شناسهٔ خبر: 38310397 - سرویس ورزشی
نسخه قابل چاپ منبع: مشرق | لینک خبر

پیش بازی نبرد حساس اتلتیکومادرید و لیورپول

روزنامه خبر ورزشی

امشب سوت آغاز مرحله حذفی لیگ قهرمانان به صدا درخواهتد آمد و در یکی از مهم‌ترین بازی‌های لیورپول قهرمان مهمانِ اتلتیکو خواهد بود.

صاحب‌خبر -

به گزارش مشرق، اگر دل‌تان برای لیگ قهرمانان اروپا تنگ شده بود، با نبردی هیجان‌انگیز در مادرید این دلتنگی‌تان برطرف خواهد شد. از ساعت ۲۳:۳۰ امشب در ورزشگاه واندا متروپولیتانو شهر مادرید، اتلتیکو میزبان مدافع عنوان قهرمانی یعنی لیورپول خواهد بود. نبردی که قضاوت آن برعهده شیمون مارسینیاک لهستانی است.

اتلتیکومادرید؛ حال‌گیری مدافع قهرمانی
زمانی تیم دیگو سیمئونه با گرفتن حال تیم‌های قدرتمند در لیگ قهرمانان پیش می‌رفت، به‌نوعی که هیچ تیمی دوست نداشت در مراحل حذفی با اتلتیکو روبه‌رو شود. حتی یک فصل تا پیش از فینال بارسلونا و بایرن‌مونیخ را با تاکتیک همیشگی دفاع و ضدحمله ال‌چولو کنار زدند. با این حال ۲ فصلی می‌شود که تیم پایتخت‌نشین اسپانیا مثل گذشته باثبات نیست. هنوز هم خط دفاعی‌شان را می‌توان نقطه قوت‌شان دانست، چراکه این ماهیت تیم سیمئونه است، اما در فاز حمله تعریفی ندارند. ۲۵ گل زده در ۲۴ بازی لالیگا گویای همه‌چیز هست. آمار گلزنی اتلتیکو حتی از نصف گل‌های بارسا هم کمتر است.

سیمئونه خوب می‌داند لیورپول تیمی نیست که بتواند با دفاع لایه‌لایه متوقفش کند. بدشانس هم بوده که مهره ارزشمندی همچون فلیکس را در آستانه شروع مرحله حذفی لیگ قهرمانان از دست داده. از طرفی کاستا هم برای این دیدارهای سخت و سنگین به کار سیمئونه می‌آمد که بعید است به جدال با لیورپول برسد. باید ببینیم راه‌حل سیمئونه برای مشکل خط حمله چیست، چراکه اتلتیکو اگر می‌خواهد صعود کند و به‌نوعی حالِ لیورپول را بگیرد به گل زدن هم نیاز دارد.

لیورپول؛ شایستگی‌ات را نشان بده
هوادار، موافق، مخالف، رقیب... همه و همه مهر تأییدی به شایستگی لیورپول زده‌اند. یورگن کلوپ چند سال وقت گذاشت و باشگاه هم پشتیبان او بود تا لیورپول تبدیل به تیمی بشود که الان هست. تیمی که راه بردن را بلد است و سخت شکست می‌خورد. در کل این فصل فقط یک باخت در سن‌پائولو داشته‌اند و در لیگ برتر که به جز یک تساوی همه بازی‌ها را برده‌اند. لیورپول مدافع عنوان قهرمانی لیگ قهرمانان اروپاست و این فصل حتی از فصل قبل هم با خیال راحت‌تری گام به مرحله حذفی خواهد گذاشت. شاید حتی تا مرحله بعد لیگ قهرمانان قهرمانی سرخ‌ها در لیگ برتر قطعی شده باشد.

طلسم ۳۰ ساله لیگ برتر را می‌شکنند و در پی قدرت‌نمایی در لیگ قهرمانان هستند. برخلاف سیمئونه، کلوپ تقریباً همه مهره‌هایش را سالم و سرحال در اختیار دارد. نکته جالب اینکه لیورپول به غیر از همان یک بازی مقابل ناپولی، به همه رقبای این فصل در لیگ برتر و لیگ قهرمانان گل زده است. یعنی نمی‌توان گفت قرار گرفتن مقابل تیمی دفاعی برای بندرنشینان لیورپول چالش یا دردسر خواهد بود. لیورپول در دهه ۱۹۷۰ سابقه ۲ قهرمانی متوالی در لیگ قهرمانان را داشته و کلوپ دوست دارد با تکرار قهرمانی نامش را جاودانه کند.

آخرین جدال
تقریباً ۱۰ سال پیش در فصل ۲۰۱۰-۲۰۰۹ لیورپول در مرحله نیمه‌نهایی لیگ اروپا به مصاف اتلتیکومادرید رفت و ۲ بر یک پیروز شد. آکیلانی و بنایون برای لیورپول گل زدند و فورلان تک‌گل اتلتیکو را به ثمر رساند. این دیدار ۱۲۰ دقیقه‌ای شده بود و در نهایت با توجه به برد یک بر صفر اتلتیکو در بازی رفت، راهی فینال لیگ اروپا شدند. آن فینال را هم از فولام بردند و قهرمانی را جشن گرفتند.

آمار بازی
۲) هر دو بازی آخر لیورپول و اتلتیکومادرید در لیگ قهرمانان اروپا با تساوی یک-یک تمام شده است. این دو بازی در مرحله گروهی فصل ۲۰۰۹-۲۰۰۸ بود.
۴) در ۴ جدال آخر رسمی اتلتیکو و لیورپول، اسپانیایی‌ها یک برد داشته‌اند و تیم انگلیسی هم یک برد. ۲ بازی هم با تساوی به پایان رسیده.
یک) فقط ناپولی موفق شده در ۱۲ بازی آخر اروپایی لیورپول را شکست دهد. سرخ‌ها ۹ برد در این ۱۲ بازی داشته‌اند.
۸) اتلتیکومادرید که ۲ مرتبه تا فینال لیگ قهرمانان هم پیش رفته، در ۱۰ حضور آخرش در این تورنمنت ۸ مرتبه از مرحله گروهی صعود کرده.
۲) لیورپول در حالی ۲ فصل اخیر فینالیست لیگ قهرمانان شده که در ۲ حضور قبلی‌اش در مرحله گروهی کنار رفته بود.
۴۲) سرخ‌های مرسی‌ساید در رقابت‌های اروپایی ۴۲ مرتبه مقابل اسپانیایی‌ها قرار گرفته‌اند، ۱۶ بازی را برده‌اند، ۱۲ بازی مساوی شده و ۱۴ بازی را باخته‌اند.
۲۵) روخی‌بلانکو ۲۵ نبرد با تیم‌های انگلیس در اروپا داشته. اتلتیکو موفق شده ۱۰ بازی را ببرد، در ۱۰ بازی به تساوی رسیده و ۵ مرتبه هم شکست خورده.
۹) اتلتیکو در ۹ بازی آخر خانگی‌اش در لیگ قهرمانان شکست نخورده است. آخرین تیمی که اتلتیکو را در مادرید شکست داد چلسی در مرحله گروهی فصل ۲۰۱۸-۲۰۱۷ بود.
یک) بارسلونا تنها تیمی بوده که در این فصل در تمامی رقابت‌ها اتلتیکو را در واندا متروپولیتانو شکست داده.
۴) اتلتیکو از ۵ بازی آخر خارج‌ازخانه‌اش در لیگ قهرمانان اروپا، ۴ بازی را باخته است.

مصدومان و محرومان
کیران تریپیه، اکتور اررا، دیگو کاستا و ژوآئو فلیکس مصدومان اتلتیکو برای نخستین بازی مرحله حذفی لیگ قهرمانان هستند. ناتانیل کلاین تنها مصدوم لیورپول است که قطعاً به جدال مادرید نخواهد رسید. وضعیت ژردان شکیری بهبود پیدا کرده، اما بعید است کلوپ از او در ترکیب لیورپول استفاده کند.

ترکیب احتمالی دو تیم
اتلتیکومادرید: اوبلاک، ورسالیکو، ساویچ، اِرموسو، لودی، یورنته، توماس، کوکه، نیگس، کورئا و ویتولو
لیورپول: آلیسون، آرنولد، گومز، فان‌دایک، رابرتسون، هندرسون، فابینیو، واینالدوم، صلاح، مانه و فیرمینو

نظر شما