شناسهٔ خبر: 38306940 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: فارس | لینک خبر

اجرای 5 طرح برای کنترل و نظارت بر بازار کردستان در ایام پایانی سال

معاون امور بازرگانی و توسعه تجارت سازمان صنعت، معدن و تجارت استان کردستان گفت: سازمان صنعت، معدن و تجارت اقدام به اجرای پنج طرح اساسی برای ایام پایان سال با هدف حفظ آرامش بازار، کنترل و تثبیت قیمت‌ها، تنظیم بازار کالاهای اساسی، کمک به اقشار آسیب‌پذیر جامعه، رصد و کنترل وضعیت کالاها و بررسی قیمت آنها می‌کند.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری فارس از سنندج، هر سال با توجه به ایام پایانی سال و افزایش تقاضای عمومی جهت تامین کالا و خدمات به مناسبت ایام نوروز و با عنایت به ایجاد آرامش در فضای روانی جامعه و جلوگیری از هرگونه کمبود و افزایش غیرمنطقی قیمت کالا و خدمات و با توجه به ضرورت استمرار نظارت و بازرسی کالا و خدمات مورد نیاز مردم در سطح بازار به ویژه اقلام پرمصرف و اولویت‌دار و همچنین ممانعت از تخلف، طرح‌های ویژه نوروز در سطح استان اجرا می‌شود.

در راستای اجرای طرح‌های ویژه پایان سال، کنترل دقیق فرآیندهای تولید، تامین و همچنین بخش توزیع در دستور کار مسئولین مربوطه قرار گیرد و مجموعه تدابیری از سوی صنوف تولیدی و توزیعی بر مبنای سیاستگذاری‌های وزارت صنعت، معدن و تجارت برای ایام پایانی سال در نظر گرفته می‌شود که بازار شب عید با آرامش کامل و همزمان با تامین کالاهای مورد نیاز مردم با قیمت و کیفیت مناسب به مسیر خود ادامه دهد. 

خبرگزاری فارس در استان کردستان به منظور تشریح تمهیدات سازمان صنعت، معدن و تجارت استان کردستان برای ایام پایانی سال با  محمدبختیار خلیقی معاون امور بازرگانی و توسعه تجارت سازمان صنعت، معدن و تجارت استان کردستان گفت‌وگویی اختصاصی داشته است که در زیر مشروح آن را می‌بینید.

فارس: سازمان صنعت، معدن و تجارت استان کردستان برای ایام پایانی سال چه برنامه‌ریزی انجام داده است؟

سازمان صنعت، معدن و تجارت در راستای سیاست‌های ستاد تنظیم بازار کشور با همکاری و هماهنگی‌های قبلی دستگاه‌های اجرایی ذیربط و تشکل‌های بخش خصوصی اقدام به اجرای پنج طرح اساسی برای ایام پایان سال با هدف حفظ آرامش بازار، کنترل و تثبیت قیمت‌ها، تنظیم بازار کالاهای اساسی، کمک به اقشار آسیب‌پذیر جامعه، رصد و کنترل وضعیت کالاها و بررسی قیمت آنها می‌کند.

این پنج طرح اساسی شامل ذخیره‌سازی کالاهای اساسی تنظیم بازار، طرح ذخیره‌سازی میوه و مرکبات ایام پایان سال و نوروز 99، طرح برگزاری نمایشگاه‌های عرضه مستقیم کالا(بهاره)، طرح فروش فوق‌العاده در سطح واحدهای صنفی معتبر و فروشگاه‌های زنجیره‌ای و طرح نظارتی ویژه نوروز 99 است.

فارس: در راستای تامین و توزیع کالاهای اساسی تنظیم بازار در سطح استان چه اقداماتی انجام شده است؟

یکی از طرح‌های ما در ایام پایانی سال طرح ذخیره‌سازی کالاهای اساسی تنظیم بازار است که با هماهنگی شرکت‌های غله و خدمات بازرگانی برای ذخیره‌سازی برنج و شکر، با شرکت پشتیبانی امور دام برای ذخیره‌سازی گوشت قرمز و مرغ منجمد و با تعاونی روستایی برای تامین حبوبات و خرما اقدام شده است که در موعد مقرر نسبت به توزیع این کالاها با قیمت مصوب ستاد تنظیم بازار اقدام خواهد شد.

کالاهای اساسی و تنظیم بازار که شامل برنج، شکر، مرغ منجمد، گوشت قرمز منجمد، ذرت، کنجاله سویا، جو و روغن نباتی است به اندازه کافی در انبارهای شرکت‌های مورد نظر وجود دارد و هیچ گونه نگرانی برای تامین این کالاها وجود ندارد.

خریداری و انبار کردن 1100 تن پرتقال و 600 تن سیب درختی

فارس: با توجه به اینکه تقاضا برای خرید میوه و مرکبات در ایام پایان سال بیشتر از سایر روزها است برای تامین میوه چه اقداماتی در نظر گرفته شده است؟

طرح ذخیره‌سازی میوه و مرکبات ویژه ایام پایان سال و نوروز 99 با محوریت سازمان صنعت، معدن و تجارت و همکاری سازمان جهاد کشاورزی و سازمان تعاون روستایی با مسئولیت مباشر توزیع اتحادیه تعاونی روستایی استان صورت می‌پذیرد.

توزیع میوه نوروزی از 22 اسفند در کردستان

1100 تن پرتقال و 600 تن سیب درختی به ترتیب از استان‌های مازندران و آذربایجان غربی توسط مباشر توزیع استان خریداری شده که از 15 بهمن 98 نسبت به حمل آن از استان‌های مبدا اقدام و و در سردخانه‌های موردنظر مصوب کمیته راهبری میوه نسبت به ذخیره‌سازی این کالاها اقدام شده که انشالله از 22 اسفند به بعد هم نسبت به توزیع این میوه با قیمت مصوب ستاد تنظیم بازار استان اقدام می‌شود.

تعیین 91 غرفه برای عرضه میوه نوروز 99 در استان کردستان

تعاونی روستایی و کمیته راهبری میوه حدود 91 غرفه و مکان در سطح استان را با هماهنگی شهرداری‌ها برای توزیع میوه عید تعیین کردند.

فارس: آیا امسال نمایشگاه‌های عرضه مستقیم کالا(بهاره) در استان کردستان برپا می‌شود؟

بله. یکی دیگر از طرح‌های 5گانه سازمان صنعت، معدن و تجارت استان طرح برگزاری نمایشگاه‌های عرضه مستقیم کالا(بهاره) است که با توجه به دستورالعملی که در مورد برگزاری نمایشگاه عرضه کالا توسط ستاد تنظیم بازار کشور صادر شده این نمایشگاه‌ها باید با محوریت فرمانداری‌های شهرستان‌ها در کارگروه تنظیم بازار شهرستان تصویب شود و فرمانداران شهرستان‌ها هم تعیین تکلیف کنند و  نسبت به برگزاری نمایشگاه عرضه مستقیم کالا اقدام کنند.

این نمایشگاه‌ها بصورت شناور از 10 اسفند 98 لغایت 29 اسفند به مدت 10 روز در سطح استان برگزار می‌شود و هر شهرستانی تاریخی را در این میان برای برگزاری انتخاب می‌کند.

در سنندج هنوز اتاق اصناف کمیته راهبردی تنظیم بازار و کمیته نمایشگاه برگزار نکرده اما مطابق سنوات قبل از 20 تا 29 اسفندماه یعنی دهه آخر اسفند نمایشگاه عرضه مستقیم کالا در محل دائمی نمایشگاه‌های بین‌المللی برگزار می‌شود اما در شهرستان‌های استان باید فرمانداران در کارگروه تنظیم بازار آن شهرستان تصمیم‌گیری کنند.

تاکید ستاد تنظیم بازار کشور بر روی برگزاری نمایشگاه عرضه مستقیم کالا در مکان مسقف است البته می‌تواند بصورت داربست هم باشد اما حتما باید بیمه باشد و از لحاظ ایمنی تایید شود.

عرضه کالا با 10 الی 15 درصد زیر قیمت بازار در نمایشگاه‌های بهاره

در این نمایشگاه‌ها کالاهای اساسی و کالاهای تنظیم بازار شامل برنج هندی، برنج پاکستانی، شکر، روغن نباتی، گوشت مرغ منجمد، گوشت قرمز منجمد با قیمت مصوب توزیع می‌شود و همچنین کالاهای مورد نیاز مرتبط با ایام نوروز با 10 الی 15 درصد زیر قیمت بازار در داخل این نمایشگاه عرضه می‌شود.

فارس: در ایام پایانی سال برخی فروشگاه‌ها اقدام به فروش فوق‌العاده می‌کنند آیا شما نظارتی بر فعالیت این واحدهای صنفی دارید؟

بله. یکی دیگر از طرح‌های ما در ایام پایانی سال طرح فروش فوق‌العاده و عرضه آن با تخفیف ویژه در سطح واحدهای صنفی معتبر و فروشگاه‌های زنجیره‌ای است که براساس ماده 84 قانون نظام صنفی این واحدها باید مجوز لازم را از اتحادیه صنفی مربوطه نسبت به فروش فوق‌العاده دریافت کنند.

فروش فوق‌العاده باید 15 درصد زیر قیمت فاکتور باشد

هرساله عده‌ای از واحدهای صنفی و فروشگاه‌های معتبر متقاضی این نوع فروش هستند و بیشتر در اسفندماه نسبت به فروش فوق‌العاده در سطح واحدهای صنفی اقدام می‌کنند و در واقع فروش فوق‌العاده باید حتما طبق قانون 15 درصد زیر قیمت فاکتور خریداری شده باشد.

اجرای طرح نظارتی ویژه نوروز 99 از ابتدای اسفند

فارس: با توجه به امکان سوءاستفاده از بازار در ایام پایانی سال چه تمهیداتی در راستای نظارت بر بازار در نظر گرفتید؟

آخرین طرح 5 گانه ما طرح نظارتی ویژه نوروز 99 است که این طرح با توجه به همزمانی که با ماه مبارک رمضان پیدا می‌کند از ابتدای اسفند 98 لغایت پایان رمضان ادامه دارد.

این طرح توسط مجموعه سازمان حمایت از مصرف‌کننده در استان کردستان اجرا می‌شود و کلیه خدمات و کالاهای اولویت‌دار و منتخب ستاد تنظیم بازار کشور در این طرح بصورت ویژه بررسی و اگر تخلف صنفی توسط ضابطین تعزیرات حکومتی احراز شود پرونده تعزیراتی توسط بازرسان بخش دولتی که بازرسان سازمان صنعت، معدن و تجارت هستند و بازرسان بخش مردمی که اتاق اصناف و اتحادیه‌ها است تشکیل و به مرجع قانونی که تعزیرات حکومتی است ارجاع و براساس فصل 8 قانون نظام صنفی با متخلفین برخورد می‌شود.

سامانه 124 سازمان صمت آماده دریافت گزارشات مردمی

همچنین سامانه 124 سازمان صنعت، معدن و تجارت و شماره تلفن‌های اتاق اصناف در سراسر استان وجود دارد که افراد معترض به گران فروشی، کم فروشی و یا تخلف‌های 11 گانه صنفی مقرر در فصل 8 قانون نظام صنفی می‌توانند بصورت شفافی و یا کتبی شکایت خود را به سامانه 124 و یا اتاق‌های اصناف در سراسر استان اعلام کنند تا بازرسان بخش دولتی و یا مردمی نسبت به بررسی موضوع اقدام و با متخلفین برخورد قانونی صورت گیرد.

انتهای پیام/2330/83

نظر شما