شناسهٔ خبر: 38311375 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه همشهری | لینک خبر

نشست کارگزارانی‌ها برای دفاع از فهرست انتخاباتی اصلاح‌طلبان

امید را زنده نگه می‌داریم

کارگزاران به راهیابی 50درصد کاندیداهایش به مجلس یازدهم امیدوار است و پیش‌بینی می‌کند که با مشارکت 35درصدی تهرانی‌ها در انتخابات دوم اسفند‌ماه 15نفر از کاندیداهایش وارد بهارستان خواهند شد؛ افرادی که قرار است در تعامل با اکثریت مجلس پروژه اقناع‌سازی‌ برای پیشبرد برنامه‌های 10گانه‌شان را دنبال کنند و در قامت یک اقلیت مؤثر اما در سطح یک اکثریت نقش‌آفرین باشند. ر

صاحب‌خبر -

کارگزاران به راهیابی 50درصد کاندیداهایش به مجلس یازدهم امیدوار است و پیش‌بینی می‌کند که با مشارکت 35درصدی تهرانی‌ها در انتخابات دوم اسفند‌ماه 15نفر از کاندیداهایش وارد بهارستان خواهند شد؛ افرادی که قرار است در تعامل با اکثریت مجلس پروژه اقناع‌سازی‌ برای پیشبرد برنامه‌های 10گانه‌شان را دنبال کنند و در قامت یک اقلیت مؤثر اما در سطح یک اکثریت نقش‌آفرین باشند.
حسین مرعشی، سخنگوی حزب کارگزاران سازندگی به همشهری گفت: پیش‌بینی ما براساس نظرسنجی‌هایی است که هر 3 روز یک‌بار در تهران انجام می‌شود. براساس این نظرسنجی‌ها الان مشارکت در تهران، 35 درصد است. امید ما این است که حداقل 50 درصد لیست کارگزاران موفقیت به‌دست آورد.
او همچنین در پیش‌بینی 2 مرحله‌ای شدن انتخابات شهر تهران و افزایش شانس لیست کارگزاران در این مدت نیز گفت: اگر انتخابات به مرحله دوم برود شانس ما بیشتر است، ولی انتخابات تهران به مرحله دوم نمی‌رود؛ چراکه معمولا با کف مشارکت 20درصدی نمایندگان همان مرحله اول شانس پیروزی دارند.
 دیروز نشست کارگزارانی‌ها با مطبوعات برای معرفی 30کاندیدایشان در یازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی برگزار شد؛ نشستی که در میانه صحبت‌های میزبانانش، یعنی غلامحسین کرباسچی، محسن هاشمی و حسین مرعشی، ‌دبیر کل، رئیس شورای مرکزی و سخنگوی حزب، به مجلسی برای معرفی 30چهره انتخاباتی آنها بدل شد.
در این بین اما گلایه نمایندگان امیدی حاضر در این فهرست از نادیده شدن کارنامه‌شان در رسانه‌ها به‌دلیل پمپاژ ناامیدی به جامعه طی 2 سال گذشته درد مشترک همه آنها بود که یک‌صدا بر آن تأکید می‌کردند و معتقد بودند گذر زمان نشان خواهد داد حضور فراکسیون امید چقدر در ممانعت از تندروی در کشور مؤثر بوده است.
ماحصل نشست 4ساعته کارگزارانی‌ها با رسانه‌ها تأکید بر زنده نگه‌داشتن امید در جامعه، سکوت نکردن در مقابل پمپاژ ناامیدی و تنها نگذاشتن مردم در روزهای یأس و ناامیدی بود که مکررا در لابه‌لای صحبت‌های آنها و کاندیداهایشان به گوش می‌رسید.

 باید کاری کرد که مجلس در رأس امور باشد
نشست دیروز کارگزارانی‌ها با خبرنگاران با سخنان محسن هاشمی، رئیس شورای مرکزی حزب کارگزاران سازندگی رسمیت یافت. او با اشاره به اینکه مجلس امروز اثر‌گذاری کمتری دارد، اظهار کرد: چالش بعدی، خود مجلس شورای اسلامی است که با مجموعه اتفاقاتی که در دهه‌های گذشته افتاده مشخص شده اثرگذاری‌اش کمتر شده است. باید کاری کرد که بار دیگر مجلس در رأس امور قرار گیرد.
 وی ادامه داد: ما تصمیم به شرکت در انتخابات گرفتیم و باید بگویم فعالیت کارگزاران منحصر به این انتخابات نیست و همیشه فعال بوده است. گذشت زمان ثابت کرده است احزاب فعال به‌صورت زیکزاکی حرکت نمی‌کنند و همیشه حضور دارند.
هاشمی گفت: امروز بحث حضور مردم در انتخابات مطرح است. گفته‌ می‌شود مردم شرکت نمی‌کنند یا اقبال عمومی کم است اما ما امیدواریم نظر مردم را به سمت لیست یاران هاشمی برگردانیم.
وی همچنین درباره عنوان فهرست یاران هاشمی ادامه داد: عنوان یاران هاشمی بیشتر یک عنوان ژورنالیستی بوده و به‌منظور نگاه مشارکت‌محور و امیدوار آیت‌الله هاشمی‌رفسنجانی بوده است. پیام حضور ماگفتن نه به افراطیون داخلی و خارجی است و نمی‌خواهیم زمینه در داخل برای حاکمیت تندروها و در خارج برای مخالفان نظام و حاکمیت فراهم شود.

 این انتخابات سخت‌ترین است
حسین مرعشی، سخنگوی حزب کارگزاران نیز با بیان اینکه این انتخابات سخت‌ترین انتخاباتی است که من تجربه کرده‌ام، گفت: یکی از سختی‌ها به‌دلیل عملکرد ناظران انتخابات است. مسئله بعدی رنجش مردم است که این رنجش دلایل مختلفی ازجمله شرایط اقتصادی ایران، شرایط اقتصادی ناشی از تحریم‌ها و سوءتدبیرهای داخلی دارد. چرا بعد از چندین‌ماه آمار کشته‌شدگان اعتراض به بنزین اعلام نمی‌شود؟ این مسائل مردم را عصبانی کرده است. با این حال تجربه کارگزاران این است که نباید انتخابات را تحریم کنیم؛ زیرا تحریم، آینده ایران را سخت‌تر می‌کند. بحث ما تکلیف محوری نیست، بلکه سیاست‌ورزی هوشمندانه و استفاده از موقعیت انتخابات است.
مرعشی، سخنگوی حزب کارگزاران در ادامه در پاسخ به سؤالی مبنی بر اینکه نسبت لیست ارائه شده با بدنه اصلاح‌طلبان چیست، گفت: مصوبه اولیه حزب ما این بود که در تهران تابع شورای‌عالی سیاستگذاری اصلاح‌طلبان باشیم اما بعد از اینکه شورا تصمیم گرفت لیست ندهد، ما بحث و بررسی کردیم که لیست بدهیم یا خیر که تصمیم بر دادن لیست شد .وی تأکید کرد: ما تحت‌تأثیر هیچ لابی قرار نگرفتیم و برای ما شاخصه سلامت اخلاقی و پاکدستی، تخصص و پایبندی به‌ اصلاح‌طلبان مهم بود. وی ادامه داد: برای ما سلامت نفس، سلامت مالی و اقتصادی و تخصص اهمیت داشت و چیزی که برای ما اهمیت نداشت وابستگی حزبی بود؛ زیرا فراگیری برای ما مهم بود.

 نباید مردم را تنها بگذاریم
غلامحسین کرباسچی، دبیرکل حزب کارگزاران هم در این نشست در پاسخ به این پرسش که برنامه کارگزاران برای به پای صندوق رأی آوردن مردم چیست، گفت: همه ما تکلیف داریم اما تعریف تکلیف مهم است. می‌توان تکلیف را تنگ‌نظرانه تعریف کرد اما ما فکر می‌کنیم تکلیف داریم در شرایط سیاسی و بن‌بست‌های کشور، وارد شویم؛ زیرا نباید مردم را تنها بگذاریم. نمی‌شود مردم را برای حضور در انتخابات تشویق کنیم اما خود ما در انتخابات نباشیم. لیست کارگزاران شامل نمایندگان فعلی مجلس، استادان دانشگاه و جوانان است. ما 10 سرفصل و برنامه کلی را معرفی کرده‌ایم تا نمایندگان معرفی شده توسط ما در مجلس بعدی، آن برنامه‌ها را دنبال کنند. از مردم هم خواهش می‌کنیم حتما در انتخابات فعال باشند. کرباسچی در پاسخ به سؤالی مبنی بر اینکه در لیست ارائه شده از سوی کارگزاران سازندگی افرادی حضور دارند که سابقه قانونگذاری ندارند و آیا این ضعف محسوب نمی‌شود، گفت: درست است که در لیست کارگزاران افرادی هستند که تجربه کار در مجلس را ندارند یا کسانی هستند که نماینده فعلی مجلس هستند اما وقتی بحث جوانگرایی می‌شود، باید حلقه مجلس باز شود؛ این همه صحبت برای همین است. باید تمهیداتی را در سازماندهی مجلس قرار دهند تا گردش نخبگانی اتفاق بیفتد. اگر می‌خواهیم نسل دوم و سوم انقلاب جایی پیدا کند، راهش باز کردن این حلقه است. جوانگرایی برای چه می‌شود؟ برای اینکه قطعا توانایی‌های علمی می‌تواند به قانونگذاری کمک کند. او همچنین درباره برنامه حزب کارگزاران برای مجلس یازدهم، گفت: ما 10 برنامه را اعلام کرده‌ایم. احیای کارآمدی، مبارزه با فساد و ساماندهی رابطه نظارت و اجرا بین مجلس و دولت ازجمله برنامه‌های حزب است.

خاتمی از من خواست که کنار نروم
در ادامه مجید انصاری، سرلیست کارگزاران در انتخابات پیش‌رو درباره چرایی حضور اصلاح‌طلبان در انتخابات با وجود همه مشکلات، گفت: امروز با عزاداری مشکلات حل نمی‌شود؛ جامعه مشکلات اقتصادی و معیشتی دارد. از سوی رسانه‌های ضدانقلاب هم یأس پمپاژ می‌شود. در این شرایط نقش احزاب و رسانه‌های اصلاح‌طلب ایجاد امید است یا دمیدن در فضای یأس؟ رها‌کردن مردم در این مقطع درست نیست. اصلاح‌طلبان بر فضای یأس‌آلود اضافه نکنند. سکوت علاج کار نیست. آقای خاتمی از من خواست که کنار نروم و جدی در صحنه انتخابات بمانم. رهاکردن مردم موجب فراموشی اصلاحات و باز کردن راه برای جریان برانداز می‌شود. نتیجه انتخابات هرچه باشد باید انسجام و ارتباط تشکیلاتی خود را حفظ کنیم.

نظر شما