شناسهٔ خبر: 38299782 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: افکارنیوز | لینک خبر

رئیس جمهور تونس از احتمال برگزاری انتخابات زودهنگام خبر داد

«قیس سعید» رئیس جمهور تونس اعلام کرد در صورتی که دولت جدید به ریاست «الیاس الفخفاخ» رای اعتماد پارلمان را به دست نیاورد، ضمن انحلال پارلمان به برگزاری انتخابات زودهنگام دعوت می‌کند.

صاحب‌خبر -
به گزارش افکارنیوز،

«قیس سعید» رئیس جمهور تونس اعلام کرد در صورتی که دولت جدید به ریاست «الیاس الفخفاخ»  رای اعتماد پارلمان را به دست نیاورد، ضمن انحلال پارلمان به برگزاری انتخابات زودهنگام دعوت می‌کند.

اخبار بین الملل - سعید در ملاقات با «راشد الغنوشی» رئیس پارلمان و یوسف الشاهد رئیس دولت پیشبرد امور تونس گفت: «قانون اساسی مرجع است و در صورتی که دولتی که به پارلمان ارائه می‌شود رای اعتماد کسب نکند، پارلمان منحل می‌شود و آن وقت به ملت رجوع می‌شود زیرا ملت است که صاحب حکومت است و آن را به هر کسی که بخواهد می‌بخشد و از هر کسی بخواهد می‌گیرد و حرف اول و آخر را ملت می‌زند.»

به گزارش پایگاه خبری روسیا الیوم، رئیس جمهور تونس همچنین از همه احزاب سیاسی کشورش خواست در این مرحله حساس، سرنوشت ساز و چالش برانگیز تونس مسئولیت‌پذیر عمل کنند.

نخست وزیر تونس هم در این دیدار گفت: «تونس دوران حساسی را سپری می‌کند. متن قانون اساسی در خصوص تشکیل دولت روشن است. فصل 89 همان چیزی است که باید درباره تشکیل دولت اعمال شود».

سعید بر ضرورت استناد انحصاری به قانون برای تشکیل دولت و اجتناب از تفسیرهای نادرست  و غیر مبتنی بر اصول علمی تاکید کرد و درباره خطر نقض قانون اساسی به نام قانون اساسی هشدار داد.

وی، رئیس دولت را ضامن استمرار دولت و قانون اساسی خواند و به زنان و مردان تونسی اطمینان خاطر داد که دولت با امکانات اساسی که در اختیار دارد به تلاش خود ادامه خواهد داد، خواه پارلمان به آن رای اعتماد بدهد و خواهد ندهد.

حزب النهضه که صاحب بیشترین کرسی در پارلمان تونس است، ساعاتی پیش از اعلام موجودیت و تشکیل دولت جدید به ریاست «الیاس الفخفاخ» اعلام کرد که در دولت او شرکت نمی‌کند و رأی اعتماد هم به آن نخواهد داد.

الفخفاخ روز شنبه از بن‌بست در مذاکرات مربوط به تشکیل دولت به دنبال تصمیم ناگهانی شورای النهضه برای عدم اعطای رأی اعتماد به دولت وی و انصراف وزرای این حزب از شرکت در دولت، خبر داد.

شورای النهضه تونس در اعتراض به عدم مشارکت دادن حزب «قلب تونس» در مذاکرات مربوط به تشکیل دولت، اعلام کرده که در دولت الفخفاج مشارکت نمی‌کند.

از سوی دیگر الفخفاخ پس از مشورت با «قیس سعید» رئیس‌جمهور تونس گفته است که امکان اعمال تغییرات در ترکیب دولت و استفاده از زمان قانونی باقی مانده برای تشکیل دولت وجود دارد.

 

نظر شما