شناسهٔ خبر: 38298725 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

معاون حقوقی رییس جمهوری:

۵۰۰ مدیر شرکت‌های دانش‌بنیان زن هستند

تهران - ایرنا - معاون حقوقی رییس جمهوری در امور زنان گفت: حدود ۵۰۰ نفر از مدیران شرکت‌های دانش‌بنیان را زنان تشکیل می‌دهند و ۲۲ هزار پزشک و ۲۳ هزار و ۴۶۴ عضو هیات علمی زن در جامعه فعالیت می‌کنند.

صاحب‌خبر -

لعیا جنیدی روز دوشنبه در نخستین رویداد گفتمان پیشروی علمی با موضوع ایده‌ها و تجربه‌های زنان در علم، فناوری و نوآوری که در دانشگاه الزهرا برگزار شد با بیان اینکه ۴۵ درصد از کارمندان معاونت حقوقی ریاست جمهوری را زنان تشکیل می دهند، ادامه داد: انتصاب مدیران زن از سال ۹۶ به رشد ۳۶ درصدی رسید و تعداد مدیران پایه در سال ‌های ۹۶، ۹۷ و ۹۸ به ترتیب هفت هزار و (سال ۹۶)، ۹ هزار و ۷۳۶ نفر(سال ۹۷) و ۱۰ هزار و ۸۵۹ نفر(سال ۹۸) است.
جنیدی درباره تعداد مدیران میانی زن در سال های ۹۶ تا ۹۸ نیز خاطرنشان کرد: در فاصله سال های ۹۶ تا ۹۸ تعداد مدیران میانی زن به ترتیب، هزار و ۴۲۳ نفر(سال ۹۶)، هزار و ۶۷۰ نفر(سال ۹۷) و هزار و ۹۲۴ نفر(سال ۹۸) است؛ بر اساس آمار دیگری، تعداد مدیران عالی زن در همین سال های ذکر شده به ترتیب ۳۱، ۴۸ و ۶۷ نفر بود.
معاون حقوقی رییس جمهوری در امور زنان تاکید کرد: آمار اعلام شده حاکی از رشد مناسب اشتغال زنان است اما باید برای برقراری تناسب بیشتر، تلاش کرد.
جنیدی در ادامه با بیان اینکه در سطح دادگاه ‌های تجدید نظر و دادگاه خانواده، زنان فعال هستند، اظهار داشت: این گروه از زنان با رتبه قضایی در مسند خدمت هستند و زمان بازخوانی منابع فقه اسلامی رسیده است چرا که تفسیر مرجع در این حوزه، منافاتی با خدمت بانوان در بخش قضایی و حقوق عمومی ندارد.
به گفته معاون حقوقی رییس جمهوری در حوزه حقوق مدنی، بیش از ۹۰ درصد حقوق زن و مرد به غیر از برخی موارد مانند دیه و ارث، در قانون یکسان است؛ البته در مورد دیه می ‌توان راه حل ‌هایی برای تحقق برابری در چارچوب بیمه تعریف کرد.
وی درباره مناصب دولتی زنان و مردان، گفت: در بخش دولتی، مردان دو و نیم میلیون و زنان یک میلیون منصب را از آن خود کرده اند که البته این فاصله باید جبران و کمتر شود.
جنیدی در ادامه توصیه ای به وزارت علوم کرد و افزود: گسترش دانش و مهارت غیر تبعیض آمیز در دستور کار وزارت علوم قرار گیرد؛ البته تا این لحظه در جهت رفع این تبعیض تلاش‌های زیادی انجام شد اما باید توجه داشت که تامین اشتغال، عزت نفس بانوان را در جامعه تضمین می‌کند.
وی در ادامه با اشاره به دوستی خود با مرحوم مریم میرزاخانی، نخستین بانوی برنده مدال فیلدز در ریاضیات، یادآور شد: زمانی که دوره پسا دکتری در دانشگاه هاروارد می ‌گذراندم، مرحوم میرزاخانی در مقطع دکتری تحصیل می‌ کرد.
به گفته معاون حقوقی رییس جمهوری، نکته ای که انسان را در برخورد با مریم میرزاخانی، تحت تاثیر قرار می‌داد اخلاق او بود.

نظر شما