شناسهٔ خبر: 38300800 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه ابتکار | لینک خبر

با حضور پرشور مردم صورت گرفت

موج اصلاحات در «شیرودی»

صاحب‌خبر - همایش انتخاباتی ائتلاف اصلاح‌طلبان عصر دیروز در ورزشگاه شهید شیرودی تهران برگزار شد.
در این همایش که اعضای لیست ائتلاف بزرگ اصلاح‌طلبان در تهران نیز در آن حضور داشتند، حجّت‌الاسلام مجید انصاری سرلیست اصلاح‌طلبان برای انتخابات مجلس یازدهم طی سخنانی اظهار کرد: اهمیت انتخابات آنقدر بالا بود که جا داشت صداوسیما به خود زحمت می‌داد و از ۳۰ شبکه ملی و چند شبکه برون‌مرزی و بیش از ۳۰ شبکه استانی، دست‫کم، یکی دو ماه را به این موضوع اختصاص می‌داد. وی ادامه داد: شاهد یک‌سری برنامه یک‌طرفه و یک‫سویه از طرف صداوسیما هستیم؛ برنامه‌هایی که چنگی به دل نمی‌زنند و اقناع‌کننده نیست. 
باید بدانیم که به بن‌بست نرسیده‌ایم‌
عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام با بیان اینکه انقلابی رخ داده و اراده مردم بر سرنوشت‌شان حاکم شده، تصریح کرد: امروز باید چهل سال گذشته را آسیب‌شناسی کنیم و چگونگی چهل سال بعدی را برای آینده‌ای بهتر‫ ترسیم کنیم. انصاری ادامه داد: واقعیت این است که حال و روز مردم و اقتصاد ما‫ این روزها چندان خوش نیست. مخصوصاً دختران و پسرانی که تحصیلات عالی کسب کرده‌اند و امروز آماده ورود به عرصه‌ها هستند. وی با طرح این سوال که آیا ما به نقطه پایان رسیده‌ایم و انتخابات باید تحریم شود، گفت: اگر جامعه به نقطه‌ای برسد که امیدشان از مجلس و اصلاح، قطع شود این برای کشور و تمامیت ارضی ما شکننده است. سرلیست اصلاح‌طلبان در انتخابات مجلس ادامه داد: باید بدانیم که به بن‌بست نرسیده‌ایم‌ و مردم ایران همیشه بن‌بست‌شکن بوده‌اند. مردم ما بن‌بست جنگ و تحریم را شکسته‌اند. انصاری تصریح کرد: می‌توان مشکلات را حل کرد مشروط به اینکه ناامید نشویم و باهم در صحنه باشیم.
انصاری با اشاره به چرایی حضور در عرصه انتخابات گفت: اولا از زاویه نگاه تشکیلاتی مجموعه اصلاح‌طلبان از ماه‌ها قبل به موازات جلساتی که شورای عالی و شورای هماهنگی انجام می‌داد، جلسه مشورتی با آقای خاتمی برگزار کرد. وی درباره جزئیات این نشست‌ها افزود: در این نشست‌ها چند ماه به طور منظم درمورد انتخابات بحث شد و جمع‌بندی این بود که همه کسانی که می‌توانند در این شرایط کشور موثر باشند ثبت‌نام کنند ولی آقای خاتمی توصیه کرده بود که همه ثبت‌نام کنند تا وضعیت را ارزیابی کنیم ولی جمعی از آنان ثبت‌نام نکردند و مورد گلایه هم بود. سرلیست اصلاح‫طلبان در انتخابات مجلس تصریح کرد: من علی‌رغم میل شخصی به توصیه بزرگان اصلاحات گوش دادم و ثبت نام کردم.
این عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام با بیان اینکه امروز با عزاداری مشکل حل نمی‫شود، تصریح کرد: جامعه مشکلات اقتصادی و معیشتی دارد. از سوی رسانه‌های ضدانقلاب هم یاس پمپاژ می‌شود. وی افزود: در این شرایط، نقش احزاب و رسانه‌های اصلاح‌طلب ایجاد امید است یا دمیدن در فضای یاس؟ رها کردن مردم در این مقطع درست نیست. اصلاح‌طلبان بر فضای یاس‫آلود اضافه نکنند. سکوت علاج کار نیست. انصاری گفت: آقای خاتمی از من خواست که کنار نروم و جدی در صحنه انتخابات بمانم. رها کردن مردم موجب فراموشی اصلاحات و باز کردن راه برای جریان برانداز می‌شود. نتیجه انتخابات هرچه باشد باید انسجام و ارتباط تشکیلاتی خود را حفظ کنیم. وی افزود: خروج مجلس از انفعال، استفاده درست قوه مقننه از ابزارهای نظارتی خود، بازگرداندن مجلس به ریل اصلی خود، ایجاد آرامش در روابط خارجی و تنش‌زدایی با همسایگان از برنامه‌های اصلاح‌طلبان در مجلس یازدهم است. سرلیست فهرست انتخاباتی احزاب اصلاح‌طلب گفت: ما با هیچ جناحی در مجلس دعوا نداریم و برنامه‌‌های خوبی داریم که اکثریت را در مجلس می‌توانیم همراه خود کنیم.
با اصولگرایان در نسخه نجات‌بخش کشور اختلاف داریم
محمدعلی وکیلی، عضو فراکسیون امید مجلس و کاندیدای یازدهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی نیز طی سخنانی در این همایش‫ گفت: جای خوشبختی است که در این سوز زمستانی و یخ‌زدگی سیاسی و به‌رغم بی‌مهری‌ها با قدم‌هایتان گرما را به صحنه سیاست برگرداندید. وی با بیان اینکه امروز اصلاح‌طلب و اصولگرا، دولت و مجلس و سیاسی و غیرسیاسی، در این موضوع که وضع کشور بد است، با هم مشترک هستند، اظهار کرد: در این موضوع که چرا این وضع بد است و چقدر بد است، اختلاف داریم. وکیلی ادامه داد: اصولگرایان می‌گویند اوضاع کشور تا این حد بد است که اگر روحانی استعفا دهد و برود، بهتر می‌شود. آن‌ها می‌گویند اگر همین ۱۰۰ نفر اصلاح‌طلبی که در مجلس هستند نباشند و مجلس یکپارچه اصولگرا شود، اوضاع  بهتر می‌شود. وکیلی تصریح کرد: ما می‌گوییم اگر کسی تضمین  دهد که با رفتن ما و دولت کنونی که اصلاح‌طلب نیست و دولتِ انتخاب‌ِ اضطرار بوده، مشکلات حل می‌شود، پس نیازی به صندوق رای نیست و ما آماده رفتن هستیم، به شرط اینکه وضع مردم بهتر شود. نماینده تهران با بیان اینکه ما و اصولگرایان در نسخه نجات‌بخش کشور‫ اختلاف داریم، گفت: سالیان متمادی است که به‌جای اینکه علت مشکلات تحلیل شود، با تسامح از کنار آن‌ها گذشته‌ایم و امروز آواری از مشکلات در معیشت و منزلت و حقوق اجتماعی وجود دارد. وکیلی با بیان اینکه دوگانه‌های کاذبی در این سال‌ها رقم خورده است، گفت: براندازان تنها حربه‌شان این است که ملت را از اعمال اراده پرهیز دهند تا انقلاب را براندازند. لبه دیگر قیچی در داخل کشور است که مردم را وادار به بی‌تفاوتی می‌کند و می‌گوید «چه تفاوتی وجود دارد که مجلس اصلاح‌طلب روی کار بیاید یا اصولگرا؟»‫
وی، وجود یک مجلسِ یکپارچه اصلاح‌طلب یا یکپارچه اصولگرا را فاجعه‫بار و ویرانگر دانست و گفت: اگر بنده و علی مطهری در کمیسیون فرهنگی مجلس نبودیم، اصولگرایان سالی سه مرتبه‫ طرحِ بستنِ شبکه‌های اجتماعی را ارائه می‌کردند و امروز چیزی به ‌نام فضای مجازی وجود نداشت. نماینده تهران با بیان اینکه مجلس چون خانه ملت است، در راس امور است، گفت: امروز به هر دلیلی خانه ملت در راس نیست. وکیلی یکی از علت‌های این موضوع را ساختار معیوب انتخابات دانست و گفت: برای بهبود ساختار انتخابات طرح بردیم تا انتخابات استانی شود و شاخصه‌های صلاحیت‌ها سنجش‌پذیر باشد ولی در شورا متوقف ماند.
وی با بیان اینکه اعتراف می‌کنم که گفتمان حاکم بر راهروهای مجلس، نه خداترسی است و نه مردم‌باوری، تصریح کرد: تطمیع‌ها‌یی در راهروهای مجلس وجود دارد که قوانینی خلاف مصلحت ملت را به ‌تصویب می‌رساند و سال‌ها موجب تضییع حقوق مردم می‌شود. نماینده تهران، دوگانه ارزش‌ها و اصلاحات را مورد اشاره قرار داد و گفت: جریانی سال‌هاست زلف خودش را به ارزش‌ها گره زده و ناکارآمدی خود را به ارزش‌ها گره زده است. این جریان‫ نمی‌تواند نماینده ارزش‌ها باشد. وکیلی ادامه داد: شهدا، امام و ولایت فقیه، متعلق به همه ملت است. خصلت استکبارستیزی، عنصر گفتمان این ملت است. این‌ها اگر در حد ارثیه یک جریان سیاسی تقلیل پیدا کرد دیگر متعلق به مردم نیست. عضو فراکسیون امید با بیان اینکه اصلاحات در ذات مردم ایران وجود دارد، گفت: جمهوری اسلامی، ماحصل گفتمان اصلاح‌طلبی و بقاء آن منوط به اصلاحات است. وکیلی ادامه داد: گره زدن زلفِ یک یا چند حزب سیاسی به اصلاحات‫ ظلم است.
قرن‌ها باید بگذرد تا مادر گیتی فرزندی مثل آیت‌الله هاشمی بزاید
این کاندیدای انتخابات مجلس یازدهم با بیان اینکه آیت‌الله هاشمی، ملّی‌ترین شخصیتی است که قرن‌ها باید بگذرد تا مادر گیتی، فرزندی را مثل او بزاید، تصریح کرد: یاران هاشمی ملت ایران هستند. تنزل هاشمی به یک حزب و چند نفر، ظلم به هاشمی است. وکیلی با اشاره به اعتراضات آبان ۹۸ گفت: این اعتراضات، صدای شکستن استخوان مردمی بود مسئولان صدای آن را نمی‌شنیدند؛ مردمی که جیب‌شان توان پرداخت سیاست‌های غلط را ندارد. وی خطاب به مردم گفت: اگر فکر می‌کنید با تحریم انتخابات‫ شرایط بهتر می‌شود، استدال بیاورید تا ما هم راه را ادامه ندهیم. اما تجربه نشان داده است مردم هروقت شورانگیز پای صندوق حضور پیدا کرده‌اند، مشکلات حل و عزم مسئولان برای خدمت‫ مضاعف شده است. وکیلی با بیان اینکه قبل از دوم خرداد، کشور در حال فریز شدن در روابط خارجی‌‌ بود، گفت: مردم با انتخاب‫شان‫ چنان تغییری ایجاد کردند که ایران در کوتاه مدت میزبان اجلاس سران کشورهای اسلامی شد و سفرا یکی پس از دیگری برگشتند. درهای ارتباط با دنیا باز شد و عزت ایران برگشت. وی ادامه داد: برجام، محصول انتخابات پرشور ۹۲ بود و اگر حضور رخ نمی‌داد، برجام شکل نمی‌گرفت. عضو فراکسیون امید‫ افزود: متغیّرِ ترامپ و اروپا از اختیار ما خارج است. امّا متغیّر ملّت ایران در دسترس است. گویا دست‌هایی در کار است تا ما این متغیّر را هم از دست بدهیم. وکیلی با بیان اینکه اگر انتخابات کم‌رنگ شود، قیمت انتخاب پایین می‌آید و روزنه دموکراسی مسدود می‌شود، گفت: نباید با بی‌رمقی‫ نهال دموکراسی را پژمرده کنیم. به ‌پاس حرمت جمهوریت و راهی که برای تحققش‫ اصلاحات بیش از صدسال تلاش کرده است، گلایه‌ها را کنار بگذاریم و روز جمعه، هم کید دشمن را رفع و هم مردم را امیدوار کنیم. عضو فراکسیون امید با بیان اینکه شفافیت تبدیل به اهرمی برای پز دادن سیاسیون شده است، گفت: برخی که هیچ سنخیتی با شفافیت ندارند به ‌خاطر حضور ما در مجلس، اندکی به شفافیت تن دادند.
باید به کسی رای داد که تفکرات توسعه‌طلبانه و رفاه مردم را دنبال کند
یاسر هاشمی رفسنجانی، فرزند آیت‫الله هاشمی رفسنجانی نیز از دیگر میهمانان این مراسم بود. وی طی سخنانی در این مراسم با اشاره به دلیل حضورش در این همایش اظهار کرد: دلیل اولم این بود که همیشه ارادتی که بین آیت‌الله هاشمی رفسنجانی و آقای محمدعلی وکیلی بود را می‌دیدم. زمانی که آیت‌الله هاشمی در حصر سیاسی و رسانه‌ای قرار داشت و شاید هر کسی جرات نمی‌کرد با ایشان ارتباط برقرار کند، در تمام حوزه‌ها از جمله حوزه‌های سیاسی، اجتماعی و اقتصادی آقای وکیلی ارتباط خود را با آیت‌الله هاشمی حفظ کرد و ایشان با ابزار رسانه‌ای که در اختیار داشت و در یادداشت‌هایشان، افکار آیت‌الله برای پیشبرد کشور را دنبال می‌کرد. خیلی خوشحالم به این دلیل امروز اینجا هستم. یاسر هاشمی با بیان اینکه متاسفانه جمهوریت نظام‫ خدشه جدی دیده و فضای سرد سیاسی حاکم است، گفت: در سال‌های آخر عمر آیت‌الله هاشمی بیشترین موضوعی که برای ایشان مهم بود، دیدگاه مردم بود. وی با بیان اینکه واژه مردم در دیدگاه آیت‌الله هاشمی جدی بود، گفت: ایشان سعی داشت تعامل بین خودش با مردم همواره حفظ شود. هاشمی با بیان اینکه در چنین شرایطی که جمهوریت نظام کم‌رنگ شده، گفت: باید به کسی رای داد که تفکرات توسعه‌طلبانه و رفاه مردم را دنبال کند.
هاشمی با اشاره به ردصلاحیت آیت‌الله هاشمی در انتخابات سال ۹۲ گفت: این موضوع برای همه ما سنگین بود و فوری در ستاد‫ جلسه‌ای تشکیل شد. اکثر کسانی که امروز وکیل یا وزیر هستند در آن جلسه حضور داشتند. آقای مجید انصاری نیز سخنران بود. همه گفتند انتخاباتی که هاشمی در آن ردصلاحیت می‌شود، نمی‌تواند انتخابات باشد. وی افزود: در آن شرایط که ناامیدی موج می‌زد، اولین جمله‌ای که آیت‌الله هاشمی گفت این بود که من هنوز ناامید نیستم. ما نمی‌توانستیم این سخن را تصور کنیم. هاشمی با اشاره به انتخابات پیش رو گفت: نباید هرگز ناامید شویم. پا را از میدان بیرون کشیدن، شرایط را بدتر می‌کند.
در این مراسم پیام فائزه هاشمی دختر آیت‌الله هاشمی رفسنجانی نیز منتشر شد که در آن به انتشار لیستی تحت عنوان «یاران هاشمی» انتقاد کرده بود. در این پیام آمده است: «در روزهای گذشته لیست «یاران هاشمی» از طرف حزب کارگزاران سازندگی ایران اسلامی برای رقابت در انتخابات مجلس شورای اسلامی (دوم اسفند) منتشر شد. اما در این لیست جای برخی یاران آقای هاشمی از جمله دکتر محمدعلی وکیلی خالی بود. دکتر وکیلی از جمله یاران نام آشنا چه در بودن و چه در نبودن ایشان است. دکتر وکیلی و رسانه‌اش روزنامه ابتکار در وفاداری به آقای هاشمی و تفکراتش سنگ‫تمام گذاشت. شایسته بود که در تنظیم این لیست همراهان واقعی و صدیق ایشان فراموش نمی‌شدند و از حضور وکیلی‌ها در لیست، جهت نشان دادن مرام هاشمی‫ بهره برده می‌شد».

نظر شما