شناسهٔ خبر: 38299443 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: جوان | لینک خبر

رئیس سازمان استاندارد: تردد میلیون‌ها خودروی یورو ۲و ۳ باید متوقف شود

۲ درصد نازل‌های بنزین در آزمون استاندارد مردود شدند

روزنامه جوان

رئیس سازمان استاندارد از مردود شدن ۲ درصد نازل‌های بنزین در سال‌جاری خبر داد و بار دیگر با تأیید کیفیت بنزین گفت: «کیفیت بنزین مشکلی ندارد، تردد میلیون‌ها خودرویی که استاندارد یورو ۲و ۳ دارند، باید متوقف شود.»

صاحب‌خبر -
سرويس اقتصادی جوان آنلاين: نیره پیروزبخت در نشست خبری گزارشی از میزان بازرسی جایگاه‌های سوخت در سال‌جاری و آزمایش بنزین در فصل‌های گرم و سرد امسال ارائه کرد.

وی اظهار داشت: «از ابتدای امسال تا ۲۶ بهمن‌ماه ۸۰ هزار و ۸۱۳ نازل بنزین مورد ارزیابی قرار گرفته است، هزار و ۹۱۷ نازل مشکل فنی و کم‌فروشی داشتند که حدود ۲درصد کل نازل‌ها را شامل می‌شود.»
پیروزبخت با اشاره به کیفیت بنزین افزود: «در فصل گرم سال در مجموع ٥٥ نمونه از بنزین برداشت شده که میانگین پارامتر‌های آن‌ها خوب است و بر این اساس، اکتان بنزین سوپر ۴۳ /۹۵، یورو٤ معادل ٩٢ و بنزین معمولی ٨٨ است؛ در‌حالی‌که حداقل مجاز ٩١ است.»

وی تصریح کرد: «میزان آروماتیک در بنزین سوپر ۵/ ۱۶، یورو ٤ معادل ۷/ ۱۴ و در بنزین معمولی ۵ /۱۸ است؛ در‌حالی‌که میزان مجاز ٣٥ است که اوضاع در این مورد هم نگران‌کننده نیست.» به گفته پیروزبخت، میزان الفین در بنزین سوپر ۵/۳، در بنزین یورو ٤ معادل ۱۱/ ۳ و در بنزین معمولی ۳۶/ ۴ است که حداکثر مجاز ١٨ تعریف شده است.

وی میزان بنزن در بنزین سوپر و یورو ٤ را معادل ۵/۰ عنوان کرد و گفت: «میزان بنزن بنزین معمولی ۱/۱ بوده است.»
پیروزبخت در مورد آزمون بنزین در فصل سرد سال نیز اظهار داشت: «در بنزین یورو۴ عدد اکتان ۵/ ۹۱، آروماتیک‌ها ۵/ ۱۱، الفین ۴، بنزن ۴۸/ ۰ و گوگرد ۸/ ۳۲ بوده که البته نتیجه این آزمون در مورد بنزین معمولی هنوز نهایی نشده است.»
وی همچنین با اشاره به وجود ۲ هزار و ۴۷۹ جایگاه سی‌ان‌جی در سراسر کشور گفت: «اغلب این جایگاه‌ها مورد بازرسی قرار گرفته‌اند. در عین حال بیش از ۱۰۰ هزار مخزن ذخیره در جایگاه‌های سی‌ان‌جی در کشور وجود دارد که ۲۴ هزار مخزن ذخیره مورد بازرسی قرار گرفته و در مجموع وضعیت پرخطری در مورد جایگاه‌ها وجود ندارد.»

رئیس سازمان ملی استاندارد در پاسخ به سؤالی در خصوص اینکه به‌رغم تأیید کیفیت بنزین از سوی سازمان استاندارد، اما در روز‌های پاک در ساعات آغازین روز به دلیل تردد خودروها، هوای تهران آلوده می‌شود، افزود: «آلایندگی و آلودگی هوای کلانشهر‌ها فقط مختص بنزین نیست و دیگر دستگاه‌ها هم متولی هستند و در حال تولید آلودگی هستند، اما در تهران چند میلیون خودرو در حال تردد است که این‌ها تولید دهه ۸۰ هستند و همچنان یورو ۲ هستند و خودرو‌های یورو ۲ و یورو ۳ باید از رده خارج شوند تا به مرور زمان سهم بنزین از آلودگی هوای کلانشهر‌ها کم شود.»

یک دانه ذرت آلوده وارد کشور نشد
نیره پیروزبخت گفت: «این سازمان سه سال درباره ذرت‌های آلوده مبارزه کرد و اجازه نداد حتی یک دانه ذرت آلوده به کشور وارد شود و در نهایت با دستور رئیس‌جمهور قرار شد ذرت‌ها یا امحا شوند یا به کشور‌های غیر‌همسایه فروخته شود. بحثی هم در داخل مطرح شد تا این ذرت‌ها به کارخانه‌های الکل‌سازی بروند که این موضوع هم مورد موافقت قرار نگرفت.»

وی افزود: «در این سازمان بیشتر کیفیت را مدنظر قرار دادیم و با کمک از دستگاه‌های اجرایی در ماه‌ها و سال‌های اخیر حدود صد استاندارد اصلی در کالا‌های مختلف در دستور کار تجدید‌نظر این سازمان قرار گرفت که به عنوان مثال خوراک دام، گندم و برنج در دستور کار تجدید نظر نهایی قرار گرفته‌اند که نتیجه آن را به زودی اعلام خواهیم کرد.»
رئیس سازمان ملی استاندارد ایران همچنین در‌باره ترازو‌های سبک خرید و فروش در سطح شهر‌ها هم افزود: «تعداد ۱۸ هزار و ۵۰۰ دستگاه بازرسی شد که از این تعداد دو هزار و ۷۳۱ مورد مردود شد که آن‌ها هم باید اصلاح شود.»
وی درباره وسایل تفریحی و بازی در شهربازی‌ها هم گفت: «تعداد ۱۲ هزار و ۸۰۰ عدد وسایل بازی توسط ۲۰ شرکت بازرسی مورد بررسی قرار گرفت و در این حوزه ۲۰ استاندارد تدوین شده و ۱۳ هزار نفر ساعت به بازرسان برای شهربازی‌ها آموزش داده شده است.»

پیروزبخت در خصوص کالا‌های اساسی هم افزود: «واردات این کالا‌ها در آزمایشگاه‌ها زمان‌بر بود و در تلاش هستیم با روش‌های جدید زودتر گواهینامه‌های ترخیص کالا‌های وارداتی را انجام دهیم و بر همین اساس ۲۸۷ برگه استاندارد برای انواع تایر صادر شده، ۳۲ مورد مجوز برای واردات باتری‌های موتوری و وسایل نقلیه صورت گرفته است.»
رئیس سازمان ملی استاندارد گفت: «کارگاه‌هایی که خودرو‌های بنزین‌سوز را به دوگانه سوز تبدیل می‌کنند، فعلاً از سازمان استاندارد مجوزی دریافت نکرده‌اند، اما با مصوبه هیئت وزیران مشغول تدوین استانداردی خاص برای این کارگاه‌ها و تبدیل ماشین‌های بنزین‌سوز به دو‌گانه‌سوز هستیم.»

پیروزبخت در خصوص پیگیری استاندارد‌های ۸۵گانه خودرو افزود: «این استاندارد‌ها هیچ تغییری نکرده است و هر کسی تنها یک مورد از این ۸۵ مورد را انجام ندهد سازمان استاندارد برخورد خواهد کرد.»
وی در خصوص ورود خودرو‌های ۱۰ هزار دلاری هم گفت: «اینکه خودرو ارزان وارد کشور شود یا گران برای ما مسئله نیست؛ مسئله اصلی داشتن استاندارد‌های ۸۵گانه خودرو است و هر خودرو که بخواهد وارد کشور شود باید این ۸۵ مورد را رعایت کرده باشد.»

رئیس سازمان ملی استاندارد درباره صادرات و مشکل استاندارد ورود کالا‌ها به کشور‌های دیگر هم تصریح کرد: «متأسفانه ۱۰ سال است که در حال مذاکره هستیم تا شرکت‌های بازرسی استاندارد در یک پروتکل بین‌المللی قرار گیرند و همکاری‌ها بیشتر شود تا دچار مشکل برای صادرات نشویم.»
وی افزود: «در حال حاضر شرکت‌هایی که در کشور‌های همسایه مثل عراق وجود دارد برای بحث مجوز صادرات مورد تأیید سازمان استاندارد نیستند و از این بابت مشکلاتی برای پیشرفت تجار پیش می‌آید.»

نظر شما