت دقیقه باید پاورپوینت درست کنند و پس از آن کل مبحث را تدریس می‌کند که این نحوه تدریس و آموزش خلاقیت در دانشگاه است.»

دانشجویان در دانشگاه نسل سوم به سرمایه‌گذاران و شرکت‌ها واگذار می‌شوند

وی اضافه کرد: «دانشگاه نسل سوم دارای اجزای شتاب‌دهنده و پارک‌های علم و فناوری است. دانشگاه نسل نخست و دوم کنکور برگزار می‌کنند و دانشجو را شناسایی و پذیرش خواهند کرد. دانشگاه نسل سوم به جای کنکور رویدادهای استارت‌آپی برگزار می‌کند که ایده دارد. دانشجویان پس از دانشگاه وارد مرکز رشد و پارک علم و فناوری وارد می‌شوند. در دانشگاه‌های نسل سوم به جای ارجاع دادن دانشجویان به استاد راهنما به یک سرمایه‌گذار و شرکت واگذار می‌کنند و شرکت دانش‌بنیان تأسیس خواهند کرد.»

سرپرست اداره کل ایجاد و توسعه آموزش‌های فناوری و خلاقیت دانشگاه آزاد اسلامی تصریح کرد: «باید تبلیغ کنیم که اگر فردی به دانشگاه آزاد اسلامی آمد تضمین شغل و دفتر کار رایگان دارد. از ایده‌های آنان حمایت کرده و وام می‌دهیم، امکانات در اختیار آنان می‌گذاریم که ایده خود را به محصول تبدیل کنند. اینها سبب خواهد شد افراد به سمت دانشگاه آزاد اسلامی بیایند.»

معیری‌کاشانی عنوان کرد: «مأموریت واحد علم و فناوری راه‌اندازی ساختار دانشگاه نسل سوم در کنار دیگر پژوهشگاه‌ها و سرای نوآوری خواهد شد. به‌دنبال این هستیم که در هر استان یک سرای نوآوری با هدف حمایت از ایده‌ها و راه‌اندازی کسب‌وکارها با توجه به اقتصاد و ظرفیت هر استان به‌صورت تخصصی راه‌اندازی کنیم. ظرفیت یزد در صنایع نساجی است. سرای نوآوری دارای صندوق بوده که از ایده‌ها حمایت کند. دانشگاه با کمک مراکز رشد و پارک علم و فناوری به سرای نوآوری تبدیل خواهد شد و در حوزه‌های تخصصی، دانشگاه به بازار فناوری تبدیل می‌شود.»

لزوم تغییر جذب دانشجو در دانشگاه‌ها

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی یزد نیز اظهار کرد: «با توجه به اینکه درصد بسیار کمی از درآمدهای دانشگاه از راه غیرشهریه به دست می‌آید باید مدل جذب دانشجو را تغییر داد و در واقع لازم است شرایط را به‌گونه‌ای تنظیم کنیم که نحوه پذیرش را مطابق شرایط جذب دانشگاه‌ها تغییر دهیم که دانشجو تصمیم بگیرد دانشگاه آزاد اسلامی را برای تحصیل انتخاب کند.»

معصومه طباطبایی بیان کرد: «این جلسه برای این تشکیل شد تا تصمیم بگیریم که در مراکز رشد و نوآوری چه اقداماتی انجام دهیم که بتوانیم مدل جذب دانشجو را تغییر دهیم تا آنان حاضر شوند هزینه کنند و از بابت آینده شغلی خود آسوده باشند و به‌راحتی در جایی مشغول به کار شوند یا خود کارآفرینی کنند و دیگران را نیز به کار بگیرند.»

انتهای پیام/4121/4062/

نظر شما